Kassa

Zaterdag in Kassa: Explosieve stijging QR-fraude

06-09-2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
96 keer bekeken
  •  
kassa-qr 930
Zaterdag 7 september start weer een gloednieuw Kassa-seizoen! We bespreken de explosieve stijging in QR-fraude, waarbij mensen vaak met lege rekening achterblijven. Wat kan je bank hierbij voor je betekenen? Ook geven we een vervolg aan de overlijdensrisicoverzekering en gaan we het hebben over de kwaliteit van buitenwater.

Explosieve stijging QR-fraude

Het is steeds makkelijker om je bankzaken via je smartphone te beheren. Superhandig, maar dit maakt het ook makkelijker voor oplichters om daar misbruik van te maken. In de afgelopen maanden zagen tientallen ING-klanten hun geld verdwijnen nadat zij slachtoffer werden van QR-fraude, waarbij een oplichter ongemerkt toegang krijgt tot je bankrekening. Maar wat als de bank vervolgens alle verantwoordelijkheid afwijst en je met een lege rekening achterblijft?
Hoeveel weten mensen over de QR-code? We gingen op onderzoek uit:

Compensatie voor gedupeerde klanten overlijdensrisicoverzekering

Kassa besteedde meerdere keren aandacht aan een belangrijke Kifid-uitspraak van vorige zomer waarbij een klant werd gecompenseerd, omdat zijn adviseur hem niet had geïnformeerd over de mogelijkheid om zijn overlijdensrisicopolis over te sluiten tegen een lagere premie. In navolging van deze uitspraak besloten veel Kassa-kijkers om ook naar het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) te stappen. Er is goed nieuws voor wie op een compensatie hoopt, want het klachteninstituut besloot deze week weer een fikse compensatie uit te keren aan een gedupeerde klant.

Zwemmen in buitenwater: hoe is het gesteld met de waterkwaliteit?

In de zomer is buiten zwemmen natuurlijk ideaal voor verkoeling, vooral met de vele hittegolven van de afgelopen periode. Het is dan ook niet zo gek dat steeds meer mensen zwemmen in niet-officieel zwemwater, zoals grachten, sloten en vaarten. Maar is dat wel goed voor je? Kassa zoekt het voor je uit.

Renze helpt Larissa in de Belbus

In de eerste Belbus van dit seizoen,  die nu wordt rondgereden door Renze Klamer , spreken we Larissa over haar problemen bij BH-support. Voor veel mensen is een bikini uitzoeken voorpret voor de zomer, maar bij Larissa zat dit onlangs wel anders. Kassa schiet te hulp.

Geef live je mening!

We zijn er morgen om 19.05 uur op NPO1. Praat mee op  Twitter ! Gebruik #KassaTV in je tweet om mee te discussiëren.
Like ons ook op  Facebook  en volg ons op  Instagram en LinkedIn !
Wil je de nieuwsbrief ontvangen met consumentennieuws en alles over Kassa? Meld je dan  hier  aan. Wij houden je op de hoogte!

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (1)

mavvoorn
mavvoorn7 sep. 2019 - 20:18

Ik vind de aanklacht aan ING iets te eenzijdig. Ik ben zelf ook ING klant en vooral via websites zoals Marktplaats wordt geprobeerd in te breken op bankrekeningen.Een paar maanden geleden bood ik een product aan op marktplaats voor een relatief laag bedrag. Een 'geïnteresseerde' koper meldde zich (via Whatsapp) en gaf met een goed bod aan om het artikel te kopen. Toen begon de discussie over de betaling en kwam hij met de vraag of ik ook een ING rekening had, hij had een zakelijke rekening zei hij. Ik vond dat een vreemde vraag en vroeg waarom dat uitmaakte.Nou, als ik een kopie van mijn pasje via Whatsapp stuurde kon hij simpel betalen. Ik vond dat vreemd, want Marktplaats biedt een 'gelijk oversteken'methode die heel veilig is en in een aantal stappen werkt. Ik gaf aan dat te gaan starten en toen was opeens alle interesse weg en hoorde ik niets meer van deze koper. Ik ben zelf IT-er en kan dus beter beoordelen of iets vreemd is of niet. Maar ik vind dat Marktplaats deze kopers moet kunnen achterhalen en laten oppakken, ik heb er toen verder geen werk van gemaakt, maar na het zien van Kassa kan ik concluderen dat ik een paar handelingen verwijderd was van het leegroven van mijn 'zakelijke' rekening, wat nog tot veel grotere diefstal had kunnen leiden.De reactie van ING is inderdaad wat onkundig.  Het indekken tegen fraude en de klant hiervoor laten opdraaien getuigd niet van goed geldbeheer van aan hen toevertrouwde gelden. ING is te laat wakker geschrokken en heeft uiteindelijk onder druk juist gereageerd. Het zou beter zijn geweest als dit meteen naar de hoogste echelons was geëscaleerd voor een juiste aanpassing aan de app zodat misbruik via QR codes meteen onmogelijk werd. Een mogelijke reactie is dat ING klanten bij zo'n aanvraag een melding stuurt met daarin niet alleen dat er een toestel dreigt te worden toegevoegd, maar ook daarin het nummer wat wordt toegevoegd. Met een simpele 'nee' kan de klant dan aangeven dat hij dit niet wil en ING kan meteen op schakelen om de eigenaar van dit nummer te traceren en op te pakken. 2 vliegen in 1 klap. Ik vind dat Marktplaats ook aangesproken moet worden om heel duidelijk aan te geven dat klanten de 'gelijk oversteken' methode moet gebruiken en geen QR-codes moet gebruiken. Criminelen worden steeds slimmer,daar is weinig aan te doen. Dus ING, hou je groot en compenseer meteen gedupeerden. Neem ook meteen actie door het lek dicht te timmeren. En benader partijen die ook in het proces zaten (Marktplaats) om extra te waarschuwen. Samen kunnen we het  wel oplossen.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!