Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Dolf Jansen: Zomerverhaal

  •    •  
07-07-2024
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
1137 keer bekeken
  •  
dolf2

"De meeste van onze herinneringen komen uit de zomer", stelt columnist Dolf Jansen. En veel van zijn eigen zomerherinneringen hebben met de natuur te maken. Zo ook de dag dat hij met zijn familie in een bos-en duingebied zou gaan wandelen, maar ze de wandelwagen voor het kleine broertje waren vergeten.

Lees hieronder de volledige column.

Advertentie
Dit is reclame van STER

Mijn theorie is dat de meeste herinneringen die we hebben - zeker als het over lang, lang geleden gaat - uit de zomer komen. Natuurlijk ik heb ook herinneringen aan de herfst.

Als jongetje van een jaar of vijf op iets te grote, rubberen laarzen door de herfstbladeren stampen, waarvan er aan de rand van het Oosterpark in Amsterdam zoveel bij elkaar gewaaid waren, dat ze geregeld tot boven mijn knietjes kwamen. Maar, ook de eerste keer dat ik de allerliefste zag in 2016 in een zaaltje aan een bosrand bij Driebergen of Zeist of daaromtrent.

Natuurlijk heb ik ook herinneringen aan de winter, de koudste marathon die ik ooit liep: Februari 1985 Apeldoorn. Maar wel een zonnetje zo nu en dan en een eindtijd van 2’31. En die keer dat het zo lang en hard vroor, dat ik vanaf de dijk bij Muiderberg kilometerslang over het IJsselmeer kon lopen. Natuurlijk heb ik ook herinneringen aan het voorjaar. In april 2017 mijn vader begraven, vlakbij de duinrand van Den Helder. De plek waar hij en mijn moeder zo vaak en graag wandelde. In april 1997 met een heel klein nieuw mensje een ziekenhuis uitlopen en me realiseren dat het nu echt is: vader zijn, een dochter hebben, mijn ouders opa en oma maken. Allemaal herinneringen die te maken hebben met het moment. Het jaargetijde. Maar de zomer, de zomer. Ik voel dat ik een punt heb, ik moet het alleen nog even maken. Story of my life!

Veel van mijn zomerherinneringen hebben met de natuur te maken, wat op deze plek goed uitkomt. En die ene en enige keer dat ik serieus dronken werd is niet echt een verhaal voor uw zondagochtend. Maar ik weet sindsdien wel dat je heel goed zittend op het toilet in slaap kunt vallen en dat het op een wild huisfeestje met twee werkende wc's nog best lang kan duren voordat je gemist wordt als jonger broertje van de feestgever.

Ik neem u - nuchter en vol van zondagszin - mee naar een zomerdag dik 50 jaar geleden. Kort voor of na mijn zevende verjaardag. Daarmee is het opeens eind juni 1970. We wandelden. Mijn moeder, mijn vader, mijn broer van 10 en mijn broertje van 2. Oh nee, Henk liet zich rijden natuurlijk, in die wandelwagen, die we elke keer op de parkeerplaats vlak langs de provinciale weg buiten Bakkum voor dat broertje in elkaar moesten zetten. Ook al omdat die anders nooit achter in de Fiat 127 had gepast. Ik heb het nu over de wandelwagen.

Henk mocht lekker tussen Jack en mij op de achterbank. Een keer waren we bij aankomst aan de rand van dat bos- en duingebied de assen die wandelwagen vergeten en ben ik met Ab, een vriend van mijn vader, teruggereden naar Amsterdam om anderhalf uur later alsnog die wagen in elkaar te kunnen schroeven.

Henk zat het vermoedelijk onder een boom allemaal goedkeurend aan te kijken.

Deze zondag was het goed gegaan. Aankomen op de parkeerplaats, plek zoeken in de zon omdat mijn vader heel goed wist dat precies daar, laat in de namiddag, de schaduw zou overheersen, waardoor onze auto geen oven zou zijn. Dit in tegenstelling tot al die mensen die de auto nu in de schaduw hadden staan. Ja, mijn vader wist dingen en zeker in de natuur was hij een baas. Hoewel die term begin jaren ‘70 nog helemaal niet gebruikt werd. Ja, door mijn vader zelf. Als hij klaagde over de arbeidsverhoudingen in de horeca. En hij de uitdrukking bezigde: ‘natuurlijk zijn er ook goede bazen, die die hangen we apart’. Pas vele jaren later begreep ik dat dat een behoorlijk revolutionair klinkend grapje was, voor een man die Telegraaf en Troskompas als zijn lijfbladen zag.

Het bos waar we doorheen gingen was magisch. Hoewel ik als jongetje van acht, dat woord nog niet in mijn vocabulaire had. Dat woord trouwens ook niet ‘vocabulaire’.

Ik zeg, volgende maand meer, prettige zondag

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (29)

