Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

A10 en A13 dit weekend terug naar 80 km/u

  •  
28-03-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
file_26.jpg
Milieudefensie is blij dat de maximumsnelheid op de A10 en de A13 op 29 maart weer omlaag gaat naar tachtig kilometer per uur. Dat is goed voor de gezondheid van de omwonenden, omdat de extra uitstoot door het harder rijden zorgt voor extra luchtvervuiling.
Samen met omwonenden voerde Milieudefensie de afgelopen twee jaar actie tegen de snelheidsverhoging. Ook stapte de milieuorganisatie in 2012, net als de gemeenten Amsterdam en Rotterdam, naar de rechter om de snelheidsverhoging aan te vechten. In beide zaken oordeelde de rechter dat het belang van de omwonenden groter was dan het belang harder te kunnen rijden.
Uit metingen van de GGD Amsterdam en de Milieudienst Rijnmond (DCMR) bleek dat de Europese normen voor luchtkwaliteit werden overschreden door de snelheidsverhoging. De extra uitstoot langs de A10 viel zelfs vijf keer hoger uit dan door verkeersminister Schultz van Haegen was voorspeld. Steeds opnieuw blijkt dat de door de minister gehanteerde rekenmodellen te grof zijn om de toekomstige luchtkwaliteit te voorspellen. Ivo Stumpe, campagneleider verkeer van Milieudefensie: "De minister gaat structureel uit van te positieve scenario's. Het gevolg is dat we overal aan luchtkwaliteitsnormen lijken te voldoen, behalve als er ergens een meetstation staat. Milieudefensie vindt dat we het beleid moeten baseren op hoeveel luchtvervuiling er werkelijk in de lucht zit, niet op rooskleurige berekeningen."
Uit onderzoek van Milieudefensie blijkt dat de de extra uitstoot door de snelheidsverhoging in Amsterdam en Rotterdam leidt tot een fors lagere levensverwachting voor omwonenden van de stadssnelwegen. Luchtvervuiling veroorzaakt hart- en vaatziekten, longkanker en andere longaandoeningen.
Stumpe: "De beslissing om de gezondheid van de omwonenden op te offeren voor een paar seconden tijdswinst op de snelweg is teruggedraaid. Maar we hebben nog een lange weg te gaan om de lucht in Nederland schoon en gezond te krijgen."
In 2015 moeten we in heel Nederland voldoen aan de Europese normen voor luchtkwaliteit. Milieudefensie wijst erop dat er nog veel moet gebeuren voordat dat lukt. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) voorspelt nog honderden knelpunten in 2015. Daar komt bij dat de luchtkwaliteit niet al gezond is als de Europese normen net gehaald worden. Stumpe: "De Europese normen zijn politieke compromissen, geen gezondheidsnormen. Dat betekent dus dat de lucht niet al gezond is als we net aan de norm voldoen. De ambitie van het kabinet mag dan ook wel wat hoger liggen dan om met de hakken over de sloot en creatief rekenwerk de normen te halen."
Bron: Milieudefensie
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor