Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Iedere zaterdag 19.05 uur op NPO1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Hoe veilig is de scootmobiel?

24 nov 2018
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
166 keer bekeken
  •  
scootmobiel kassa 930 520
Van alle vervoermiddelen is de scootmobiel relatief het onveiligst en het vaakst betrokken bij ernstige ongevallen (zie ook Kassa 13-11-2018: De scootmobiel is het gevaarlijkste vervoermiddel in Nederland). Ligt dat aan de mensen zelf die veelal oud zijn? Of spelen ook technische oorzaken een rol? Kassa hield een online enquête onder haar kijkers naar de veiligheid van de scootmobiel. Aan deze enquête hebben maar liefst 1.780 mensen deelgenomen, allemaal in het bezit van een scootmobiel. Verder vroegen we aan technisch onderzoeker Peter Coppes om de scootmobiel te controleren op technische veiligheid.

Online enquête onder scootmobilisten

We vroegen hoe veilig mensen zich voelen op de scootmobiel. De meerderheid voelt zich veilig, maar 34,3% voelt zich soms of zelfs nooit veilig op de scootmobiel. We willen natuurlijk weten waarom dat zo is.
Dat kan te maken hebben met technische storingen waar meer dan de helft van de geënquêteerden melding van maakt.
-    Bij 9% van hen deden de remmen het niet.
-    Bij 14% gingen de scootmobielen spontaan rijden
-    Bij 5% bleef het stuur vast zitten.
-    En bij liefst 52,2%  van de mensen viel de motor onverwacht uit.
Niet alle ongelukken zijn te verklaren uit technische storingen en daarom vroegen we aan de mensen die schade hebben gehad waar dat aan lag.
-    14,2% weet dat aan een technische fout van de scootmobiel.
-    En 56,2% aan een eigen (stuur)fout.
-    De rest aan een andere reden.
En we vroegen aan de mensen of ze wel eens betrokken zijn geweest bij een ongeluk. Bij 13,3% het geval.
-    43,8% van de mensen gaf zichzelf de schuld
-    56,3% de andere weggebruiker.
Ook hier vroegen we of een technische fout de reden kon zijn, dat was bij 13,4% van de mensen het geval.

Technisch onderzoek

In opdracht van Kassa heeft technisch onderzoeker Peter Coppes een onderzoek gedaan naar de technische veiligheid van scootmobielen. De scootmobielen die zijn onderzocht, lijken qua technisch ontwerp op de stint maar zijn stukken beter geconstrueerd. Maar Coppes constateerde wel enkele technische gebreken, voornamelijk bij het elektrische systeem waardoor er brand kan ontstaan – maar dat risico is klein. Verder ontbreekt bij de meeste scootmobielen een noodstopschakelaar. Deze gebreken en omissies zijn relatief eenvoudig op te lossen. Dat is ingewikkelder bij het gecombineerde gas-remsysteem. Dat is gevaarlijk bij noodsituaties want dan vallen mensen terug op hun intuïtieve reflex en knijpen in het stuur in plaats van het los te laten. En dat stuur moet je bij dit soort systemen juist loslaten om te remmen. Dat systeem voldoet niet en moet aangevuld worden met een remsysteem dat wel past bij wat mensen gewend zijn. Welk systeem dat moet zijn, zou uitgezocht moeten worden door een multidisciplinair onderzoeksteam, stelt Peter Coppes. Daarin zouden niet alleen technici moeten zitten, maar ook verkeerspsychologen, en andere deskundigen. Lees het onderzoeksrapport (Word doc.) van Peter Coppes.

Is de scootmobiel nog wel veilig te gebruiken?

Ondertussen zitten de gebruikers van een scootmobiel met de vraag of hun vervoersmiddel nog wel veilig te gebruiken is. Natuurlijk kan dat, mits de gebruiker enkele voorzorgen treft en vooral tracht te voorkomen in gevaarlijke situaties te komen. Wees alert, let goed op, en rij voorzichtig. En neem bij twijfel een opfriscursus bij een van de afdelingen van Veilig Verkeer Nederland.
Lees de reactie van Firevaned, de branchevereniging hulpmiddelen, in het extra info blok.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (9)

uitje6
uitje64 dec 2018 - 13:06

Ik bezit een Revatak Solo,deze is voorzien van een noodstopschakelaar. Wel technische gebreken had ( motor bleef lopen bij stilstand =geremd) oorzaak: storing in printplaat. Veel ongelukken kunnen vorkomen door goed op te letten wat andere weggebruikers doen : voorrang verlenen ?,rechts inhalen, geen afstand houden (mijn remweg is minder dan 1 meter).  

hennybartels-sauer
hennybartels-sauer27 nov 2018 - 22:29

Tja ik ben ook scootmobiel rijdster en helaas al 2x omgevallen met dat ding. Ik heb 1 uur les gehad en de scootmobiel is niet opgevoerd. Inmiddels vind ik het eng op er op te rijden. Toen ik hen pas had ben ik door een winkelruit gereden, ik liet mijn gas los maar hij schoot nog een stuk door. Een rem of noodrem zit er niet op.

nschekke
nschekke26 nov 2018 - 16:21

Nu de scootmobiels niet veilig zijn, net als de Stints,  deze nu ook maar van de weg halen dan?Driewielers verbieden(niet stabiel) in de bochten en alleen vierwielers toestaan

