- - Juni: C1000 wint ‘kattenvoerprijs’. Ze ‘winnen’ 250 kritische radiospotjes op landelijke radio.
- - Juni: De Reclame Code Commissie bevestigt dat vlees vaak goedkoper is dan kattenvoer. Wakker Dier wint.
- - Juni/Juli: Wakker Dier stuurt met radiospotjes C1000 klanten naar (diervriendelijke aanbiedingen van) concurrent.
- - Augustus: Aankondiging boerenspot: Wakker Dier zoekt boeren voor radiospot samen tegen de kiloknaller.
- - Augustus: Reclame code commissie keurt anti-c1000 radiospot goed.
- - Augustus: Start abri campagne tegen kiloknaller.
- - September: Wakker Dier samen in actie met biologische varkensboeren tegen de kiloknaller.
- - September: Varkensgeknor bij vleesschap in 200 supermarkten wijst consument op varkensvreugde bij biologisch vlees.
- Ontwikkeling sinds start kiloknallercampagne
- C1000 is sinds juli weer biologisch vlees in de aanbieding gaan doen als direct gevolg van onze campagne. Daarnaast schrapte zij kiloknallers en is minder gaan stunten. AH, Coop en Deen stellen bovenwettige welzijnseisen voor hun varkensvlees. Deen volgde in september. De verwachting is dat anderen gaan volgen. In het algemeen is het aandeel diervriendelijke aanbiedingen het laatste half jaar gestegen van 6% naar 10%[i]. Supermarkten distantiëren zich publiekelijk van het ‘stunten’.
Andere campagnes Wakker Dier
Wakker Dier spreekt bedrijven die dieronvriendelijke producten verkopen aan met verrassende, spraakmakende en vasthoudende campagnes; dit wordt ‘company campaiging’ genoemd. De campagnes leiden geregeld tot een diervriendelijker verkoopbeleid. Hieronder de campagnes en resultaten van de afgelopen jaren.
- 2002 Legbatterijcampagne gericht op supermarkten
Sinds 2004 zijn alle supermarkten gestopt met de verkoop van legbatterij-eieren. Dat scheelt anderhalf miljard eieren per jaar.
- - 2003 Campagne Koe in de Wei tegen afnemende weidegang; o.a. jaarlijkse koeiendans
Aandacht voor de koe in de wei enorm toegenomen. In 2006 neemt Campina maatregelen en in 2007 Friesland Foods: weidemelk wordt beter betaald.
- 2004 campagne tegen foie gras (dwangvoedering)
2004-2009 Alle grote horecabedrijven en retail en vele restaurants stoppen met foie gras.
- 2006 campagne biggencastratie
2007 supermarkten en sector zeggen toe binnen jaar te gaan verdoven en een geheel einde van de castratie is in zicht.
- -2007 legbatterijcampagne gericht op verwerkte eieren in mayonaise, koekjes e.d.
2007/2008/2009: meeste bedrijven, waaronder vrijwel alle a-merken, schakelen over op scharrel- of uitloopeieren.
- - 2008 campagne bloedarmoede kalfsvlees
2009: alle supermarkten zeggen toe te stoppen met de verkoop van blank kalfsvlees. Wereldmarktleider van Drie neemt maatregelen tegen bloedarmoede. Anderen volgen.