
© Netflix
De nieuwe reeks van Kurt Sutter, een negentiende-eeuwse western met Gillian Anderson en Lena Headey, had met de juiste aanpassingen een stuk imposanter kunnen zijn.
De westernreeks The Abandons moest van ver komen. In maart 2023 zouden de opnames aanvangen in het Canadese Alberta, maar een vakbondsstaking gooide roet in het eten. Een jaar later kregen showrunner Kurt Sutter en zijn team alsnog groen licht. Maar daags voordat al het filmwerk ten einde was, verliet Sutter de set. Hij was in conflict met streamingdienst Netflix, die zijn pilotaflevering van zo’n 100 minuten veel te lang vond. En de geschiedenis leert dat Sutter, de man achter de televisieklassieker Sons of Anarchy, niet de meest makkelijke persoon is. Zo werd hij enkele jaren geleden ontslagen bij Mayans MC, nadat hij onder meer werd beschuldigd van wangedrag.
De vraag rijst dan ook: hoeveel van Sutter zien we terug in The Abandons? Buiten kijf staat dat de serie net als Sutters vorige projecten buitengewoon hardvochtig van aard is. Plaats van handeling is Angel’s Ridge, aan de frontier in wat nu de Amerikaanse staat Washington is. Daar probeert de Ierse veehoudster Fiona Nolan (Lena Headey) in 1854 haar bestaan op te bouwen met een gemêleerd gezelschap. De rijke landeigenaar Constance van Ness (Gillian Anderson) probeert evenwel iedereen in de omgeving te controleren en haar zoons schuwen intimidatie en indringendere strategieën niet om hun doelen te behalen.

© Michelle Faye / Netflix
Nadat Fiona en haar stiefdochter Dahlia Teller (Diana Silvers) Willem (Toby Hemingway), een van de zoons van Van Ness – een dronkaard die Teller probeert te verkrachten – vermoorden, dient zich een heikel dilemma aan: verenigen de arme veeboeren zich in de strijd tegen Van Ness? Of proberen ze de moord onder het tapijt te schuiven? In de hoop dat Van Ness de daders niet vindt? Ondertussen huurt Van Ness een tracker (Michiel Huisman) in om Willem te zoeken.

© Michelle Faye / Netflix
The Abandons speelt zich af op een plek waar civilisatie nog ver weg is. Gelijkenissen met Deadwood dienen zich aan: ook een ensemblewesternreeks die vooral focust op de uitdagingen die het leven in een wereld vol eigenrichting met zich meebrengt. Groot verschil is dat Deadwood met een knipoog en de nodige humor werd gemaakt, terwijl Sutters nieuwste wapenfeit, zoals we van hem gewend zijn, leunt op zwaarmoedigheid en diepe tragediën. Spijtig ook dat de kijker amper de kans krijgt om de personages te leren kennen, aangezien de eerste aflevering vooral in het teken staat van een bloedbad.

© Michelle Faye / Netflix
Is dit wat Sutter heeft beoogd? Of is dit wat Netflix executives passender vonden? Bekend is dat Netflix-series in medias res moeten beginnen, midden in de actie, om de kijker erbij te houden. Dat leidt in The Abandons tot frustratie. Waarom is Andersons personage zo haatdragend? Waarom is Headeys personage zo hoopvol? Tot aan de derde aflevering is het in ieder geval min of meer gissen.
The Abandons, vanaf donderdag 4 december 2025 bij Netflix
Ontvang elke werkdag de beste kijktips met de Avondeditie-nieuwsbrief