Bewoners- en milieugroepen: Geen akkoord voor A15-Standpunt Schultz
• 31-05-2012
• leestijd 2 minuten
Bewoners- en milieugroepen doen donderdag een klemmend beroep op de Tweede Kamer, om niet akkoord te gaan met het Standpunt van minister Schultz voor de A15-doortrekking. Met een hoge brug over het Pannerdensch Kanaal en over de Betuweroute én een tracé vlak langs enkele woonwijken, worden de natuur en de leefbaarheid in de Liemers en de Overbetuwe zwaar aangetast. Een betere oplossing is mogelijk.
Naar Tweede Kamer
Een kleine delegatie van de twintig samenwerkende bewoners- en milieugroepen, waaronder de GNMF, gaat donderdag naar het Algemeen Overleg (AO) van de Tweede Kamer met minister Schultz over de A15-doortrekking. Deze vergadering stond op losse schroeven, totdat vanochtend het onderwerp niet controversieel werd verklaard. Vanwege de langdurige onzekerheid hierover zijn de twee bussen geannuleerd die vanuit Duiven en Lingewaard naar Den Haag zouden rijden. Voorafgaand aan het AO biedt de delegatie een petitie aan enkele parlementariërs aan, ondertekend door zo'n 3.500 mensen. De handtekeningen zijn binnengehaald via verschillende websites en op lijsten. De tekst van de petitie en de deelnemende organisaties zijn hier te lezen www.gnmf.nl/site/Petitie/
Alternatieven
De bewoners- en milieugroepen vinden dat nut en noodzaak van de A15-doortrekking niet overtuigend zijn aangetoond in de Trajectnota/MER. Zeker in een tijd van forse bezuinigingen is het de moeite waard om alternatieven serieus te nemen. Maar áls de A15 wordt doorgetrokken, dan moet dat op een manier die de omgeving zo weinig mogelijk belast. Daarom vragen de organisaties in dat geval de doortrekking te realiseren met een tunnel onder het Pannerdensch Kanaal, net zoals dat eerder voor de Betuweroute is gebeurd. Ook wensen ze een geheel verdiepte ligging tussen Ressen en Angeren en tussen Groessen en de A12, langs het Combivariant 2-tracé zoals de betrokken gemeenten hebben voorgesteld.
Binnen budget
Gesteund door een Expertgroep zijn ze ervan overtuigd dat dit alternatief in overleg met marktpartijen gerealiseerd kan worden binnen het beschikbare budget. Demissionair minister Schultz ziet echter niets in dit voorstel. Volgens haar is het onmogelijk voor het bedrijfsleven een tunnel te ontwerpen die binnen het afgesproken budget blijft. De Expertgroep heeft echter op goede gronden aangetoond dat wél mogelijk is. Een berekening van Strukton uit 2010 ondersteunt de Expertgroep. Inmiddels hebben de betrokken Kamerleden een aantal stukken van Rijkswaterstaat vertrouwelijk mogen inzien. De GNMF hoopt dat dit munitie geeft voor nieuwe, kritische vragen in het AO.
Bron: Gelderse Natuur en Milieufederatie