
© Netflix
Als een schilder dood wordt aangetroffen, wordt zijn vrouw meteen verdacht, maar die speelt de onschuld zelve.
‘Ach ja, bij een moordzaak verdenken ze vaak de partner, nietwaar?’ Nadat An Yun-su (Jeon Do-yeon) wordt opgepakt vanwege de moord op haar man, een kunstschilder, reageert ze nogal onderkoeld. Niet per se stoïcijns, maar meer alsof ze zich nog niet realiseert wat er is gebeurd. Ze stelt de bovengenoemde vraag precies op het moment dat een agent een wattenstaafje in haar mond steekt om een DNA-sample af te nemen. Het sorteert een wrang komisch effect.
Rechercheur Baek Dong-hoon (Park Hae-soo) ziet het vrijpostige, ietwat ongelukkige gedrag van An echter anders: zij is de onmiskenbare dader. Terwijl het onderzoek gaande is belandt de hoofdpersoon in de gevangenis, waar ze kennismaakt met Mo-eun (Kim Go-eun): een gedetineerde die al voor een aantal moorden is veroordeeld. Mo-eun heeft een voorstel: zij bekent de moord op Ans echtgenoot als An in ruil iets naargeestigs voor haar doet.

© YOOYOOJAJEOG / Netflix
Op dat moment heeft scenarist Kwon Jong-kwan de personages op zo’n manier gepositioneerd, dat het alleen maar kan imploderen. Fascinerend is ook hoe hij An neerzet, als een atypische Zuid-Koreaan die vanwege haar atypische gedrag, ze is niet direct in diepe rouw, wordt neergezet als verdachte. Dat zegt weer wat over de monocultuur die Zuid-Korea volgens sommige critici in zekere zin is. Tegelijkertijd moet je er zin in hebben om af te wachten of An daadwerkelijk de onschuld zelve is. En hoewel regisseur Lee Jung-hyo dit alles in een gestileerde vorm giet die we wel gewend zijn van Zuid-Koreaanse kwaliteitsdrama’s, moet je daar ongetwijfeld wel enig geduld voor opbrengen.
The Price of Confession (Jabaekui Daega), vanaf vrijdag 5 december 2025 bij Netflix
Ontvang elke werkdag de beste kijktips met de Avondeditie-nieuwsbrief