Astuiver
Astuiver
12 jul. 2024 - 17:09
Is de inhoud voor de SP zo belangrijk? Als dat voor de SP zo is, waarom dan niet met de van de PVDA overgenomen vakbond FNV die inhoud realiseren.
Frits Jansen
Frits Jansen
10 jul. 2024 - 10:23
Zeer terechte opmerking, die kennelijk niet begrepen wordt door de commentatoren hieronder. Het zal de PVV ministers helemaal ontregelen als je doet of je ze voor vol aanziet en vraagt of er nog wat komt van de besrrijding van de woningnood en de bureaucratie in de zorg. Ik had de indruk dat Aagje Agema iets wilde doen aan de bureaucratie in de zorg. Of zijn we al terug bij de doctrine van Wilders dat alles misgaat door de open grenzen en de asielzoekers? Laat ze dat dan hardop zeggen. En dan kijken of bijv. de NSC-ers de eenheid van Kabinetsbeleid volhouden.
9 Reacties
MG1968-2
MG1968-210 jul. 2024 - 21:58
Het één sluit het ander niet uit. Maar Jimmy wil het ander wel uitsluiten.
Minoes&tuin
Minoes&tuin11 jul. 2024 - 6:01
MG1968-2 Dat is juist onzin. Ik denk niet dat je de debatten gevolgd hebt anders zou je dit niet zeggen.
Peterrr.
Peterrr.11 jul. 2024 - 8:18
@Minoes, MG beweert wel vaker iets dat niet klopt. Ook nu laat hij zien dat hij de boodschap van Dijk niet heeft begrepen. Best jammer, want als MG het wel had begrepen, dan zou hij constateren dat wat Dijk beweert - speel Wilders niet in de kaart door mee te spelen met zijn spelletje - precies in het straatje past van MG zelf. Misschien begrijpt hij het nu wel...
MG1968-2
MG1968-211 jul. 2024 - 20:04
"Dat is juist onzin. Ik denk niet dat je de debatten gevolgd hebt anders zou je dit niet zeggen." Ze staan hier continue op. Bij meerdere debatten op meerder schermen. Jimmy had zich voorgenomen 'dat niet te doen' en ook hem werd de onzin hem te veel en ging met een 'dit zal wel geen goed doen' naar de interruptiemicrofoon. De oproep van hem is het één niet te doen en het andere wel. Zie: https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/stop-dit-spelletje-mee-te-spelen
MG1968-2
MG1968-211 jul. 2024 - 20:15
@Peter Ik heb heel goed begrepen wat Jimmy zegt en ik weet ook waarom hij het zegt. Ik ben het alleen niet met hem eens. Het oppositie voeren op basis van concrete voorstellen sluit het oppositie voeren op basis van de kleur van het kabinet niet uit. Het is ook nogal hypocriet want op basis van de gepercipieerde kleur (neoliberaal) van het medelinks wordt wel binnen links geduid en oppositie gevoerd. Maar zoals gezegd ik begrijp heel goed waarom de SP -samen met de coalitie- niet wil dat er oppositie wordt gevoerd op basis van de bruine kleur van het partij maar wel overal waar het veronderstelde neoliberalisme van pvda/gl naar voren brengt. Trek daarvan maar je eigen conclusies. De mijne zijn de mijne. Er is hier geen sprake van waar of niet waar. Maar ik heb heel goed begrepen wat jimmy zegt en wat zijn positie is. Maar blijkbaar vind jij een andere duiding daarvan 'niet begrepen'. En dat mag. Maar is een beetje dom. Maar goed. Jij kunt dan ook niet tegenspraak.
MG1968-2
MG1968-211 jul. 2024 - 20:16
*omgaan met
Peterrr.
Peterrr.11 jul. 2024 - 22:15
@MG, jij schrijft: "Maar zoals gezegd ik begrijp heel goed waarom de SP -samen met de coalitie- niet wil dat er oppositie wordt gevoerd op basis van de bruine kleur van het partij maar wel overal waar het veronderstelde neoliberalisme van pvda/gl naar voren brengt." Knap weer dat jij het beter denkt te weten dan Jimmy Dijk zelf wat hij bedoelt! Eigenlijk zeg je hiermee dat hij gewoon staat te liegen. Ik heb lang niet alle debatten gevolgd, maar heb nog niet gemerkt dat Dijk aan het strijden was tegen GL/PvdA. Jij hebt dat wel meegekregen, begrijp ik. Heb je er ook voorbeelden van? Want ik zou het wel raar vinden als Dijk (of een andere SP'er) dat gedaan zou hebben. Lijkt me dat links de onderlinge verschillen even aan de kant moet zetten om serieuze strijd te voeren tegen dit idioten-Kabinet.
MG1968-2
MG1968-212 jul. 2024 - 8:43
@Peter "Knap weer dat jij het beter denkt te weten dan Jimmy Dijk zelf wat hij bedoelt! Eigenlijk zeg je hiermee dat hij gewoon staat te liegen. " Nee hoor. Wat ie zegt is geen woord gelogen van. Ik zeg dat het heel erg goed past in de manier waarop de SP in mijn ogen altijd opereert en dat ik zijn opstelling vanuit die visie goed kan begrijpen. "Lijkt me dat links de onderlinge verschillen even aan de kant moet zetten om serieuze strijd te voeren tegen dit idioten-Kabinet. " Jazeker. Het probleem is echter dat de SP samen met de PVV eenzelfde strijd voert tegen tegen PvdA/GL. En zoals je kunt lezen menigeen uit die hoek een belangrijkere strijd vind. En dat vecht lastig samen tegen de PVV. "Want ik zou het wel raar vinden als Dijk (of een andere SP'er) dat gedaan zou hebben." Van Dijk, de nationalistisch conservertieve tak van de SP en de PVV doen niet anders dan de PvdA/GL diskwalificeren vanwege vermeend 'neoliberalisme' en gedrag in het verleden (waar in het geval van PvdA/GL wel na gekeken mag worden en het geval van de PVV en SP niet, maar dit terzijde). En kijk eens hieronder. Nu begrijp ik dat het soms lastig de SP-reacties en de PVV reacties op dit punt te onderscheiden, maar dat exact wat ik hierboven aangeef. Heb je dat echt gemist. De uitnodiging om samen tegen de PVV op te trekken staat. Die uitnodiging is telkenmale afgeslagen en Jimmy (maar niet alleen hij) heeft nadrukkelijk aangegeven daar niet voor open te staan.
Peterrr.
Peterrr.12 jul. 2024 - 16:02
@MG, wanneer heeft Dijk deze samenwerking afgeslagen? Want dat is nieuw voor me. Wat ik wel weet is dat de SP in het verleden regelmatig de hand uitstak naar de PvdA, maar die werd altijd geweigerd. Ik zie Emiel Roemer nog staan met zijn hand richting Diederik Samson en die ging daar niet op in. In jouw vorige reactie suggereerde je voor mijn gevoel dat de SP en PVV over bepaalde zaken hetzelfde denken. Op deze site - waar de SP niet heel populair is - heb ik iets te vaak het valse frame gelezen dat de SP als PVV light gezien kan worden. Dat is niet alleen vals, maar ook dom. Want het heeft waarschijnlijk de nodige stemmers richting de PVV geduwd en dat is heel vervelend.
Kuifje3
Kuifje3
10 jul. 2024 - 7:49
Het ging de afgelopen week door met name de aanvallen op de bewindslieden van de PVV nagenoeg niet over de inhoud. Dat mag ook Dijk zichzelf zwaar aanrekenen. Dijk is vaak inhoudelijk best to the point en zou heel veel meer kunnen bereiken wanneer hij wat minder agressief zou proberen over te komen en ook zijn linkse kompanen zou aansporen zich meer op de inhoud en minder op tweetjes of uitspraken van anderen (artikel 7 van de grondwet?) zou richten.
2 Reacties
Zandb
Zandb10 jul. 2024 - 12:28
Kuif 1. U doet alsof die ‘aanvallen’ niet terecht zijn en zo uit zo maar lukraak verzonnen zijn. Zo dom bent toch niet echt? 2. Niet de terechte verwijten van de oppositie waren aanleiding tot de chaos maar juist het gedrag van een Agema bijvoorbeeld. 3. Dijk is zeer gedreven als het gaat om sociaal beleid. Als dat een reden moet zijn om hem geen ‘succes’ te gunnen, dan impliceert dat wel een heel vreemde aandacht voor wat we dan het belang van van ‘de burger’ noemen.
Kuifje3
Kuifje310 jul. 2024 - 19:27
@Zandmannetje: Bedoel je de retweet van Halsema? Ben je nou echt zo dom? Of die uitspraak in een programma van ON van een Vlaamse politicus waar het een halve dag over moest gaan? Je mag natuurlijk best iemand aanspreken op uitspraken, maar moet het dan echt twee dagen daarover gaan plus bij iedere wetsbehandeling in het parlement daarna? Links maakt zich als oppositie behoorlijk belachelijk door het niet over de inhoud te gaan hebben waardoor de regeringspartijen niet echt getest worden. Of hebben ze gewoon zelf geen verhaal misschien?
Inzicht
Inzicht
10 jul. 2024 - 6:40
Ik vond dat Wilders een kans verdiende op kabinetsdeelname (en daarmee ook op aangevallen te worden op de inhoud) maar dan had hij wel zowel in woord als daad de grondwettelijke en strategische belangen van Nederland moeten dienen. Wilders doet niet wat hij zegt, en zegt niet wat hij doet. Dit vanwege het aanstellen van pollitici met extreem gedachtengoed op ministerposten en het bondgenootschap met Orban.
2 Reacties
Wilweetje
Wilweetje10 jul. 2024 - 9:26
Getuigt van weinig inzicht. Wat nu gebeurt is gewoon voorspelbaar geweest. Kiezen voor de macht ongeacht ingekankerde haat bij PVV en toestemming van NSC, VVD en BBB.
Zandb
Zandb10 jul. 2024 - 12:32
Inzicht, Wil Het is voorspeld maar ik kan me voorstellen dat heel veelmensen op het verkeerde been zijn gezet. Door de PVV maar ook door de coalitiepartijen, die wel even meenden Wilders te kunnen beheersen. Laten we mensen die re goeder trouw een tikje naief waren niet te hard vallen.
misterzuinig
misterzuinig
10 jul. 2024 - 5:41
Op https://www.bnr.nl/nieuws/nieuws-politiek/10552136/pvv-vvd-nsc-en-bbb-houden-elkaar-niet-vast-bij-stemmingen "PVV, VVD, NSC en BBB houden elkaar niet vast bij stemmingen". Dit geeft ook wel aan hoe wankel de nieuwe coalitie is.
1 Reactie
Kuifje3
Kuifje310 jul. 2024 - 7:54
Hoezo? Dat was toch van het begin af aan toch de bedoeling? Er zou een afstand tussen de kamer in zijn geheel en de regering komen toch? Niet het feit dat ze op onderdelen anders over zaken denken en dus ook stemmen is het probleem. Wat wel zorgelijk is dat zijn de sneren die ze onderling uitwisselen in de kamer. Dat gaat zo niet erg lang goed.
Ewout Pool
Ewout Pool
10 jul. 2024 - 5:18
Inderdaad. Als de coalitie zich gedraagt als een stel kleuters moet de oppositie de volwassene in de Kamer zijn.
2 Reacties
Koolblom
Koolblom10 jul. 2024 - 7:37
@Ewout: Iedereen is verantwoordelijk voor het eigen gedrag. De extreem rechtse coalitie is verantwoordelijk voor hun gedrag. Niet de oppositie.
Kuifje3
Kuifje310 jul. 2024 - 7:55
@Ewout: Op welk moment ws dat dan? Ik heb het niet gezien hoor! Wat een vreselijke kleuterklas was dat.
MarjoleinS2
MarjoleinS2
10 jul. 2024 - 4:11
