Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Veiligheid scootmobielen schiet nog steeds ernstig tekort

31-01-2023
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
938 keer bekeken
  •  
scootmobiel honden 1127

Het aantal ongelukken met scootmobielen blijft jaarlijks stijgen, dat meldt NU.nl. De voertuigen zijn niet veilig genoeg. Er gebeuren veel ongelukken door het tegenstrijdige remsysteem en de instabiliteit van de voertuigen. 

Al in 2018 besteedde Kassa aandacht aan de tekortkomende veiligheid van scootmobielen. Uit een door ons uitgezette enquête bleek dat ruim 34 procent zich weleens niet of niet veilig voelden op de scootmobiel. Naar aanleiding van onze uitzending startte het kabinet zelfs een onderzoek naar de veiligheid van scootmobielen.

Tekortschietend remsysteem

Vijf jaar later blijkt de veiligheid van de voertuigen nog steeds ernstig tekort te schieten. Bij de meeste scootmobielen werkt het remsysteem namelijk niet zoals je zou verwachten: wil je gasgeven dat moet je in een hendel knijpen, terwijl je pas remt als je de hendel loslaat. 

In een reflex knijpen veel mensen juist de hendel in wanneer ze willen remmen, waardoor ze vooruitschieten. Met alle gevolgen van dien.

Benieuwd hoe dit eruit ziet? Vanavond zie je de grote scootmobieltest in Test Case! 31 januari om 21.25 uur op NPO1.

Ook stabiliteit schiet tekort

Pim Moolenaar, verkoper van de voertuigen, stelt daarnaast tegenover NU.nl dat de stabiliteit tekortschiet, zeker bij de scootmobielen met drie wielen. Als mensen “een te scherpe bocht maken of van een schuine stoep afgaan, kukelen ze makkelijk om,” aldus Moolenaar. 

Er kwamen al adviezen om ongelukken te verminderen

Verkeerswetenschappers van het Nationaal Wetenschappelijk Instituur voor Verkeersveiligheidsonderzoek (SWOV) kwamen al met adviezen om het aantal ongelukken te verminderen, één daarvan was om de scootmobielen te voorzien van een rem waarmee actief geremd kan worden. 

Wettelijk doen fabrikanten niks fout

Wettelijk doen scootmobielmakers echter niets fout. De fabrikanten hebben de vrijheid om een scootmobiel met drie wielen te maken of voorzien van een hendel die losgelaten moet worden om te remmen. 

Een reden om het voertuig bijvoorbeeld geen actieve rem te geven, is omdat niet alle scootmobielrijders genoeg kracht in hun handen hebben om de rem in te drukken. Mocht een bestuurder plotseling onwel worden, dan staat het voertuig daarnaast direct stil. Verder zou er genoeg keuzemogelijkheid zijn voor elke scootmobielrijder. 

Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland zegt tegen NU.nl dat het duidelijk is dat "die oude dingen van de markt gehaald moeten worden," want daarmee "zouden veel slachtoffers voorkomen kunnen worden."

Minister werkt aan nieuw stel regels voor de voertuigen

Minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) werkt inmiddels aan een nieuw stel regels voor de voertuigen, waarin hij ook het advies van de SWOV wil opnemen. Of er ook strengere regels komen voor een hervorming van het remsysteem of het minimale aantal wielen dat een scootmobiel zou moeten hebben, is nog niet duidelijk.

Eind dit jaar wil de minister hierover een rapport naar de Kamer te sturen.

Kijk Kassa 24 november 2018: Hoe (on)veilig is de scootmobiel?

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!