© Netflix
Actiereeks over een jongeling die piratenkoning wil worden is mede dankzij de keur aan personages nogal chaotisch van aard.
Nadat Gol D. Roger, koning van de piraten, wordt geëxecuteerd, is de wereld wezenlijk veranderd. Talloze aardbewoners dopen zich om tot aspirant-piraat en stellen zich ten doel om de schatten die Roger heeft verstopt te vinden. Die schatten worden gezamenlijk ‘One Piece’ genoemd. Rogers dood luidt in die zin, zoals tiener Monkey D. Luffy (Iñaki Godoy) in de eerste aflevering van One Piece verkondigt, ‘het grote piratentijdperk’ in. En Luffy wil daarvan profiteren. Zijn grote plan is om een crew samen te stellen en per schip zoveel schatten te verzamelen dat men hem wel de nieuwe piratenkoning moet noemen.
Maar ja, niet iedereen is blij met deze ontwikkeling. Zo staan de vrije, hedonistische piraten haaks tegenover de conservatieve Marines. De Marines moeten de zeeën veilig houden en zorgen dat ‘de wil van de wereldregering’ voortdurend wordt opgelegd. Tegelijkertijd stelt Luffy z’n team van superhelden samen. Terwijl de jongeling zelf beschikt over een rubberen lijf, weet hij ook onder meer een zwaardvechter (Mackenyu) en een dievegge (Emily Rudd) te verleiden mee te varen op zijn boot. Ze willen zich echter nog geen ensemble noemen, dat zal hoogstwaarschijnlijk gebeuren na een aantal zee- of veldslagen. Dan zal de band echt zijn versterkt. En dan is er nog een kwaadaardige clown, die het gemunt heeft op een kaart die in het bezit is van de dievegge.
© Casey Crafford / Netflix
One Piece is een live-action mangaverfilming. Het is dus geen verrassing dat de serie cartoonesk oogt. Opmerkelijk is wel dat de esthetiek er kinderlijk uitziet, terwijl de personages, inclusief dus de bloederige bovengenoemde executie, zich onderdompelen in groteske bezigheden. Daartegenover is de dialoog wel weer bij vlagen infantiel. En introduceren scenaristen Matt Owens (Luke Cage) en Steven Maeda (Lost) wel érg veel personages. Dat laatste lijkt problematisch: is One Piece gemaakt voor mangafans of voor de Netflix-kijker? Waar The Witcher bijvoorbeeld een mooie vertaling maakt van het bronmateriaal (de boeken) naar live-action, lijkt die transitie in One Piece niet helemaal geslaagd.
© Casey Crafford / Netflix
De reeks, die er op wat gekunstelde CGI na wel goed uitziet, is in die zin het zoveelste bewijs dat manga en televisie twee significant verschillende media zijn. Voor een dramatisering voor televisie moet je soms wat personages laten vallen, of belangrijke dramatische wendingen uitsmeren over verschillende afleveringen, zodat ze begrijpelijker worden voor de kijker. One Piece is daarentegen af en toe een goedbedoelde chaos.
One Piece S01, vanaf donderdag 31 augustus 2023 in zijn geheel bij Netflix
Ontvang elke werkdag de beste kijktips met de Avondeditie-nieuwsbrief