In een normale wereld is debateren op de inhoud normaal. Zo zou het moeten zijn en gaan. Helaas kan het er in beide kamers niet normaal aan toegaan. Met name Geert Wilders schiet graag uit zijn slof, hij intimideert, ook wel grensoverschrijdend gedrag genoemt. Voorheen deed Marjolein Faber respectloos haar woord. Dan krijg je een bepaalde sfeer waarbij de inhoud er niet toe lijkt te doen. Als iets persoonlijks wordt raakt het je. Gelukkig zijn politici ook mensen. Ook de eerste en tweede kamer ontkomt niet aan de discussie tot hoever een politicus mag gaan. Nota bene, Mariette Hamer, lid van de PVDA, heeft een protocol opgemaakt wat grensoverschrijdend gedrag precies is, en wat de nieuwe gedragsregels zouden moeten zijn. Politiek Den Haag zou geen knip voor de neus waard zijn als het hier aan voorbijgaat. Op de inhoud debateren? Graag, heel graag zelfs. Echter als intimidatie de norm is tijdens het debat moet het ook daar overgaan. En het een sluit het ander niet uit. Je mag collega politici aanspreken op de inhoud en op de vorm. Het hoeft niet of of te zijn. Menselijkerwijs kan dat niet eens. Helaas hebben we een tweede kamer voorzitter die het grensoverschrijdende gedrag van zijn meester toelaat. Hij moest ook eens anders proberen. Dan werd de voorzitter Martin Bosma slappe hap verweten. Dat gaat hij niet doen. Hij maakt zelf al jaren deel uit van die cultuur. Dit is hoe ze het doen binnen de PVV, en de politiek zelf heeft deze cultuur een ingang geboden.
1 Reactie
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers10 jul. 2024 - 6:21
In de normale wereld word er altijd zowel over de inhoud gegaan als over de scherpte. Zo werken parlementen. Je mag er vanalles. Daar moet je de verantwoordelijkheid ook zelf voor nemen. Niet zeggen dat een ander je forceert om vies en vunzig te doen als je dat zelf voorstelt. Dat is korte rokjes logica. Mensen zullen dat doen voor partij politiek, voor oppositie, voor de achterban, en voor het algemeen goed. Een mix.
Astuiver
Astuiver
10 jul. 2024 - 0:32
Dijk zal nog wat extra moeten oefenen om voormalige kiezers op de SP, die nu naar de PVV zijn gegaan terug te halen. De SP verliest sinds 2018 doorlopend de verkiezingen, en ook Dijk zal dit niet zomaar doorbreken.
1 Reactie
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers10 jul. 2024 - 6:26
Niet 'zomaar' nee. Dijk is een stuk beter dan die oude verliezende familie dynastie. Net als Roemer beter was. Doe trouwens ook voor veel meer zetels zorgde door een alternatief op de liberale PvdA te zijn. En die zwevende sociale of protesterende stemmers zullen niet bij de PVV blijven. Die gingen van partij naar partij omdat ze zich achter een vaandel wilden scharen die het radicaal liberale midden die het steeds blijft verknallen een schop te geven. Maar er is meer nodig dan een parlementaire fractie om de stemmen weer soliede naar links te krijgen, laat staan om en sociaal alternatief te bouwen. Daar heb je een brede beweging voor nodig.
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers
9 jul. 2024 - 21:31
Eens. Het tot een twitter storm maken van het parlement is te makkelijk voor oppositie sprekers, want het past zo verleiderlijk in de rhetorische vormen die ze gebruiken. Vooral het vraag antwoord patroon. Voor hun is dat een formeel spel. Dat noemen ze 'debat, 'op het scherpste', in tegenstelling tot het 'hebben over de inhoud'. Het lijkt mischien wel een opera op leven en dood en belachelijk absolute totalitaire eisen van goed en kwaad maar naderhand kwebbellen ze weer als normale volwassennen, samen. Maar dat ze daar een twitter reality show laag aan toevoegen is erg laag vloers. Ook Bonteball en Bikker verontschuldegen zich of proberen te zeggen dat ze het niet zo bedoelen of dat ze het niet zo erg als anderen zullen doen. Deels is zo grof en vies doen onvermijdelijk. Want in het parlement mag je immers alles zeggen. Beschaafd zijn hoeft niet, en als jij niet scherp doet doet de ander het wel dus word het een norm, vooral voor oppositie vertoningen en verzinsels. Maar twitter stormen in het parlement van dit woord betekent dat en je bent de duivel en zo, is een extra geimporteerde social media gedrag laag. Dijk was een van de enige die bijna altijd op de inhoud ging. Zelfs bij Wilders en Schoof. Dat is het echte werk.
Wil van Batenburg
Wil van Batenburg
9 jul. 2024 - 20:29
Helemaal gelijk! Niet meegaan in de chaos van Wilders.
hgroen2
hgroen2
9 jul. 2024 - 20:00
Ander puntje Jimmy. In frankrijk vooral maar ook in UK, hebben linkse partijen zich over hun verschillen heen gezet en zich verenigt in hun verzet tegen het fascisme van de pvv. Waarom houdt de SP, Pvda/ GL op afstand toen ze ook met andere linkse partijen samen wilde optrekken om Wilders cs de pas af te snijden? ps: kom niet met argumenten over inhoudelijke verschillen. In Frankrijk zijn die verschillen veel groter tussen linkse partijen en die begrepen wel hoe belangrijk het is om fascisme buiten de macht te houden. Dus wordt het niet eens tijd dat de SP eens wat minder eigengereid is?
2 Reacties
Hermen B
Hermen B9 jul. 2024 - 22:36
Nou nee dus. Tis nog maar de vraag hoe die coalitie van Links in Frankrijk uitpakt. Mocht het tot een samenwerking komen met Groenlinks dan in een Kabinet ofzo. Links heeft verschillende smaakjes en das maar goed ook. Waarom zou je dat nou een goed idee vinden? Snap ik helemaal niks van. Maar ik snap meer niet. Migranten hebben we nodig en dus laat maar komen. Noemen we even links. En dat er dan allerlei problemen ontstaan die aandacht verdienen moet ook van links komen. En das nu iets waar de PVV een patent op lijkt te hebben. Nee laat de SP maar SP. das ok. Slecht idee. De PVV is er niet om te blijven. De 24 procent stemmers zijn niet allemaal fascisten. Wat een onzin. Bied ze een alternatief. En dat gaat geen Groenlinks zijn. Nee. Slecht idee. Niet doen. Wist je best. Gaan we niet doen.
Gio Servas
Gio Servas10 jul. 2024 - 5:09
@hgroen2, [Waarom houdt de SP, Pvda/ GL op afstand toen ze ook met andere linkse partijen samen wilde optrekken om Wilders cs de pas af te snijden?] Dat komt omdat Pvda en GL niet links zijn, maar sinds de opkomst van de SP er alles aan hebben gedaan deze partij kapot te maken. Als linkse partij zoals de SP zou ik echt niet willen meedoen met de neoliberale partijen zoals PvdA en GL, je moet toch wel je principes hebben.
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa
9 jul. 2024 - 19:00
En al helemaal niet over de belastingkortingen voor aandeelhouders, beleggers en grote vermogens en hoge winsten. Waarom krijgen die belastingkorting? haha Waar slaat dat nou weer op ? Dat wilt Geert? Geert, de man van het gewone volk? Laten we het niet hebben over de zorg, covid, de oorlog, de economie, armoede. Nee, laten we het hebben over hoofddoekjes en zwarte piet en stroopwafels
DaanOuwens
DaanOuwens
9 jul. 2024 - 18:21
Op zich niets mis met die oproep alleen moet Dijk zich afvragen wat dan de inhoud is. Ik volg al een tijdje heel direct het Rotterdamse college rond Leefbaar Rotterdam. En Leefbaar Rotterdam lijkt veel op de PVV. De Leefbaar fractievoorzitter Ceulemans past naadloos in de PVV. Zeker twee keer per week roept hij iets over werkkampen en tuchtscholen. De pest is dat er nooit inhoud komt. En geen samenhang van beleid. In gemeenteraadsvergaderingen laat het over de liggen van een boot met asielzoekers die met 20 meter te dicht op een flat met koopappartementen ligt van PVV-kiezers. De Rotterdamse politiek rolt van incident naar incident. Volgens mij gaat dat landelijk ook gebeuren. \ Dijk kan hoog of laag springen maar Agema gaat geen betere kwaliteitsstandaard ontwikkelen voor de ouderenzorg. Ze snapt niet eens waar het over gaat. Dus die discussie voeren is onmogelijk. Ook de discussie over de verhoging van het minimumloon wordt nooit inhoudelijk. Het is ook nauwelijks relevant. De 2 miljoen mensen die een inkomen hebben op of onder het minimum krijgen geen fulltime dienstverband en kunnen dat vaak ook niet aan. Dus wordt hun inkomen nooit toereikend. In deze tekst weet ook Dijk zelf geen thema te noemen dat daadwerkelijk politieke impact en onderscheid kan genereren. Overigens de PVV-kiezer zal het een zorg zijn, die willen gewoon minder asielzoekers en moslims. Dus Dijk is op zoek naar iets dat er niet zal komen.
6 Reacties
Peterrr.
Peterrr.9 jul. 2024 - 19:31
"Overigens de PVV-kiezer zal het een zorg zijn, die willen gewoon minder asielzoekers en moslims. Dus Dijk is op zoek naar iets dat er niet zal komen." Toch is debatteren op de inhoud het beste wat je kan doen, in de hoop dat duidelijk wordt hoe laag het niveau van dit Kabinet is. Misschien heb je gelijk dat het voor een aantal PVV-stemmers niets uitmaakt en zij op die partij blijven stemmen zolang Wilders roept wat hij al jaren roept. Maar misschien dat er ook een flink gedeelte weer afhaakt en begrijpt dat je met deze partijen niet zo heel ver komt.
DaanOuwens
DaanOuwens12 jul. 2024 - 7:17
@ Peterrr3 Jij schrijft: Maar misschien dat er ook een flink gedeelte weer afhaakt en begrijpt dat je met deze partijen niet zo heel ver komt. Dat gaat niet gebeuren. Mensen weten heel goed waarom ze PVV stemmen. En ik ga er maar vanuit dat Jimmy Dijk en jij racisme blijkbaar geen inhoudelijk onderwerp vinden.
Peterrr.
Peterrr.12 jul. 2024 - 11:38
@Ouwens, och wel gaaf dat jij precies weet waarom mensen op de PVV stemmen. Kun je dan ook duiden hoe het kan dat die partij een dag voor de verkiezingen op 25 zetels stond, daarna naar 37 zetels ging (dus + 50%) en vervolgens in de peilingen naar de 50 zetels ging? Wat wisten de mensen niet van de PVV wat ze op die laatste dag en de dagen erna ineens ontdekten? Als alwetende moet jij dat me toch wel uit kunnen leggen?
MG1968-2
MG1968-212 jul. 2024 - 13:32
@Peter Zie o.a. https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/news/documents/2023-12/Kiezersonderzoek%20TK23_v1.0.pdf Daar vind je nogal veel antwoorden op je vragen. Het is wel een hele zit en je zult wat koppelingen zelf moeten leggen omdat dit soort rapporten geen 'meest gestelde vragen' sectie kent. Maar het punt is. Mensen hoeven helemaal geen alwetende te zijn. Verkiezingsonderzoek wordt altijd gedaan. De wetenschap staat voor niets ;)
MG1968-2
MG1968-212 jul. 2024 - 13:59
@Peter En deze. Het volledige kiezersonderzoek: https://www.dpes.nl/wp-content/uploads/2024/07/NKO2023-Rapportage-De-verkiezingen-van-2023-1.pdf Die in de eerste link is een minder uitgebreide direct na de verkiezingen.
Peterrr.
Peterrr.12 jul. 2024 - 16:07
@MG, ik heb nu geen tijd en ook niet zoveel zin om die onderzoeken te lezen. Feit is dat de SP al heel lang op verlies stond en dat er niet veel veranderde aan die situatie. Ze zijn dus niet op de laatste dag van de verkiezingen extra zetels kwijtgeraakt en ook niet in de peilingen daarna nog veel verder weggezakt. Toch ging de PVV van 25 in de peiling naar 37 en daarna door naar 50. Ik vind het knap als iemand kan aantonen dat daar veel voormalige SP-stemmers tussen zitten.
