Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Campagne voor eerste Vegetarische Slagerfabriek

  •  
04-10-2015
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
vegetarissche_slager.jpg

© Slager

Nederlanders eten bewust steeds minder vlees, zo blijkt uit onderzoek van Natuur & Milieu. Behoefte aan variatie wordt veruit het meest (56%) genoemd als reden om niet elke dag vlees te eten. Om deze grote groep flexitariërs een lekker en betaalbaar alternatief te bieden, trekken Natuur & Milieu en de Vegetarische Slager samen op in een financieringsactie voor de eerste Vegetarische Slagerfabriek van Nederland.  
De Vegetarische Slager streeft ernaar om met de prijs van hun producten dichterbij die van regulier vlees te komen, en hun vleesvervangers zo voor iedereen toegankelijker te maken. Momenteel ligt de prijs nog relatief hoog, omdat de productie nog niet in een eigen fabriek plaatsvindt. De prijs van de producten kan dalen door op grotere schaal te gaan produceren in een eigen ‘Vegetarische Slagerfabriek’: een geheel vegetarische fabriek in Breda. Om deze fabriek operationeel te krijgen, gaat de Vegetarische Slager naar de beurs: er wordt er een obligatielening uitgeschreven waarop klanten en andere geïnteresseerden kunnen intekenen. 
 
Prijswinnende vleesvervangers
 “De impact van vlees op het milieu en de gezondheid is groot. Maar als je wilt dat mensen vaker het vlees achterwege laten, dan helpt het als het alternatief net zo goed smaakt. De Vegetarische Slager slaagt daar met hun prijswinnende vleesvervangers uitstekend in. Om een echt breed publiek te bereiken, moet echter ook de prijs omlaag” aldus Olof van der Gaag, directeur campagnes bij Natuur & Milieu, “daarom trekken we samen op in een gezamenlijke campagne om hen te helpen die eigen productielocatie te realiseren.” De Vegetarische Slager verwacht dat op termijn met een marktaandeel van 15% van de vleesmarkt , vleesvervangers concurrerend  zullen zijn met vlees en bij een groter marktaandeel zelfs goedkoper.  
Bewuste eters 
De Nederlander lijkt zich steeds meer bewust van de milieu- en gezondheidsimpact van het eten van veel vlees, blijkt uit nieuw opinie-onderzoek van Natuur & Milieu. Ruim een derde geeft aan de afgelopen vijf jaar minder vlees te zijn gaan eten. Bijna vier op de tien van de ondervraagden vinden dat elke dag vlees ‘niet meer van deze tijd’ is. Er wordt dan ook regelmatig voor een kant-en-klare vleesvervanger gekozen, zoals een vegetarische hamburger of wokblokjes. Wel is er nog behoefte aan een beter aanbod van lekkere, betaalbare vleesvervangers die niet van echt vlees te onderscheiden zijn; de nieuw te bouwen fabriek kan daar een goede bijdrage aan leveren. 
Invloed van tafelgenoten 
Maar liefst 86% van de Nederlanders eet minstens eens per week vegetarisch. Bijna een vijfde zou zelfs graag nog minder vaak vlees willen eten bij de avondmaaltijd, maar doet dit niet omdat hun partner of gezinsleden dat niet willen, zo blijkt uit het onderzoek. Dit gevoel van belemmering leeft meer bij vrouwen (24%) dan bij mannen (10%). Zodra men gaat eten bij familie of vrienden en eigenlijk liever (een avond) geen vlees wil eten, dan voelt zelfs vier op de tien Nederlanders zich (enigszins) bezwaard om dit aan te geven. 
Over de actie
De locatie waar de Vegetarische Slagerfabriek moet komen, is inmiddels al aangeschaft. Voor de bouw en inrichting wordt nu een obligatielening uitgeschreven vanaf een inleg van € 500.?Iedereen die een obligatie koopt, ontvangt naast de jaarlijkse rente ook korting bij de Vegetarische Slager en krijgt een naamsvermelding op de fabriek als een van de grondleggers. De 5% obligatielening wordt uitgegeven via NPEX, de MKB beurs die met steun van de overheid en het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds in het leven geroepen is om de financiering in het Midden en Kleinbedrijf te faciliteren. Op  www.deslagervanmorgen.nl staat meer informatie over de investeringsopties. De start van de actie vindt vandaag plaats bij de Vegetarische Restaurantweekspecial van het radioprogramma Vroege Vogels  
Over het onderzoek 
Het opinie-onderzoek is verricht door Kien Onderzoek in opdracht van Natuur & Milieu. Het onderzoek is uitgevoerd onder 754 Nederlanders van 18 jaar en ouder.
Bron: Natuur & Milieu
Beluister het radiogesprek: Vijfde vegaweek
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor