De Braziliaanse coming-of-age-serie betreedt de gebaande paden in het genre, maar weet de aandacht vast te houden.
‘Favela city. We volgen allemaal onze dromen. Maar wij kunnen dat alleen met gesloten ogen. We hebben geen tijd te verspillen. Je leven kan in één seconde veranderen’, aldus de voice-over van MC Doni.
In de zesdelige Braziliaanse serie Sintonia volg je de perikelen van drie jeugdvrienden: de jonge vader en drugsdealer Nando (Christian Malheiros), de aspirant-funk rapper Doni (M.C. Jottapê), en de hosselaar Rita (Bruna Mascarenhas), die samen opgroeiden in de sloppenwijken van São Paulo. Ze willen hun eigen dromen waarmaken, maar ze kunnen elkaars steun nog steeds gebruiken.
Sintonia toont de bekende coming-of-age -verhaallijnen, maar door een Braziliaanse lens. De personages zijn verbonden door armoede, en ze willen ontsnappen uit hun situatie via muziek, religie, en rebellie. Doni aspireert een muziekcarrière, maar zijn vader die een winkel runt, zegt dat hij hard moet werken om iets van zichzelf te maken in de wereld. Rita zoekt allerlei manieren met het vooruitzicht om snel geld te verdienen - zoals het verkopen van lenzen voor mobiele telefoons, haarlak en wiet - maar tegelijkertijd worstelt ze met haar religieuze achtergrond. Nando wil opklimmen in de criminele wereld om zijn gezin te ondersteunen.
Scenarist en regisseur Konrad Dantes (in Brazilië populair vanwege zijn YouTube-kanaal Kondzilla) toont een vergrootglas op de Braziliaanse cultuur. De favela’s staan bekend als de sloppenwijken aan de rand van de grote steden in Brazilië. Hoewel er de afgelopen jaren veel veranderd is, en de wijken van de meest moderne gemakken zijn voorzien, zijn het nog steeds gebieden waar georganiseerde misdaad gedijt. Toch is er een enorm gevoel van trots onder de bewoners, omdat hun cultuur - muziek, eten en kunst - een aantrekkingskracht is in de steden waar ze zich bevinden.
Het is een omgeving waar de culturele normen en verwachtingen verstikkend kunnen aanvoelen, maar die tegelijkertijd innige relaties smeedt op een plek waar weinig anders gedijt. De camera zit dicht op de huid van de personages om de gevoelens en de reikwijdte te laten zien van de verarmde onderklasse - dit komt in de opener naar voren wanneer Rita en haar vriendin Cacau (Danielle Olímpia) op de vlucht slaan na het illegaal verhandelen van cameralenzen; zoveel ruimte, en nergens kan je je verbergen.
Wat doorschemert in de afleveringen: universaliteit. Overal ter wereld worstelen mensen in het dagelijkse leven. Sintonia toont een gladde en kleurrijke weergave van de ondervertegenwoordigde cultuur uit Brazilië. Ondanks de sombere realiteit van de wereld kan je je dromen verwezelijken.