Biologisch moet doorpakken in crisistijd
• 16-04-2009
• leestijd 2 minuten
Biologisch is niet alleen een teeltmethode, maar veel meer een beweging, een levensstijl. Om die reden moeten organisaties als Biologica, die de biologische landbouw- en voedingssector vertegenwoordigt, de crisis gebruiken om door te pakken en zich te verbreden.
In woorden van gelijke strekking spraken woensdag verscheidene sprekers tijdens het jaarlijkse Bio-Congres van Biologica. Nu de cijfers over de verkoop van biologische voeding in 2008 weer laten zien dat Nederland er trek in heeft, is de sector vooral mentaal van grote waarde, meenden verschillende sprekers. Als het aan voorzitter Arie van den Brand van Biologica ligt, wordt biologisch het goudmerk van duurzaam voedsel.
Van den Brand sprak van een nieuwe renaissance waarin de coöperaties weer terugkomen, maar nu met een samenwerking tussen producent en consument. Toch moet eerst het verhaal over biologica weer begrijpelijk worden gemaakt, pleitte Vincent Blok van het Louis Bolk Instituut, dat wetenschappelijk onderzoek doet voor de ontwikkeling van biologische en duurzame landbouw, voeding en gezondheidszorg.
,,Om toekomstige ontwikkelingen het hoofd te bieden, moet er een mentaliteitsverandering komen. Dan is het noodzakelijk om de denk- en levenswijze van bio weer boven tafel te krijgen.'' Martien Lankester van de Avelon Foundation vindt dat biologisch moet inzetten op het 'waardedenken'. ,,Die grondhouding is nu enorm belangrijk. Je moet een bepaalde waarde vertegenwoordigen. Dat betekent dus niet alleen biologisch denken, maar aansluiting vinden bij partijen die eenzelfde waarde vertegenwoordigen zoals Greenpeace, de Dierenbescherming en de natuurbescherming.''
Hij noemde dat vergezicht Bio Plus. Toch moet er volgens de biologische boeren eerst een eerlijke verdeling ontstaan binnen de keten wil men überhaupt nog biologische boeren kunnen aantrekken. In de keten wordt door de verschillende partijen goud geld verdiend, maar het rendement bij de bio-boer is ,,erbarmelijk'', beklaagde een boer zich. Econoom Arnold Heertje beaamde dat later, maar zag licht aan de horizon.
,,We zitten in een tijd van discussie en bezinning. De fundamentele traditie van kwantiteit naar kwaliteit verandert. We moeten economische groei niet verheerlijken. Welvaart is meer dan dat. Het voordeel is dat de crisis nu vraagstukken op de agenda zet als klimaat, water en duurzame energie. Daar is een heleboel in te investeren en innoveren.''
Bron: ANP