Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Onderzoekers bedenken treinwagons die CO2 uit de lucht halen

  •  
21-07-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
438 keer bekeken
  •  
train-g79971f477_1920 trein

© André Muller via Pixabay

"Bijna iedereen wil de klimaatcrisis oplossen, maar niemand wil dat in zijn eigen achtertuin doen." Dat stellen Canadese onderzoekers, die een plan hebben ontwikkeld om CO2 uit de lucht te halen. Niet in de achtertuin dus, maar met installaties op treinwagons.

In de kinderschoenen

Het afvangen van koolstofdioxide (CO2) staat nu nog in de kinderschoenen. Wereldwijd zijn er tal van initiatieven om de techniek verder te helpen. Zo staat er sinds vorig jaar een fabriek van Climeworks in IJsland, die het broeikasgas uit de lucht filtert en als carbonaat (een mineraal) permanent opslaat onder de grond. Dat is veilig, maar nog wel duur. Het opslaan van één ton CO2 kost zo'n 700 euro.

De Canadese onderzoekers komen met een goedkoper plan. In hun ontwerp worden speciale treinwagons voorzien van grote luchtinlaten. Wanneer de trein rijdt, stroomt de lucht met CO2 vanzelf naar binnen, en zijn er dus geen ventilatoren nodig om de lucht aan te zuigen. Dat bespaart energie.

'Commercieel aantrekkelijk'

De benodigde energie die het systeem nog wel nodig heeft, kan bijvoorbeeld worden opgewekt met zonnepanelen aan de buitenkant van de wagons. Ook kan energie worden teruggewonnen wanneer de trein remt, opperen de onderzoekers, een concept dat al beproefd wordt bij elektrische auto's. Hoofdauteur E. Bachman zegt: "Elke volledige rem-manoeuvre genereert genoeg energie om twintig huizen een dag van stroom te voorzien, dus we hebben het niet over een triviale hoeveelheid energie."

"De infrastructuur bestaat; we hoeven alleen te profiteren van wat er al beschikbaar is"
Chemicus en co-auteur Geoffrey Ozin

De verzamelde CO2 wordt geconcentreerd opgeslagen in een vloeistofreservoir dat regelmatig wordt geleegd. Bijkomend voordeel van de rijdende installaties is dat ze niet zoveel weerstand zullen oproepen als vaste installaties die op het land worden gebouwd. "De infrastructuur bestaat", aldus co-auteur Geoffrey Ozin. "Het enige dat we hoeven te doen, is profiteren van wat er al beschikbaar is."

Met deze techniek zou een gemiddelde goederentrein tot 6.000 ton koolstofdioxide per jaar uit de lucht kunnen halen. Al met al denken de onderzoekers dat het mogelijk moet zijn om dit soort systemen op grote schaal voor minder dan 50 euro per ton CO2 te laten draaien. Dat is "commercieel aantrekkelijk", concluderen ze. Bedrijven in Europa zijn momenteel immers zo'n 85 euro per ton kwijt als hun CO2-uitstoot boven een vastgesteld niveau uitkomt.

Bron: ANP, Sciencedaily

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.