© September Film
In deze moeilijk te classificeren film besluiten Ida en Sander dat de buitenwereld er niet per se toe doet. Ze zijn samen en dat is genoeg. Zijn het twee gekken?
Of hebben ze op een bepaalde manier gelijk? Ida en Sander ontmoeten elkaar toevallig en worden geliefden. Na een tijdje sluiten ze zich af van familie en vrienden. Moderne kluizenaars zijn het, die samen in bed liggen en niet werken, want zij heeft voldoende geld. Wie het initiatief nam en welk verloop hun toenemende afsluiting van de omgeving had, daar komen we als kijkers langzaam achter als de vader en broer van de inmiddels verdwenen Ida verhaal komen halen bij Sander. Letterlijk verhaal halen: wat is er in godsnaam gebeurd Sander? Want Ida is spoorloos verdwenen en Sander is, na de ‘folie à deux’ die hij met Ida gehad lijkt te hebben, nu in zijn eentje gek. Of zijn ze helemaal niet gek en zit er iets in, wat Ida en Sander deden: bewust wegdrijven van hun sociale wereld in Kopenhagen en gewoon doen alsof die stad voor hen niet meer bestaat en de buitenwereld irrelevant is? Wat blijft er van je over als je je samen met je geliefde afkeert van de rest van de wereld. Rest dan de essentie van jezelf? Of juist helemaal niks?
Het script van Copenhagen Does Not Exist is van de briljante scenarist en regisseur Eskil Vogt. Een Noor die de scenario’s voor Thelma en The Worst Person in the World schreef. En het script en de regie deed voor The Innocents (De uskyldige), een weirde kinder-horrorfilm uit 2021 die door alle corona-ellende ten onrechte wat uit beeld bleef maar de boeken in mag als één van de engste en meest verontrustende films van de laatste jaren. Vogt zoekt in zijn scripts de lastige regionen van de condition humaine op: wat betekent het, als je alle opsmuk wegdenkt, om mens te zijn?
© September Film
In Copenhagen Does Not Exist is Ida (Angela Bundalovic, die we kennen als Miu uit Copenhagen Cowboy) een groot raadsel, voor zowel haar minnaar Sander als voor haar radeloze vader Porath (Zlatko Burić uit Triangle of Sadness). De manier waarop ze de relatie met Sander wilde vormgeven en hoe Sander daarin meegezogen werd, krijgen we langzaam te zien in een afwisseling van de gesprekken die haar vader met Sander voert en in flashbacks die Sander heeft van zijn liefde met Ida. Die liefde is even hartverscheurend als moeilijk te doorgronden. We zien twee mensen die voor elkaar kozen en de rest buitensloten; ook de kijker in zekere zin. Het levert een bijzondere film op, die vragen oproept. Zijn ze onsympathiek, Ida en Sander, of begrijpen we ze op een bepaalde manier ook wel? En waarom hebben we de neiging om ons steeds bezig te houden met hoe buitenstaanders ons zien? Terwijl buitenstaanders eigenlijk hun plek zouden moeten kennen: buitenstaanders namelijk. Het is een boeiende vraag, die in Copenhagen Does Not Exist niet wordt beantwoord, maar dat hij gesteld wordt is bijzonder.
Copenhagen Does Not Exist draait vanaf donderdag 27 juli 2023 in de bioscoop
Ontvang elke werkdag de beste kijktips met de Avondeditie-nieuwsbrief