Het IJslandse drama is vertrouwde nordic noir rondom een fijn moordmysterie.
Bloed. Een vrouw worstelt om zich voort te bewegen op de achterbank van een auto. Het lukt haar om een grote sleutel te pakken en… twaalf dagen eerder. Een bloederige moord vindt plaats in de haven van Reykjavik. Hier is een man van middelbare leeftijd meerdere keren op gruwelijke wijze neergestoken, waarbij zijn ogen zijn uitgesneden. Wanneer er vervolgens een soortgelijke moord kort na het voorval in de haven plaatsvindt, beseft de doortastende officier Kata (Nina Dögg Filippusdóttir) dat IJsland voor het eerst een succesvolle seriemoordenaar herbergt.
Het is een bekend beeld binnen nordic noir: de zelfopofferende rechercheur die dagenlang wakker blijft om een zaak op te lossen en worstelt met zijn of haar gezinsleven, waarbij ze urenlang turen naar gruwelijke foto’s van het plaats delict en nachten doorhalen om de schuilplaats van de dader te achterhalen. Langzamerhand verliezen ze, wegens hun emotionele betrokkenheid, het overzichtelijke perspectief op het criminele onderzoek.
Het is nog niet zo ernstig gesteld met de intense Kata die zich door het leven slaat met een wrang gevoel voor humor. Ze probeert de balans te bewaken tussen een goede relatie met haar puberzoon Kári (Grettir Valsson), haar ex-echtgenoot Egill (Valur Freyr Einarsson) en haar werk. Waar haar boosheid vandaan komt? Wanneer het lijkt dat ze niet gerespecteerd wordt door haar baas en ze gepasseerd wordt voor een promotie. Als kers op de taart wordt de stuurse rechercheur Arnar (Björn Thors) teruggeroepen naar IJsland om haar te helpen bij het onderzoek naar de seriemoordenaar.
Hoewel de eerste afleveringen een langzaam tempo hebben schemert door dat misstanden uit het verleden nooit ongedaan gemaakt kunnen worden. Zowel Arnar als Kata worstelen met het verleden. Het zijn twee gebroken dienders die mogelijk elkaar kunnen helpen genezen, als ze daadwerkelijk proberen samen te werken.
IJsland. Het donkere landschap van het mysterieuze Scandinavische land draagt bij aan het mysterie van de moorden. Cinematograaf Árni Filippusson maakt perfect gebruik van de uitgestrektheid van de besneeuwde landschappen en het natuurlijke licht, wat leidt tot een gedempt kleurenpalet, wat een onheilspellend gevoel opwekt.
Regisseur en schrijver Thordur Palsson weeft in iedere aflevering een succesvol web van de verschillende verhaallijnen door ze een kleine wending te geven. Hoewel The Valhalla Murders binnen het genre inhoudelijk weinig nieuws biedt, is het mysterie dat door Palsson wordt opgediend, verrassend boeiend.
The Valhalla Murders S01, vanaf 13 maart 2020 op Netflix