De serie viert en belicht de diversiteit van de stand-up-komediescene in Frankrijk.
De Franse dramedyserie Standing Up (originele titel Drôle ) volgt vier jonge mensen die naam proberen te maken als stand-up-komiek in Parijs. De vrienden Nezir (Younes Boucif), Aïssatou (Mariama Gueye) en Bling (Jean Siuen) zijn al jaren bevriend en treden op in Drôle, de comedyclub van Bling en zijn zus. De in een elitewijk wonende Apolinne (Elsa Guedj) droomt ervan om stand-up-komiek te worden, maar dat past niet in het beeld dat haar moeder voor haar heeft.
Bling, die eigenlijk Étienne is genoemd door zijn Vietnamese ouders om ‘beter te assimileren’, had vijf jaar geleden het hoogtepunt van zijn carrière en probeert sindsdien een comeback te maken. Met moeite. Zijn grappen vallen niet meer in de smaak en de jongere generatie aan wie hij ruimte in zijn club geeft, haalt hem in. Hij gaat er bijna aan onderdoor en vraagt de hulp van Nezir om hem in het geheim (maar wel tegen betaling) te helpen nieuwe sketches te schrijven.
Terwijl Bling zijn carrière wanhopig nieuw leven probeert in te blazen, krijgen Nezir en Aïssa eindelijk hun doorbraak en dat zorgt voor frictie in hun vriendschap. Aïssa's carrière neemt een vogelvlucht na haar sketch over het bevredigen van de prostaat van haar man. En Nezir krijgt een baan als schrijver voor een televisieprogramma waar Bling werd ontslagen. De interpersoonlijke relaties tussen de vrienden geven een realistische illustratie van hoe het succes van een ander – ook al is het je beste vriend – ook kan leiden tot competitie en jaloezie.
Onze nieuwsbrief ontvangen? Iedere vrijdag de nieuwste series en films in je inbox! Meld je hier aan.
Maker Fanny Herrero ( Call My Agent ) weet in zes afleveringen niet alleen de worstelingen van de jonge komieken met een diverse achtergrond te vangen, maar reflecteert tegelijkertijd ook subtiel op racisme en discriminatie in Frankrijk. Zo is er een scène waarin Aïssa en haar zus etnisch geprofileerd worden op straat, en zij door haar witte manager geadviseerd wordt de sketch die zij hiervan maakt niet te gebruiken om sommige mensen in het publiek zich niet ongemakkelijk te laten voelen. En grapt Nezir dat de enige Algerijns-Franse personen die de moeder van Apolinne ziet Uberchauffeurs en Saudische prinsen zijn.