
© Netflix
Matthew Goode speelt een getormenteerde rechercheur die in een donkere kelder misdaaddossiers heropent, in Schots misdaadmysterie met goed gecaste Schotse acteurs.
Dept. Q werd de afgelopen tijd veel vergeleken met Slow Horses, het paradepaard van Apple TV+. An sich is die vergelijking begrijpelijk: beide series draaien om een uitgerangeerde rechercheur die verbannen wordt naar een beduimeld kantoor vol dossiermappen met cold cases. Groot verschil: waar Gary Oldman in Slow Horses op zijn best is als een schmierende zuurpruim, moet Matthew Goode het in Dept. Q hebben van een zwaar verbitterde vorm van cynisme. Regisseur en showrunner Scott Frank, bekend van The Queen’s Gambit, schetst in de pilotaflevering nauwgezet waarom Carl Morck (Goode) een getormenteerde ziel is.
Als hij tijdens een ogenschijnlijk routinebezoek aan een woonhuis de woonkamer betreedt met twee collega’s, worden ze onverwacht belaagd door een schutter. Morck is de enige die het bloedbad overleeft en wordt vanwege zijn mentale gesteldheid door zijn baas Moira (Kate Dickie uit Loki) verbannen naar de kelder van het politiebureau om oude zaken te heropenen. Een soort bezigheidstherapie. Hij krijgt daarbij hulp van Akram Salim (Alexej Manvelov), een Syrische vluchteling en agent die in Edinburgh een baan heeft gekregen. Salim ziet al snel mogelijkheden; zaken die zich makkelijk laten oplossen.

© Jamie Simpson / Netflix
Maar Morck is nog steeds bezig met het bloedbad: ‘Weet je hoe het voelt om neergeschoten te worden? Dat is alsof bijen met een onmetelijke snelheid in je gezicht vliegen.’

© Jamie Simpson / Netflix
Toch duidt alles erop dat Morck zich zal herpakken, in dit intrigerende, bij vlagen Lynchiaanse drama, waarin Frank naast Dickie ook een aantal andere getalenteerde Schotten heeft gecast, waaronder Kelly Macdonald (als de politietherapeut) en Mark Bonnar. Of Dept. Q dezelfde impact heeft als Slow Horses valt moeilijk te zeggen. Beide series gaan hardvochtige verbeeldingen van het leven evenwel niet uit de weg.
Dept. Q S01, vanaf donderdag 29 mei 2025 in zijn geheel bij Netflix
Ontvang elke werkdag de beste kijktips met de Avondeditie-nieuwsbrief