Wat zijn de beste series van 2018 (tot nu toe)?
• 01-07-2018
• leestijd 7 minuten
Halverwege 2018 is een mooi moment om de tussenstand van het seriejaar op te nemen. Opvallend: misschien zijn de beste series vooralsnog geen dramaseries.
The Handmaid’s Tale
Seizoen 2, Videoland
Van het boek van Margaret Atwood was een steengoeie serie gemaakt – één seizoen. Maar het verhaal van Offred (Elisabeth Moss) was nog lang niet helemaal verteld, en Atwood bemoeide zich ook met het tweede seizoen The Handmaid’s Tale, over een vrouw die als ‘dienstmaagd’ wordt gekoppeld aan een hoge pief in een totalitair regime in een toekomstige Amerikaanse enclave. Het tweede seizoen dendert in volle vaart door waar het eerste eindigde: in het zwarte busje waarin Offred werd afgevoerd. Ook indrukwekkend vanwege het gedachtenexperiment waarmee de serie speelt: wat zou er in worst case scenario kunnen gebeuren als we al te onverschillig reageren op vrijheden waaraan nu al wordt geknabbeld? ‘Een van de beste series van de eeuw,’ schreven we onlangs op de cover van de VARAgids. Waarschuwing: wel moeilijk bingemateriaal; de serie is zó topzwaar dat we vaak na één aflevering moedeloos een pauze inlassen. Het tweede seizoen is nog gruwelijker dan de eerste reeks, ook omdat we ons (dankzij flashbacks uit het zeer voorstelbare verleden) zo goed met Offred kunnen identificeren.
Atlanta
Seizoen 2, Fox
Atlanta blijft ook in het tweede seizoen een atypisch en virtuoos experiment over het leven van schoolverlater Ernest ‘Earn’ Marks (Donald Glover), die zich opwerpt als de manager van zijn rappende neef Alfred ‘Paper Boi’ Miles (Brian Tyree Henry). Earn gelooft nog steeds heilig in de rapcarrière van zijn neef Alfred, hoewel de relatie tussen de twee nu enigszins is bekoeld. In de openingsscène van het nieuwe seizoen wordt meteen de toon gezet: een gewelddadige overval wordt verbeeld zoals je van de serie mag verwachten: als een koortsdroom, bijna onwerkelijk. Met deze ongeveer acht minuten durende sequentie wordt Amerika’s diepgewortelde probleem met wapengeweld blootgelegd. Glover (ook rapper, zijn recente controversiële videoclip ‘This is America’ is door cultuurduiders uitgebreid ontrafeld) behoort tot de misschien wel grootste televisietalenten in Amerika.
Lees meer over het tweede seizoen in onze
recensie.
The Terror
Seizoen 1, Amazon Prime
Showrunner David Kajganich baseerde deze uitmuntende horrorthriller op het gelijknamige boek van Dan Simmons, waarin Simmons een eigen creatieve invulling gaf aan een waargebeurde Arctische zee-expeditie uit 1845. Geen van de 129 bemanningsleden overleefde de tocht, maar verder is er weinig over de expeditie bekend, behalve dan dat de twee desbetreffende stoomschepen, de HMS Erebus en de HMS Terror (ja, zo heette de boot écht), al snel vast kwamen te zitten in het poolijs (en daar de twee opvolgende winters ook zouden blijven). En dan zijn we pas bij aflevering één. Langzaam maar zeker draaien de makers de duimschroeven aan. Als kers op de taart heeft een roofdier met schijnbaar bovennatuurlijke krachten het op de bemanning voorzien: een mythisch wezen waar een vrouwelijke Netsilik met de bijnaam Lady Silence (Nive Nielsen) meer van af lijkt te weten. Toch ligt de grootste kracht van The Terror niet in de horrortaferelen – hoe minder je van deze superijsbeer ziet, hoe beter – maar juist in de rijke, genuanceerde karakterschetsen. Met als extra hoofdrolspeler het geluid van het ijs: snerpend, krakend en onverbiddelijk.
