Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Webshops hoeven geen telefoonnummer te verstrekken

10-07-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
85 keer bekeken
  •  
callcenter 930 520
Webshops als Amazon zijn niet verplicht om een telefoonnummer aan klanten te geven. Dat heeft het Europees Hof van Justitie bepaald. Volgens de uitspraak moeten klanten wel "rechtstreekse en efficiënte communicatie" kunnen hebben met een webshop. Dit kan bijvoorbeeld via e-mail, een chatfunctie of middels een terugbeloptie.

'Onevenredig'

Webwinkels een onvoorwaardelijke verplichting om een telefoonnummer te verstrekken opleggen is "onevenredig", oordelen de rechters. Om consumenten te beschermen is het niettemin van fundamenteel belang dat de klanten snel contact kunnen leggen, aldus het hof. De informatie hierover moet "begrijpelijk en toegankelijk" zijn.

Klacht consumentenorganisaties Duitsland

Het Duitse gerechtshof had deze kwestie voorgelegd aan het Europese hof na klachten van consumentenorganisaties. Die stelden dat de Amazon niet aan de vereisten voldeed, omdat klanten diverse stappen moesten zetten om contact te krijgen met iemand van het Amerikaanse bedrijf.
Volgens Duitse wetgeving moet een online retailer in elk geval een telefoonnummer beschikbaar stellen aan klanten. Dat is echter in strijd met de Europese richtlijn voor consumentenrechten, oordeelt het hof in Luxemburg nu. ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!