Actrice Ida Engvoll steelt opnieuw de show als de innemende, stoute Sofie in prima seizoensopener van Zweedse sitcom.
Elke keer als een relatie of een baan te serieus wordt, dan kiest Sofie (Ida Engvoll) het hazenpad. Vluchten is haar coping-mechanism. Aan het einde van het eerste seizoen besloot ze te verhuizen naar Londen, maar ze kwam toch weer terug op dat besluit toen bleek dat het niet goed ging met haar vader. Aan het begin van het tweede seizoen duurt het niet lang voordat de Zweedse weer werkzaam is bij haar oude uitgever – nu zelfs als de baas. Oftewel, Sofie is weer een collega van Max (Björn Mosten), hoewel de werkrelatie ditmaal een stuk minder gelijkwaardig is.
Zodoende blijft de anarchie, die in het vorige seizoen juist zo verfrissend was, aan het begin van het nieuwe seizoen nog even uit. Hoewel we er wel een glimp van zien, zoals wanneer Max, van een afstandje, Sofie tijdens een vergadering probeert te verleiden tot een glimlach en even later zegt: ‘Je bent sexy als je je bazig gedraagt.’ Of wanneer Max zichzelf uitnodigt bij Sofie en haar kids en de twee tijdens het avondeten heimelijk proberen te voetjevrijen. Maar echte uitbarstingen blijven ditmaal uit, onder meer omdat Sofie wordt getroffen door een ingrijpende tragedie – die ze niet zomaar kan wegpoetsen met een fikse dosis anarchie.
Onze nieuwsbrief ontvangen? Iedere vrijdag de nieuwste series en films in je inbox! Meld je hier aan.
Showrunner Lisa Langseth blijft niettemin stijlvast en laat haar hoofdpersonage laveren tussen de liefde en de onbezonnenheid. In een aflevering waarin ze de nieuwe markt voor luisterboeken – opportunist Sofie vindt een investeerder voor verse ‘content’ – op geestige wijze persifleert. Ja, Love & Anarchy blijft een soort Zweedse parodie op The Office , maar Engvolls spel is zo aanstekelijk en de toon van de serie zo luchthartig – op enkele scènes na… - dat je dat snel vergeet.