Lees meer over het eerste seizoen in onze
recensie.
Succession
Seizoen 1, Ziggo Movies & Series XL
Het nieuwe paradepaardje van de Amerikaanse zender HBO, zo is de bedoeling. Succession volgt de diepe herfstdagen van het leven van de schatrijke mediamagnaat Logan Roy (Brian Cox in een geweldige Rupert Murdoch-achtige rol) en de aasgierende familieleden eromheen. Het uitgangspunt laat zich vlot uitleggen: Roy ligt op sterven en de kinderen bevechten elkaar over de opvolging als leider van het media-imperium en om de centen. En allemaal hebben ze een klap van de molen meegekregen: de een is een ex-drugsverslaafde workaholic, de ander een onaangepaste outsider die zakelijke conventies belachelijk maakt (en het lievelingetje van vader is), enfin, klassiek HBO-acteursdrama. En dan hebben we het nog niet gehad over die tamelijk hilarische bijrol van een neefje dat als lulletje-rozenwater door de kinderen wordt ingezet, omdat hij een baantje bij de familie zoekt.
Lees meer over het eerste seizoen in onze
recensie.
De luizenmoeder
Seizoen 1, NPO
Het grote NPO-dramasucces van 2018-tot-nu-toe, met een steeds maar groter wordende fanschare (naar aflevering vier keken 4,7 miljoen mensen, een duizelingwekkend cijfer, zeker voor NPO 3). Een prachtig tijdsdocument ook, dat lucht bracht in vastgeroeste debatten over bijvoorbeeld zwarte Piet, met juf Ank (Ilse Warringa) die politiek incorrecte taal uitsloeg en moeder Hannah (Jennifer Hoffman) als vrouw die de gekte allemaal overkomt en waar we ons mee kunnen identificeren. ‘Hallo allemaal, wat fijn dat je er bent’ werd (ongewild) een grote hit op basisscholen.
Lees meer over de eerste aflevering in onze
recensie en lees meer over het
succes van de serie in het algemeen.
GLOW
Seizoen 2, Netflix
Is het opmerkelijk dat een van de beste, meest hartverwarmende series over feminisme draait om een campy vrouwenworstelshow uit de jaren 80 (Zeg maar de anti-The Handmaid’s Tale)? Jazeker. Maar het voortreffelijke tweede seizoen van GLOW laat zien dat humor en genderpolitiek prima samengaan. Dat de serie ondanks de soms beladen onderwerpen toch ook heel lichtvoetig blijft, is een van de belangrijkste redenen van het succes. Een andere reden daarvoor zijn de fabuleuze worsteldames zelf. De Gorgeous Ladies of Wrestling zijn geen collega’s. Ze zijn familie.
Bekijk ook de volledige
recensie van seizoen twee en lees daarnaast ons
interview met actrices Alison Brie en Betty Gilpin.
Westworld
Seizoen 2, Ziggo Movies & Series XL
In het eerste seizoen openden de levensechte robots van Westworld – een enorm attractiepark waar bezoekers zich in het Wilde Westen kunnen wanen – de ogen. In het tweede seizoen gaan ze op zoek naar de uitgang, waarbij het contrast tussen de compassievolle Maeve (Thandie Newton) en de meedogenloze Dolores (Evan Rachel Wood) steeds scherper wordt. Verder worden nu ook eindelijk de schimmige motieven van Delos (is het bedrijf achter Westworld op zoek naar de sleutel tot het eeuwige leven?) wat duidelijker. Let tot slot op de intrigerende bijrol van ‘onze’ Katja Herbers als parkbezoeker Grace, die een complexe voorgeschiedenis heeft met de ‘man in black’ (Ed Harris).
Lees meer over het tweede seizoen in onze
recensie.
