CDA voor verplicht roetfilter voor dieselauto
• 10-11-2005
• leestijd 3 minuten
Het CDA pleit voor verplichte installatie van roetfilters in nieuwe dieselpersonenauto's in Nederland vanaf begin 2007, zonder Europese instemming. ,,Dan maar een beetje burgerlijke ongehoorzaamheid'', zei het CDA-Tweede Kamerlid Spies woensdag bij de behandeling van de begroting voor 2006 van het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu (VROM).
De PvdA is al veel langer voor zo'n stap, die staatssecretaris Van Geel (Milieu) niet buiten Europa om wil nemen. Daarmee is er een Kamermeerderheid. Van Geel zei in een reactie dat hij een verzoek in Brussel heeft ingediend voor zo'n verplichting en dat hij er ,,alle vertrouwen'' in heeft.
In de jaren negentig heeft Nederland overigens tegen de wens van 'Brussel' de installatie van een katalysator in benzineauto's verplicht gesteld. Nederland is toen niet voor de rechter gesleept, aldus Haagse bronnen.
In dat geval is fiscale stimulering van het inbouwen van roetfilters in nieuwe dieselauto's in de strijd tegen de luchtvervuiling niet meer nodig, aldus Spies na het debat.
De staatssecretaris heeft 400 euro subsidie per roetfilter over voor dieselwagens tot tien jaar oud. Volgens Stichting Natuur en Milieu is dat niet genoeg. Bedrijven, waaronder Leaseplan dat 20 procent wil bijpassen om zijn 90.000 dieselauto's uit te rusten met een roetfilter, dreigen daardoor af te haken. Natuur en Milieu denkt aan een bijdrage van 560 euro.
In het debat lag Van Geel onder vuur van de kant van de oppositie, maar ook coalitiepartij VVD had scherpe kritiek. Die richtte zich op het door de bewindsman opgestelde wetsvoorstel luchtkwaliteit dat bouwen toelaat op plaatsen waar de lucht vuiler is dan Europese normen toestaan.
Dat voorstel is nog niet openbaar, in afwachting van het (spoed)advies van de Raad van State dat deze maand wordt verwacht. De Krom ergerde zich er bijvoorbeeld aan dat Van Geel zijn plannen eind augustus al aan de grote klok heeft gehangen tegenover journalisten.
De liberaal keert zich tegen een Haagse regie over plannen van gemeenten en provincies. Als Nederland van het slot gaat, is de VVD volgens hem ervoor gewonnen, maar De Krom is er niet gerust op. ,,U zult morgen wel met meel in de mond praten, maar wij vrezen een nieuwe juridische carrousel''.
PvdA-collega Samsom, die Van Geels totale pakket van maatregelen afkraakte als ,,te weinig en te laat'', kreeg niet veel handen van regeringsfracties op elkaar voor zijn pakket maatregelen. Een uitzondering is het idee om het RIVM, het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, een fijnmazig meetnet op te zetten om lagere overheden, die willen nagaan over bouwprojecten door de beuegel kunnen, te verlossen van dure onderzoeksbureaus. Spies (CDA) sprak van ,,een sympathiek voorstel''.
Op haar beurt kan Spies rekenen op steun van VVD en D66 en dus van een Kamermeerderheid voor een proef met een energiebox. PvdA sprak van een sigaar uit eigen doos. Voor 5 miljoen euro wil het CDA in 2006 onder tienduizend huishoudens zo'n door Greenpeace voorgestelde ,,eerste hulppakket'' uitdelen, met onder andere een slimme energiemeter, LED- en spaarlampen. Daarmee kunnen gezinnen ruim 200 euro per jaar besparen.
Een D66-voorstel dat Nederland en Duitsland samen een kerosinetax heffen op onderlinge vluchten, ging de ene fractie te ver, de andere niet ver genoeg. De Krom (VVD) vond het ongeloofwaardig, en een plannetje oorspronkelijk afkomstig van Fransen en Duitsers om hun budget voor ontwikkelingshulp aan te vullen. GroenLinks opperde een heffing van 50 euro op alle vluchten binnen zes uur treinen, SP wil een tax op alle vluchten binnen Europa. Initiatiefnemer Van der Ham antwoordde dat alleen met kleine stappen resultaten mogelijk zijn.
Bron: ANP