MarcusLucas
MarcusLucas
9 jul. 2024 - 17:05
Niet normaliseren wat niet normaal is. Dit is geen normaal kabinet dat enkel op inhoud bestreden kan en mag worden. Er is inhoudelijk debat. Dat was er ook tijdens het debat over de regeringsverklaring. Inclusief Timmermans, Dijk, Jetten. Ze hadden betogen en kritiek op sociaaleconomische onderwerpen, klimaat, voorgenomen bezuinigingen, armoedebestrijding, etc. Het trok minder aandacht dan de ondermijning van gezag Schoof en het saboteren van hun eigen kabinet door PVV'ers. Het is logisch en nodig dat daar aandacht voor is. Ook omdat de meeste kiezers niet van chaos en ruzie houden. Alleen de harde kern PVV-aanhang vindt alles wat Wilders doet geweldig. Maar de meeste mensen houden hier niet van, en zij moeten via de media ingelicht worden van de bende die de PVV ervan maakt.
hgroen2
hgroen2
9 jul. 2024 - 16:35
Welke inhoud Jimmy? En daarnaast, als coalitie leden / kabinetsleden over de schreef gaan, zich racistisch gedragen, dien je daar wel degelijk op te reageren ter voorbeeld: RUtte heeft 14jr gedaan of zijn neus bloedde [ik reageer niet op elke lap rood vlees, volgens zijn woorden] En Jimmy, heeft dat gewerkt? nee totaal niet. Fascisten als Wilders hebben geen inhoud.
1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin10 jul. 2024 - 7:36
Waarom maken jullie er altijd of/of van en niet en/en, want dat is volgens mij wat hij bedoelt te zeggen. Het is zeker ook belangrijk te vertellen waar Wilders en consorten werkelijk voor staan, en wel voor beide kanten van de medaille. Daar hebben ze nl. veel kiezers mee gewonnen zoals dat immer geweest is en nog met radicaal rechtse partijen. En ook wat betreft NSC en BBB, partijen die al even verneukeratief zijn en waren in hun campagne en woordgebruik. Het fascisme van Wilders etc.. is al lang en breed bekend en herkend was duidelijk maar niet als zodanig voor een groot deel van de bevolking die werkelijk is gaan denken dat asielzoekers ook het probleem zijn van al hun sociaal economische problemen. Veel PVV kiezers komen ook van de VVD een partij die precies wist dat Wilders een rasechte VVD-er is en blijft en denkt Wilders racisme salonfähig te moeten maken om een en dezelfde reden, de eigen agenda meer dan ooit te kunnen uitvoeren. Idem dito NSC en BBB. Ze zijn samen nl. op alle punten ook sociaal economisch zeer extreem rechts.
Pindaklaas
Pindaklaas
9 jul. 2024 - 15:33
Hear hear, Jimmy.
MG1968-2
MG1968-2
9 jul. 2024 - 15:08
Kortom. Je mag het wel over de afgeschoten kogels hebben maar niet over de persoon van degene die ze afschiet of de kleur van het gedachtegoed namens wie de kogels worden afgeschoten. Helder. En logisch vanuit degene die dat gedachtegoed niet principieel afwijzen of voor degene die raakvlakken met dat gedachtegoed in eigen partij wil accommoderen. Dan wordt een principiële opstelling inderdaad een hoop gedoe op.
5 Reacties
MG1968-2
MG1968-29 jul. 2024 - 15:14
Dan levert een principiële opstelling inderdaad een hoop gedoe op. Maja. Het valt ook zo op als je als de anderen zich wel zo opstellen. Vandaar de oproep. Je zult veel medestanders vinden op rechts en conservatief (nationalistisch) links.
Gerygrr
Gerygrr9 jul. 2024 - 15:48
Deze coalitie moet worden aangevallen op inhoud. En die inhoud is immer mensen welke afkomst ook een menswaardig bestaan geven. Geen uitbuiting en uitsluiting.
Gerygrr
Gerygrr9 jul. 2024 - 15:50
Het staat erin: tegen verdeeldheid!
Hermen B
Hermen B9 jul. 2024 - 16:26
Het zou uitstekend zijn als de SP kiezers op rechts of conservatief (nationalistisch) links weet aan te spreken. De SP is net zo ongelukkig met de keuze in de ministers van de PVV als alle andere partijen. Maar het geblaat over wat Fleur en Faber en dus Geert van hoofddoekjes vinden is inderdaad een spel. En ze gaan het nog heel vaak doen. Om wat voor reden dan ook. Straks gaan ze janken dat vorige kabinetten te veel geld hebben uitgegeven waardoor zij niet kunnen realiseren wat ze de kiezers beloofd hebben. Maar het kan wel degelijk anders en de SP weet hoe. Go Jimmy!!!
Minoes&tuin
Minoes&tuin10 jul. 2024 - 7:45
Nergens zegt hij dat je het daar niet over mag hebben, integendeel. Als je de debatten hebt gezien en beluisterd dan weet je dat ook.
misterzuinig
misterzuinig
9 jul. 2024 - 14:56
DEe SP is net zo goed een populistische partij als de PVV, maar dan op de linkerflank, en neem ik niet al te serieus. De oppositie tegen het nieuwe, rechtse kabinet zal veel meer vanuit middenpartijen als de PvdA/GroenLinks, D66, Volt en het CDA moeten komen.
1 Reactie
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa9 jul. 2024 - 18:58
Ik zie de SP niet als een populistische partij Al zegt het woord 'populisme' mij niet zoveel. Een 'populist' ben je meestal als je het niet eens bent met Mark Rutte, of een andere technocraat/neoliberaal Het is slechts een scheldwoord
itsme3
itsme3
9 jul. 2024 - 14:39
"Wanneer stoppen partijen met meespelen van het spel van Wilders? Het is tijd om deze coalitie aan te vallen op inhoud." Dat is een behoorlijke schrobbering van Timmermans, Jetten en consorte die alleen maar op de persoon kunnen spelen in plaats van op de inhoud. Van Dijk was de enige die tijdens de algemene beschouwingen zich oppositieleider waardig gedroeg.
