De laatste weken zien rechtsbijstandverzekeraars, de Consumentenbond, claimbureaus en reiskoepel ANVR een groeiende vraag naar geld terug. Ook zien ze dat vaker (juridische) hulp wordt ingeroepen om het recht op geld terug te verzilveren. Veel gedupeerde reizigers vrezen dat het straks te laat is door een verwachte tsunami van faillissementen in de reisbranche. De tegoedbonnen voor (ANVR-)pakketreizen zijn dit jaar nog gedekt door garantiefonds SGR tegen bankroet. Losse vliegtickets echter niet. Er staat naar schatting voor zo'n 3 miljard euro uit aan vouchers.
Wat ik me afvraag is als ik volgend jaar mei nog steeds niet op reis kan naar Spanje. Maar ik moet de voucher voor april inwisselen. Wordt hij dan verlengd?
Mijn zoon heeft ruim voor het uitbreken van de coronacrisis een ticket bij Brussels Airlines geboekt voor een reis naar Indonesië in de afgelopen zomer. Het ticket gold voor een retourvlucht via Frankfurt am Main naar Singapore, alwaar hij met een andere maatschappij zou doorvliegen naar Bali. De reis naar Singapore werd door de Brussels Airlines geannuleerd en mijn zoon kreeg na heel veel telefoontjes met hun call center een voucher. Soms kwamen er ronduit onbeschofte medewerkers aan de lijn. Nu doen ze al de hele tijd uitermate moeilijk. Geld terugkrijgen komt niet ter sprake, omdat ze beweren dat het ticket non-refundable is, en met de verstrekte voucher moet hij nu voor 31-02-2021 alsnog een vlucht inplannen. Van deze hele gang van zaken heeft hij geen bewijzen zwart-op-wit ontvangen. Noch in de post, noch in de email. Gelukkig heeft hij alle telefoongesprekken opgenomen. Het is nog maar de vraag of er volgend jaar al gevlogen kan worden naar het Verre Oosten. Daarbij komt ook nog dat hij als student geneeskunde op dit moment nog niet weet hoe zijn tijdsindeling er voor de komende (zomer)maanden eruit gaat zien. Mijn zoon is eigenlijk een beetje ten einde raad en we vragen ons af wat we nog kunnen doen om zijn geld volledig terug te krijgen.
De code van de voucher is erg lang en er staan te veel onduidelijke tekens in die voor ouderen niet te vinden zijn op de computer.
Zijn de vouchers die in 2020 zijn uitgegeven in 2021 nog wel door de ANVR gegarandeerd?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!