Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Iedere zaterdag 19.05 uur op NPO1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Webshops hoeven geen telefoonnummer te verstrekken

10 jul 2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
callcenter 930 520
Webshops als Amazon zijn niet verplicht om een telefoonnummer aan klanten te geven. Dat heeft het Europees Hof van Justitie bepaald. Volgens de uitspraak moeten klanten wel "rechtstreekse en efficiënte communicatie" kunnen hebben met een webshop. Dit kan bijvoorbeeld via e-mail, een chatfunctie of middels een terugbeloptie.

'Onevenredig'

Webwinkels een onvoorwaardelijke verplichting om een telefoonnummer te verstrekken opleggen is "onevenredig", oordelen de rechters. Om consumenten te beschermen is het niettemin van fundamenteel belang dat de klanten snel contact kunnen leggen, aldus het hof. De informatie hierover moet "begrijpelijk en toegankelijk" zijn.

Klacht consumentenorganisaties Duitsland

Het Duitse gerechtshof had deze kwestie voorgelegd aan het Europese hof na klachten van consumentenorganisaties. Die stelden dat de Amazon niet aan de vereisten voldeed, omdat klanten diverse stappen moesten zetten om contact te krijgen met iemand van het Amerikaanse bedrijf.
Volgens Duitse wetgeving moet een online retailer in elk geval een telefoonnummer beschikbaar stellen aan klanten. Dat is echter in strijd met de Europese richtlijn voor consumentenrechten, oordeelt het hof in Luxemburg nu. ANP

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (5)

manwijf
manwijf11 jul 2019 - 9:56

Ooit hadden alle gerenoveerde bedrijven een fatsoenlijke klantenservice voor vragen, uitleg van diensten en klachten. Heb er zelf nog meer dan 30 jaar in gewerkt. Maar we zijn aanbeland in een tijd, dat het niets meer mag kosten. Ik erger me rot aan het van het kastje naar de muur sturen door onbenullen. Niemand lijkt meer kennis te hebben van dat wat ze verkopen of te weten hoe het bedrijf in elkaaR steekt en wat de collega doet, Het enige waar ze goed in zijn is je afschepen. Afijn, ik vind m'n weg wel, maar niet iedereen kan zich überhaupt goed uitdrukken, aangezien ze allemaal sociaal gestoord lijken. Al wil dat niet zeggen dat een klacht niet terecht is. If you pay peanuts, you get monkeys!

Leopalm01@
Leopalm01@11 jul 2019 - 0:57

Schandalig en als je klachten hebt dan?

endemion
endemion10 jul 2019 - 16:14

Dat ze maar gewoon een email adres beschikbaar stellen. Ik stoor me er tegenwoordig geregeld aan dat je vaak geen eenvoudig emailtje kunt sturen en je naar de FAQ wordt verwezen ed fratsen. Zelfs een contact formulier is nogal eens spoorloos of verstopt achter weet ik veel hoeveel laagjes (en dan maar hopen dat je jezelf een kopie kunt sturen).

tenormin
tenormin10 jul 2019 - 15:37

Ben juist blij met chat opties: wordt altijd goed begrepen, adequate antwoorden (heb het nu over Nederlandse Maatschappijen), via telefoon krijgt men steeds andere mensen aan de lijn die dan weer van niets weten. Terugbel optie is ook prima.

elvira334
elvira33410 jul 2019 - 14:32

Ik erger me vreselijk aan die chatopties ik wil gewoon iemand aan de lijn!