2 Reacties
vdbemt
vdbemt9 jul. 2024 - 17:35
"Dat is een behoorlijke schrobbering van Timmermans, Jetten en consorte die alleen maar op de persoon kunnen spelen in plaats van op de inhoud. " Aangezien het de personen 'op wie gespeeld werd' ontbreekt aan democratische waarden, die gelijkheid aan rechten ongeacht afkomst, huidskleur, religie, sexuele geaardheid impliceren, is het juist zeer te waarderen dat Timmermans, Jetten en consorte daar een halszaak van maken. Hoe zeker is onze democratie als die in handen is van dergelijke figuren? Dat is hij niet. Gezien deze reactie van jou heb jij daar geen moeite mee. Bedenkelijk.
Minoes&tuin
Minoes&tuin10 jul. 2024 - 8:14
item Dat klopt niet! Het was zeer terecht dat ze op de persoon helemaal losgingen, als het om extreem rechts racisme gaat. Dat moest. Ook ik was verbijsterd zoals Jimmy dat zelf ook was. Ik vind dit kabinet en de bewindslieden ook verbijsterend en de situatie zeer angstaanjagend. Je kunt de leugenachtigheid daarnaast meteen blootleggen door het verkiezingsprogramma bloot te leggen dat ze gebruikt hebben om mensen te misbruiken/gebruiken t.b.v. de eigen agenda en het uitvoeren en belichamen van extreemrechts racisme. Dit alles om hun eigen doel te bereiken. Iedereen geeft zijn eigen invulling aan het woordje bestaanszekerheid bijvoorbeeld van NSC en/of de 'zogenaamde 'sociale' agenda van Wilders achter het racisme waarachter hij zich al te lang verschool. Ook is het verbijsterend dat een NSC die zich sterk zei te maken voor de 'rechtsstaat' wat dat in hun ogen dan ook moge betekenen, precies hetzelfde doet n niet schroomt daarvoor met de PVV in zee. De BBB is niet anders. Je kunt mensen met het woord 'bestaanszekerheid' compleet op het verkeerde been zetten nl. De armoede zal nl. toenemen en niet te vergeten de kinderarmoede. Ook de naam is misleidend voor veel mensen die zich iets geheel anders denken bij 'sociaal contract' en 'rechtsstaat'. De BBB die niets op heeft met zoiets abstracts als burgers maar het enkel om big agro gaat. De VVD die zogenaamd niet racistisch is maar om de eigen sociaal economische agenda te kunnen doorvoeren 'nu even wel'.
Martijn Tonies
Martijn Tonies
9 jul. 2024 - 14:24
"Wanneer stoppen partijen met meespelen van het spel van Wilders?" Van een partij die voortdurend frames vanuit die kant overneemt, had ik een wat beter opiniestuk verwacht. Vooral omdat dat overnemen keer op keer tot verlies heeft geleden bij de SP. Kom Jimmy, als je echt wat wil veranderen, begin je daar. Want dat is ook 'op de inhoud'.
JohnVKR
JohnVKR
9 jul. 2024 - 14:20
Racistische denkbeelden binnen de coalitie gaan juist veel impact op de inhoud hebben. Op de keuzes die ministers maken. Op de resultaten van hun beleid. Neem de zorg, waar nog steeds een groot personeelstekort is. Denk je nu werkelijk dat vrouwen met hoofddoek vol enthousiasme voor de zorgsector kiezen, in de wetenschap dat hun sector wordt vertegenwoordigd door een racist die op hen neerkijkt? Racisme gaat over de inhoud. Racisme gaat over het toeslagenschandaal. Racisme gaat over grote problemen bij de personeelswerving van politie en leger. En het legitimeren van racisme hééft impact op de héle samenleving. Racisme = Inhoud!!
3 Reacties
Gerygrr
Gerygrr9 jul. 2024 - 15:10
Een vraag over moslima’s, die niet in de zorg zouden willen werken. Is het moslima’s toegestaan uit hun geloof om alle zorgtaken op zich nemen?
MG1968-2
MG1968-29 jul. 2024 - 15:59
Zeker. Het ontbreken van racisme is voorwaarde voor samenwerking.
vdbemt
vdbemt9 jul. 2024 - 17:36
Eens!!!
Arbeider69
Arbeider69
9 jul. 2024 - 14:10
''Het is tijd om deze coalitie aan te vallen op inhoud.'' Zo kennen we de SP weer. Top. Nu de rest van de ''oppositie'' nog'. Voorlopig blijven partijen als PvdA GL en D66 nog hangen in hun eigen complottheorieën over zwarte piet, NSB speldjes, omvolking etc. Afwachten hoelang het gaat duren wanneer de oppositie het goede voorbeeld van de SP gaat volgen en praten over de inhoud van de kabinet Schoof plannen. En dat niet alleen. Ook met voorstellen te komen die een verbetering zijn op de kabinet Schoof plannen. Zet hem op D66 Jette, GL Klaver, PvdA Timmermans etc. in navolging van het goede voorbeeld SP Dijk. De kloof tussen tevreden bovenmodaal rijke gezinnen en arme arbeiders moet niet nog langer groeien zoals tijdens de rechtse Rutte kabinetten maar kleiner worden!
2 Reacties
Inzicht
Inzicht9 jul. 2024 - 16:18
'Voorlopig blijven partijen als PvdA GL en D66 nog hangen in hun eigen complottheorieën over zwarte piet, NSB speldjes, omvolking etc.' Die kende ik nog niet. Dus nu is het juist links die in complotten gelooft dat het populistisme complotten zou verspreiden. Mooie omkering! Het slaat helemaal nergens op natuurlijk, maar daar gaat het ook niet om.
hgroen2
hgroen29 jul. 2024 - 16:37
de linkse partijen doen dit al jaren. Maar blijkbaar is dat tegen dovemansoren, gezien het feit dat 24% op Wilders stemt. en wat hier boven ook gesteld wordt: racisme gaat over de inhoud
Gerygrr
Gerygrr
9 jul. 2024 - 13:55
Wat goed, Jimmy! Hopelijk gaan veel mensen begrijpen wat de SP wil bereiken.
Joop1961
Joop1961
9 jul. 2024 - 13:45
