Meer over:
overlijdensrisicoverzekering, orv, zaterdag in kassa, qr-fraude, zwemmen, buitenwater, qr-code, belbus,Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Ik vind de aanklacht aan ING iets te eenzijdig. Ik ben zelf ook ING klant en vooral via websites zoals Marktplaats wordt geprobeerd in te breken op bankrekeningen.Een paar maanden geleden bood ik een product aan op marktplaats voor een relatief laag bedrag. Een 'geïnteresseerde' koper meldde zich (via Whatsapp) en gaf met een goed bod aan om het artikel te kopen. Toen begon de discussie over de betaling en kwam hij met de vraag of ik ook een ING rekening had, hij had een zakelijke rekening zei hij. Ik vond dat een vreemde vraag en vroeg waarom dat uitmaakte.Nou, als ik een kopie van mijn pasje via Whatsapp stuurde kon hij simpel betalen. Ik vond dat vreemd, want Marktplaats biedt een 'gelijk oversteken'methode die heel veilig is en in een aantal stappen werkt. Ik gaf aan dat te gaan starten en toen was opeens alle interesse weg en hoorde ik niets meer van deze koper. Ik ben zelf IT-er en kan dus beter beoordelen of iets vreemd is of niet. Maar ik vind dat Marktplaats deze kopers moet kunnen achterhalen en laten oppakken, ik heb er toen verder geen werk van gemaakt, maar na het zien van Kassa kan ik concluderen dat ik een paar handelingen verwijderd was van het leegroven van mijn 'zakelijke' rekening, wat nog tot veel grotere diefstal had kunnen leiden.De reactie van ING is inderdaad wat onkundig. Het indekken tegen fraude en de klant hiervoor laten opdraaien getuigd niet van goed geldbeheer van aan hen toevertrouwde gelden. ING is te laat wakker geschrokken en heeft uiteindelijk onder druk juist gereageerd. Het zou beter zijn geweest als dit meteen naar de hoogste echelons was geëscaleerd voor een juiste aanpassing aan de app zodat misbruik via QR codes meteen onmogelijk werd. Een mogelijke reactie is dat ING klanten bij zo'n aanvraag een melding stuurt met daarin niet alleen dat er een toestel dreigt te worden toegevoegd, maar ook daarin het nummer wat wordt toegevoegd. Met een simpele 'nee' kan de klant dan aangeven dat hij dit niet wil en ING kan meteen op schakelen om de eigenaar van dit nummer te traceren en op te pakken. 2 vliegen in 1 klap. Ik vind dat Marktplaats ook aangesproken moet worden om heel duidelijk aan te geven dat klanten de 'gelijk oversteken' methode moet gebruiken en geen QR-codes moet gebruiken. Criminelen worden steeds slimmer,daar is weinig aan te doen. Dus ING, hou je groot en compenseer meteen gedupeerden. Neem ook meteen actie door het lek dicht te timmeren. En benader partijen die ook in het proces zaten (Marktplaats) om extra te waarschuwen. Samen kunnen we het wel oplossen.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!