Logo VARAgids
Alles over tv, series, films en podcasts

Column: ach, die goeie oude tijd!

  •  
03-08-2021
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
Pretty Woman
Nostalgie verkoopt. Ook on-demand-aanbieders springen daar steeds meer op in.
De kracht van nostalgie moet je vooral niet onderschatten. Zo merkte ook Kevin Smith met zijn Masters of the Universe -adaptatie. Zelfs al is zijn reïncarnatie verhaaltechnisch een duidelijke vooruitgang op het origineel, toch vielen de ‘echte’ fans massaal over hem heen. Want zo hadden de oorspronkelijke makers het toch echt niet bedoeld.
Masters of the Universe: Revelation
Nu ben ik hier zelf ook niet immuun voor nostalgie. De warme herinneringen die ik heb aan de middelbareschooltijd die ik met vrienden op de bank doorbracht, kijkend naar herhalingen van The Joy of Painting, is één van de voornaamste redenen dat ik deze zomer de tentoonstelling van schilder en tv-persoonlijkheid Bob Ross in Museum MORE in Gorssel zeker niet wil missen.
Bob Ross
Ook on-demand-aanbieders spelen hier steeds beter op in (mocht je The Joy of Painting willen zien, wijlen Bob Ross heeft een heel eigen YouTube-kanaal ), met series die liefdevol terugkijken naar die goeie oude tijd. Vorige week kwamen daar weer twee nieuwe aanwinsten bij: seizoen twee van The Movies that Made Us (Netflix) en Behind the Attraction op Disney+.
Behind the Attraction
Disney is natuurlijk sowieso een vaandeldrager van nostalgie. Want al zitten zowel de filmstudio als de Disneyparken nooit stil (in 2023 wordt in Disneyland Parijs een nieuw themagebied rond Frozen geopend), Disney koestert zijn klassiekers. Iets wat vorig jaar al duidelijk werd in de Disney+-serie Prop Culture, een nostalgische reis langs beroemde rekwisieten van films zoals de originele TRON, The Nightmare Before Christmas en Who Framed Roger Rabbit, met als toppunt van nostalgie een scène waarin twee volwassenen eerbiedig koeren over een halfvergane schoorsteenborstel uit Mary Poppins. Prop Culture is ook geniale marketing: alle films die voorbijkomen kunnen – je gelooft het niet! – ook direct bij Disney+ gekeken worden.
Prop Culture
Dat is een voordeel dat Netflix met The Movies That Made Us dan weer mist. Van de acht behandelde titels – in twee seizoenen – is de helft ook daadwerkelijk bij Netflix te zien. De afleveringen doen een beetje denken aan de featurettes die je normaliter op dvd’s kan vinden, zij het dat ze hier in elkaar lijken te zijn gedraaid door een overenthousiaste filmstudent. Ook opvallend is de redelijk beperkte tijdsspanne: er zit tien jaar tussen de oudste ( Ghostbusters , 1984) en de nieuwste (Forrest Gump, 1994) film. Wat dat betreft mikt de serie precies op die ‘nieuwe’ 35-55 doelgroep waar mijn collega Omar het in zijn vorige column over had.
Ghostbusters
Op Jurassic Park na volgen de meeste afleveringen hetzelfde David tegen Goliat-riedeltje: films die telkens op het punt stonden niet gemaakt te worden, maar die puur door de volharding van een handjevol dappere strijders uiteindelijk uitgroeiden tot kassuccessen. De line-up valt een beetje tegen. Geen Tom (Forrest Gump) of Macaulay (Home Alone), geen Bruce (Die Hard) en ook geen Richard en Julia (Pretty Woman). Back to the Future heeft de meest schamele opkomst: het enige castlid is de actrice die in Back to the Future II en III was ingewisseld voor Elisabeth Shue. Dan pak ik persoonlijk toch liever voor extra’s de dvd erbij.
Back to the Future
Een interessantere aanwinst is deel 1 van het eerste seizoen van Behind the Attraction bij Disney+ (de tweede helft volgt eind augustus), een zeldzaam kijkje achter de schermen bij vijf beroemde Disney-attracties, waaronder Haunted Mansion, Space Mountain en Tower of Terror. Ook hier is weer sprake van slimme marketing: de eerste aflevering, Jungle Cruise, viel ‘toevallig’ samen met de première van de gelijknamige film met Dwayne Johnson en Emily Blunt.
Behind the Attraction
Behind the Attraction bevat een fijne mengeling van oude en nieuwe attracties, waarbij zelfs nog een paar klassiekers (Pirates of the Caribbean) achter de hand worden gehouden. Er is ook een belangrijk verschil met de twee eerdergenoemde series. Waar daar de mensen nostalgisch mijmeren over die goede oude tijd, staan de ‘industrial engineers’ van de parken altijd open voor verbetering of verandering, of het nu om Star Tours gaat, of om Tower of Terror – die in Californië inmiddels is omgetoverd tot een Guardians of the Galaxy avontuur. Het is de perfecte mix van nostalgie en evolutie, net zoals Walt Disney het ooit bij het originele Disneyland-park voor ogen had.
Onze nieuwsbrief ontvangen? Iedere vrijdag de nieuwste series en films in je inbox! Meld je hier aan.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Ontvang elke werkdag de beste kijktips met de Avondeditie-nieuwsbrief