Pvv boycot het humane asiel beleid heeft zich bij de fascistische rechtse rakkers aangesloten en als dat geen opmaak is om de oude hitler gedachte nieuw leven in te blazen komt de bbb met nul visie en n feeks zonder bezem ook nog eens de boeren geen hoop geven of beter gezegd geen toekomst om eventueel te stoppen na uitkoop en de veestapel mag niet kleiner want daar mist carolientje de bonus . Het heeft veel weg van n corrupt , sorry Italië maffioso gehalte .
vdbemt
vdbemt
9 jul. 2024 - 13:40
"Het leek de afgelopen week wel een kleuterklas in de Tweede Kamer. " Dwz.: in vak K en de regerende coalitiepartijen. "Het onderlinge geëtter en geruzie leidt af van de inhoud" Dwz. van de inhoud waarover je het zou willen hebben. NIET over de inhoud van de samenlevingsgedachte van de grootste partij van deze coalitie. En het tolereren daarvan door de meeregerende partijen. DIE inhoud, wel of geen racisme, is van wezenlijk belang bij het behandelen van de andere inhoud waarover je het graag en alleen zou willen hebben. Het gaat om de kern van onze democratie. Me dunkt dat dat inhoud is. Dit is waar: "Iedereen is erin getrapt." Dit is een goede vraag, die vooral gericht moet zijn aan VVD, NSC en BBB: "Wanneer stoppen partijen met meespelen van het spel van Wilders?" "Het is tijd om deze coalitie aan te vallen op inhoud." Exact. Te beginnen bii VVD, NSC en BBB, die dan de conclusie moeten trekken dat ze een grote fout maken. Als dit bewustzijn niet doordringt en deze coalitie nu stand houdt, kan de Kamer niet anders doen dat dit. En zal dat ook doen.
7 Reacties
Wilweetje
Wilweetje9 jul. 2024 - 14:07
De SP heeft evenals de andere niet-coalitie partijen ter linkerzijde geen duidelijk immigratiebeleid aan de kiezer kunnen voorleggen. In ieder geval niet zoals Wilders dat heeft gedaan. Ongeacht of je het met zijn standpunten eens bent. Wilders heeft hier van geprofiteerd en alle problemen met betrekking tot bestaanszekerheid gekoppeld aan migratie en vooral asielmigratie,
Gerygrr
Gerygrr9 jul. 2024 - 14:15
“Iedereen is erin getrapt. Wanneer stoppen partijen met meespelen van het spel van Wilders? “ Vdbemt, het spelletje van Wilders…..
hgroen2
hgroen29 jul. 2024 - 16:38
Wilweetje dan heb je overduidelijk niet de verkiezingsprogramma's gelezen. pvda/ gl heeft wel degelijk een duidelijke visie op migratie.
vdbemt
vdbemt9 jul. 2024 - 17:40
@Gerygrr. Zijn het niet vooral de VVD, NSC en BBB die het spelletje van Wilders meespelen???!!!
vdbemt
vdbemt9 jul. 2024 - 17:44
@Wilweetje. "De SP heeft evenals de andere niet-coalitie partijen ter linkerzijde geen duidelijk immigratiebeleid aan de kiezer kunnen voorleggen" Van de SP heb ik het niet duidelijk voor ogen. Van GRL/PvdA, PvdD en D66 beter. Die hebben weldegelijk hun visie. Dat die niet gepruimd wordt door PVV-ers, en ook de meelopers in dit kabinet, wil niet zeggen dat ze geen duidelijk immigratiebeleid hebben. Het enige dat PVV+ accepteert, is grenzen dicht.
Gerygrr
Gerygrr11 jul. 2024 - 16:20
Vd Bemt. Het is het spelletje van team Wilders. De grote roerganger.
Gerygrr
Gerygrr12 jul. 2024 - 10:46
Leon Verdonschot in de Revu: “Ogen op de bal”. Jimmy Dijk doet het als enige wel goed.
JoepJos
JoepJos
9 jul. 2024 - 13:12
Niet alleen de politiek speelt dit spel, de media doet hierin lekker mee. Ik erger mij hier al tijden aan en lijkt continue verbaast dat de PVV, maar ook de andere partijen roepen wat ze al jaren roepen. Zinloze discussies over omvolken en hoofddoekjes hebben de boventoon en daar moeten we het nu al dagen over hebben.
ThijsHuib
ThijsHuib
9 jul. 2024 - 13:07
Blij dat jij daar nog bent Jimmy. Ik volg wat jij zegt nauwkeurig, bijvoorbeeld wat je zegt over vermogensbelasting, moet onmiddellijk worden ingevoerd, wat mij betreft 10% ... okay, 8% ... maar dan wel op Prinsjesdag 2024.
steen15000
steen15000
9 jul. 2024 - 12:54
Helemaal mee eens
weereenmening
weereenmening
9 jul. 2024 - 12:54
Omtzigt richt zich helemaal niet op Wilders. Hij heeft een veel langere termijn planning in gedachten. Zolang Wilders daaraan kan bijdragen, is dat prima, maar denk niet dat Omtzigt enige loyaliteit aan Wilders zal tonen als die niet naar zijn pijpen danst. Het is interessant om de VVD nu eens in de underdogpositie te zien. Wat zij de afgelopen twaalf jaar andere partijen hebben aangedaan, ervaren ze nu zelf. Dit kabinet zou zomaar kunnen vallen, maar het zou ook acht jaar of langer kunnen regeren, vooral als de migratie vermindert. Dat is wellicht een tragisch vooruitzicht voor de oppositie, maar een kabinet met VVD, GL/PvdA en NSC was nou ook niet echt wat de kiezer voor ogen had.
3 Reacties
misterzuinig
misterzuinig9 jul. 2024 - 14:53
Ik denk niet dat dit kabinet lang stand zal houden, zeker wanneer er extra bezuinigd moet worden en de PVV en BBB daar niet verder in mee willen gaan. Als de formatie al zo moeizaam is verlopen en er dikke ruzie was tijdens het debat over de regeringsverklaring, waarom zou het kabinet dan wel de rit uit kunnen blijven zitten?
vdbemt
vdbemt9 jul. 2024 - 17:49
Nee. Dat was wat deze coalitiepartijen, en jij, niet voor ogen hadden. Trots, nu? Met wat je ziet?
weereenmening
weereenmening10 jul. 2024 - 7:19
@vdbemt Trots is niet het juiste woord. Ik ben blij dat Nederland wakker is geworden. Een soort woke gevoel.
BNNVARA LogoWij zijn voor