Actie bij schip met 'foute soja' in Amsterdamse haven
• 04-11-2005
• leestijd 2 minuten
Uit onderzoek in opdracht van Milieudefensie en ontwikkelingsorganisatie Cordaid blijkt dat Nederland op grote schaal Braziliaanse soja importeert uit gebieden waar sprake is van slavernij, illegale landonteigening en kap van tropische bossen. De organisaties voeren op dit moment actie bij de Nordmoritz in de haven van Amsterdam. Het schip is afgemeerd met een bulktransport ‘foute soja’ voor importeur Cargill. De snelgroeiende sojateelt is momenteel de belangrijkste oorzaak van ontbossing in het Amazonegebied. Het overgrote deel van de importen van Nederlandse soja verdwijnt in veevoer voor varkens en vleeskuikens in de bio-industrie.
In samenwerking met twee Braziliaanse organisaties zijn de sociale en ecologische gevolgen van grootschalige sojaproductie in en rondom het Amazonegebied onderzocht. Uit het onderzoek blijkt dat bij een groot aantal sojaproducerende bedrijven in deze regio sprake is van kap van tropische bossen, slavernij, gewelddadige landonteigening, vervuiling en overtreding van milieuwetgeving.
De route die de soja van deze bedrijven aflegt is in kaart gebracht. Nederland blijkt de belangrijkste bestemming van deze bulktransporten te zijn. Het afgelopen half jaar zijn uit deze regio in totaal zeven schepen naar Nederland vertrokken. Alle soja werd geleverd aan importeur en verwerker Cargill in Amsterdam. Het overgrote deel van de soja wordt vervolgens verkocht aan de veevoederindustrie. Omdat veevoerproducenten, veehouders en slachterijen nauw samenwerken, kan worden vastgesteld welke slachterijen het vee verwerken dat met deze foute soja is gevoerd. De bedrijven Vion (Dumeco), de grootste vleesverwerker van Europa, en Plukon Poultry (Friki), Nederlands grootste pluimveeslachter, zijn hierbij betrokken. Beide bedrijven zijn vaste leveranciers van Albert Heijn en Laurus (Super de Boer, Edah en Konmar).