België wil spoedig treinen op IJzeren Rijn
• 09-06-2005
• leestijd 2 minuten
De Belgische regering wil al op zeer korte termijn treinen laten rijden op de omstreden spoorlijn IJzeren Rijn, die door Noord-Limburg voert. Vanaf op zijn vroegst 2011 zou de goederenlijn volledig in gebruik kunnen worden genomen.
De Belgische minister Vande Lanotte (Overheidsbedrijven) zei donderdag in het parlement dat hij voldoende middelen heeft om met een beperkt aantal treinen te kunnen beginnen. Het zou gaan om een tiental per dag gedurende vijf jaar. In de benodigde 13 tot 14 miljoen euro is voorzien, aldus de minister.
Nederland en België ruziën al jaren over de oude spoorverbinding tussen de Antwerpse haven en Duitsland. De Belgen willen de lijn na vele jaren weer in gebruik nemen. Nederland stelt dat dat niet kan zonder allerlei milieumaatregelen, omdat de lijn door het natuurgebied Meinweg bij Roermond gaat.
Onlangs bepaalde een internationale arbitragecommissie dat Nederland moet meebetalen aan de kosten daarvan. Vooruitlopend daarop wil Vande Lanotte de lijn al beperkt gebruiken. Dat zou binnen het jaar moeten kunnen. Een snelle, tijdelijke ingebruikname is volgens hem volledig in overeenstemming met de arbitrage-uitspraak.
Minister Peijs (Verkeer) wil het verzoek bekijken, mits milieu- en andere door de Tweede Kamer gevraagde aanpassingen plaatsvinden en zo zicht is op een definitieve ingebruikname van de lijn, liet een woordvoerster in Den Haag weten. Volgens haar heeft het arbitragetribunaal overigens niets gezegd over een tijdelijke ingebruikname.
Dinsdag zei Peijs nog in de Kamer dat België eerst aan zet is om met harde plannen te komen voor reactivering van de goederenlijn. Maar zij zei twijfel te hebben. De IJzeren Rijn kost volgens haar vooral België heel veel geld. ,,Ik heb nog nooit gehoord dat zij daarvoor geld hebben.''
Vande Lanotte erkende dat de definitieve ingebruikname veel geld gaat kosten. ,,Maar daar gaan we op het moment dat het nodig is, budgetten voor voorzien.'' Dat die ingebruikname pas op zijn vroegst in 2011 kan plaatsvinden, is volgens hem ook niet erg. De Belgische spoorwegen hebben ondertussen andere prioriteiten, de aanleg van een tunnel in de Antwerpse haven en van een tweede spoortoegang tot die haven.
Bron: ANP