'Consument wil voor verantwoorde palmolie kiezen'
• 17-11-2011
• leestijd 3 minuten
Driekwart van de Nederlanders maakt zich zorgen over ontbossing in Azië die wordt veroorzaakt door de aanleg van oliepalmplantages. Eenzelfde aantal mensen is bereid om in de winkel keuzes te maken die helpen om deze ontbossing te voorkomen. 60 procent van de consumenten zou willen worden geinformeerd over het feit dat een product verantwoorde palmolie bevat door een herkenbaar keurmerk op de verpakking van het product te voeren. Ruim de helft van Nederland wil producten die geen verantwoorde palmolie bevatten voortaan links laten liggen.
Dat blijkt uit representatief onderzoek dat het Wereld Natuur Fonds (WNF) heeft laten uitvoeren voorafgaand aan publicatie van de tweede Palm Oil Buyers' Scorecard. De Palm Oil Buyers' Scorecard van het Wereld Natuur Fonds is een ranglijst van prominente bedrijven uit Europa, Japan en Australië, die duurzaamheidsambities van deze concerns op het gebied van palmolie vergelijkt. De lijst werd voor het eerst gepubliceerd in 2009 en bestond toen uit 59 bedrijven. De tweede editie van deze lijst, waarvoor 130 producenten van voedingsmiddelen en grootwinkelbedrijven zijn gescoord, verschijnt op dinsdag 22 november.
Koekjes, margarine en shampoo
De Nederlandse consument is redelijk goed op de hoogte van het feit dat zeker 50 procent van de producten in de supermarkt palmolie bevat, zo blijkt uit het onderzoek van WNF. Ook is men goed in staat om producten te noemen die palmolie bevatten, zoals koekjes, margarine en shampoo. Veertig procent van Nederland weet dat de productie van palmolie in Azie gepaard gaat met grootschalige ontbossing en ruim 75 procent van de mensen maakt zich hier zorgen om.
Ronde Tafel voor Duurzame Palmolie
Nederlandse consumenten zijn niet of nauwelijks op de hoogte van het feit dat fabrikanten tegenwoordig kunnen kiezen voor gebruik van verantwoord geproduceerde palmolie. Deze palmolie is geteelt volgens de criteria van de Ronde Tafel voor Duurzame Palmolie (RSPO): een organisatie die in 2004 mede door WNF werd opgericht waarin producenten en afnemers van palmolie zijn verenigd. De criteria van de RSPO bepalen dat de teelt van palmolie alleen dáár mag plaatsvinden waar dat niet ten koste gaat van mensen en waardevolle natuur. Om het gebruik van verantwoorde palmolie te identificeren is het afgelopen jaar een keurmerk ingevoerd door de Ronde Tafel voor Duurzame Palmolie, dat de vorm heeft van een palmblad. In Nederland heeft nog geen enkele fabrikant dit keurmerk op een consumentenproduct geplaatst.
Fabrikanten verantwoordelijk
Uit het onderzoek van WNF blijkt ook dat het Nederlands publiek vindt dat fabrikanten en producenten van levensmiddelen in eerste instantie verantwoordelijk zijn voor het gebruik van verantwoorde palmolie. In tweede instantie vindt men dat de Nederlandse overheid hierin moet faciliteren. Minder verantwoordelijkheid wordt toegedicht aan de supermarktconcerns zelf, die via hun inkoopbeleid toch een flinke vinger in de pap kunnen hebben.
Producten links laten liggen
Het WNF is blij dat ruim 80 procent van de Nederlanders bereid is om ‘iets’ te doen om ervoor te zorgen dat in steeds meer producten verantwoorde palmolie wordt gebruikt. Ruim de helft van de consumenten is bereid om producten die geen duurzame palmolie bevatten links te laten liggen, ruim eenderde is bereid te informeren naar producten die duurzame palmolie bevatten zodat er vraag ontstaat. Eenzelfde aantal mensen wil ook wel wat meer betalen voor dergelijke producten.
Bron: Wereld Natuur Fonds
Foto:
alexus