Love, Death & Robots S03E01-03-04: heerlijk eclectisch
• 20-05-2022
• leestijd 2 minuten
Zombies krioelen op maquettes, een psychedelische trip en mijmerende robotten in animatiereeks.
Het derde seizoen van de door David Fincher geproduceerde reeks van korte animatiefilms, Love, Death & Robots , is opnieuw heerlijk eclectisch. Ditmaal mogen negen filmmakers hun talent etaleren. We lichten er drie uit, van goed tot aardig.
S03E03 ´The Very Pulse of the Machine´
Tijdens een expeditie op de maan Io crasht astronaut Martha met haar copiloot Burton, die gewond raakt. Martha weet Burton min of meer op te lappen, maar moet hun voertuig in de steek laten. Ze zal Burton te voet naar een extractiepunt moeten slepen op een soort slede. Om deze beproeving te kunnen doorstaan besluit Martha pijnstillers te nemen. Die sorteren echter een psychedelisch effect, waardoor de film gaandeweg transformeert tot een sublieme trip, waarin rotsfiguren ogen als mensen en sfeervolle soundscapes hallucinaties versterken. Culminerend in een soort ode aan
2001: A Space Odyssey. Filmmaker Emily Dean, die meewerkte aan verschillende
Lego -films, is een groot talent.
S03E04 ‘Night of the Mini Dead’
Lekker stoeien met miniatuurtjes en maquettes, dat is Night of the Mini Dead in een notendop. Denk aan Madurodam maar dan met piepkleine zombietjes die piepkleine mensjes verorberen. Vrijwel alle composities zijn totaalshots waarin een gebouw – bijvoorbeeld het Vaticaan in Rome – centraal staat. Zodat je kan zien hoe de zombietjes als miertjes de wereld veroveren terwijl de mensen, die zich kranig verweren, in hun hoge stemmetjes – je ziet ze immers van afstand, lijkt de logica – dingen zeggen als ‘ shoot ‘em in the dick ’. Grappig experiment, niet meer, niet minder.
S03E01 ‘Three Robots: Exit Strategies’
Drie robotten mijmeren over de wereld van weleer, toen de mensen nog leefden. Niet omdat ze de mensheid – die in deze film is uitgestorven – interessant of sympathiek vinden, maar puur om wat voorhanden te hebben. In die zin, en dat is nogal een opzichtige zet, maken de robots zich schuldig aan hetzelfde banale gedrag waar de mensen om bekendstonden. Op zich is deze invalshoek goed gevonden, maar in de film gebeurt verder vrij weinig noemenswaardigs. Grappig is wel dat de suggestie wordt gewekt dat er een mens is dat voor de extinctie de aarde wist te ontvluchten? ‘Wie was het? Elon Musk?’ Maar het blijkt een kat te zijn.
Love, Death & Robots S03, vanaf 20 mei 2022 op Netflix