The Good Fight
Seizoen 2, Videoland
Het comfortabele leven van topadvocate Diane Lockhart (Christine Baranski), werd in het openingsseizoen in één klap aan gruzelementen geslagen toen ze al haar pensioen- en spaargeld verloor bij een beleggingsfraude. We zien rechtszaken die, net als bij The Good Wife (waar deze serie een vervolg op is) inspelen op de actualiteit. Zo ging het vorige seizoen over ‘trollin’ en over een dokter die via skype in Syrië de broer van een terrorist wilde redden. Er werd zelfs een tweet van Trump aangevoerd als legitiem bewijsmateriaal. Ondertussen begon republikein Mike Kresteva (Matthew Perry in een verrassend onsympathieke rol) een heksenjacht op het advocatenkantoor dat het waagde om bovenmatig politiegeweld aan de kaak te stellen. Nu met onderwerpen als impeachment, nepnieuws en ‘gouden douches’.
Lees meer over het tweede seizoen in onze
recensie.
Dear White People
Seizoen 2, Netflix
Dear White People was als serie (in 2014 verscheen al een film) één van de verrassingen van vorig jaar; het wist én intelligent én toegankelijk én met humor en vaart het hedendaags racisme in Amerika aan te kaarten. Plaats van handeling in het tweede seizoen is opnieuw Winchester University, waarbij zwarte studenten een grote groep witte studenten ontvangt (het studentenhuis van die laatste groep brandde aan het einde van vorig seizoen af). De titel slaat op het universiteitsradioprogramma van hoofdpersoon Sam (Logan Browning), die in het eerste seizoen nog de witte medestudenten vol zelfvertrouwen aansprak, maar inmiddels wel erg worstelt met de liefde – en met het racisme dat ze dagelijks ervaart. Er volgen inside-grappen, bijvoorbeeld over slippers in wandelgangen, inspelend op het cliché dat witte mensen graag slippers dragen al is er geen strand of zee te bekennen. Deze grap is exemplarisch voor de reeks; niet alle grappen en verwijzingen zijn voor dear white people even goed te volgen, zeker niet als je niet goed ingevoerd bent in de Amerikaanse (populaire) cultuur. Evengoed is de materie te belangrijk en de serie te eigentijds om ongezien te laten.
Lees meer over het tweede seizoen in onze
recensie.
High Maintenance
Seizoen 2, Ziggo Movies & Series XL
Heerlijke feelgoodserie, een mozaïekvertelling met drugsdealer The Guy (hij heeft geen naam) in New York als bindend element en de kleurrijke clientèle als verhaallijn-per-aflervering. High Maintenance begon ooit als een iets vuigere webserie op Vimeo; de HBO-serie is wat gepolijster en geeft een dwarsdoorsnede van de wietrokende inwoners van de stad. Wie nooit een joint rookt, passeert slechts zijdelings door het beeld. Nu met onder meer stomende hotelkamerseks en mensen die uit arren moede in Brooklyn hun kamer verhuren via Airbnb, om zo inkomsten te genereren.
Lees meer over het tweede seizoen in onze
recensie.
De beste series in 2018 zijn documentaireseries
Wild Wild Country (indrukwekkend portret van de
Bhagwan-beweging met sleutelfiguren en magistraal archiefbeeld) was dé Netflixhit van het jaar tot nu toe. Als u die heeft bekeken, verwijzen we u door naar
The Staircase , één van de meest grondige en tot nadenken stemmende misdaaddocumentaires van de afgelopen vijftien jaar. Over de rechtszaak rond schrijver Michael Peterson en de dood van zijn vrouw Kathleen. En daarna voor meer true crime door naar
Evil Genius (van de producenten van Wild Wild Country, over een pizzakoerier die een bank overvalt met een bomketting om zijn nek – wie heeft die ketting daar vastgemaakt?). En het huiveringwekkende vierluik
13 Novembre , over de aanslagen in Parijs. Allemaal op Netflix.