Dimpy
Dimpy26 nov 2018 - 15:28

Wij zijn ook scootmobielrijders, Dat ze niet al te veilig zijn is nog tot daaraantoe, Daar is ons inziens met wat aanpassingen redelijk veel aan te doen. Waar wij ons aan ergeren zijn die scootmobielrijders die hun scootmobiel opvoeren of laten opvoeren, Er zijn bepaalde modellen waar dat heel eenvoudig gaat, bij de nieuwere moet je een beetje verstand hebben van computerbesturing, , daar sluit je gewoon je laptopje op aan (met de speciale stekkertjes die je in de handel kan kopen) en je voert hem vervolgens op. Een scootmobiel is in feite een vervoermiddel voor op het trotoir en fietspad en soms openbare weg., maar dat wil nog niet zeggen dat je, je snelheid ook maar aan moet passen aan het snelverkeer ! Want al gauw gebruiken ze die snelheid ook op de trotoirs en voetgangersplaatsen , alwaar ze dan slalommend door het winkelende publiek rijden, en her en der schrik aanjagen aan andere oudjes die nog wel moeilijk lopend voort bewegen. Kortom die snelheden moeten drastisch terug gebracht worden, en geblokkeerd worden, zodat ze niet harder kunnen dan bv. zo'n 10 km/u . 

Sander-Kikkert
Sander-Kikkert26 nov 2018 - 9:39

Zelf rij ik ook op een scootmobiel ( Excel Excite 3 Galaxy ), maar ben er niet tevreden over.
Hij is erg onstabiel in de bochten en remmen doet hij heel slecht.Wel zit er een aparte nood handrem op het stuur, maar deze functioneert niet.Wanneer ik er een monteur voor wil hebben, krijg ik te horen dat hij ook afremt op de gashendel en dat de extra noodrem niet nodig is en daardoor ook niet gemaakt word.

harrybre
harrybre25 nov 2018 - 15:36

Kijkend naar al dat bovenstaande, EN hoe op de Stint gereageerd is, zou men per direct al deze scootmobiels moeten verbieden op de Openbare Weg te komen.Mijn 2e vraag: en hoe lang hebben de gebruikers les gevolgd of zelfs maar geoefend in het goed kunnen rijden met die dingen ? Kijkend naar mijn moeder en alle anderen toen in dat aanleunflatjestehuis: NIEMAND ene seconde.

2 Reacties
bobrosco
bobrosco25 nov 2018 - 23:24

 als je vind dat het onterecht is dat die stint VOORLOPIG verboden is dan heb je er kennelijk niet al te veel verstand van. Gelukkig zijn er wel mensen die dat wel hebben. En nou heb ik zelf nooit zo'n ding gehad om te onderzoeken dus ik moet het doen met de info die ik kan vinden en de beelden en fotos die er zijn. En op basis daarvan kan ik nu al zeggen dat er nogal wat veiligheden ontbreken. Zo is het een enkelvoudig gas systeem waar dat bij autos met elektronisch gaspedaal dubbel MOET worden uitgevoerd. En hoe werkt zo'n dubbel gaspedaal dan? Nou er zitten 2 potmeters in in feite, en als je gasgeeft dan loopt nr1 op en nr2 loopt juist terug, beide op hun eigen systeem en dus los van elkaar. Mocht het nou zo zijn dat nr1 oploopt en nr2 ook dan zegt de computer meteen wacht eens even dat kan niet, dat moet een fout signaal zijn. Dat kan een signaal van buiten zijn(storing van het magnetisch veld van de trein bijvoorbeeld) Maar dan gaat hij dus niet af op 1 mogelijk fout signaal zonder feedback.
Ook waren de kabels op geen enkele manier afgeschermd, het was gewoon goedkope meuk kabel zonder enige vorm van protectie tegen storing van buitenaf. Oftewel niet alleen in het gashandvat kon de storing binnen komen, ook in de hele kabel. En die computer die er aan zit is maar een dom ding, want een computer doet namelijk alleen wat hem gevraagd word. Is de input dus volgas dan voert die computer dat uit en ga je volgas.

En dan hebben we het nog niet over het domme gashendel design gehad. Er is een reden dat iedere waterscooter/jetski duimgas heeft. Dat is namelijk omdat bij die dingen er ook een kans is dat je je balans verlies en daardoor je vast klampt aan het handvat. Veel succes met dan het handgas dicht draaien als je eigenlijk aan die handen hangt.

Dat zijn dus 3 dingen die ik zo al kan zeggen dat niet juist is. Maar dat zou de winst per stint met zeg 50 euro per stuk omlaag kunnen brengen, en dat kon natuurlijk niet. Dingen kosten 8k, maar 50 euro investeren in veiligheid was teveel...

En dan hebben we het nog niet gehad over de upgrade naar de veel sterkere motor dan die die in de typegoedkeuring stond.

harrybre
harrybre26 nov 2018 - 0:31

Gelukkig zijn er zulke geniën als u. Op technisch gebied heb ik enkel een HTS gehaald.Dankzij dat VOORLOPIGE verbod - tot wel maart volgend jaar voor een simpel onderzoek - zitten heel erg veel kinderoppas-centra met enorme problemen, die op een veel gevaarlijkere manier nu opgelost moeten worden. En een beetje techneut wist al binnen één week de nodige verbeteringen naar voren te brengen, die ook nog eens in 1-2 weken te verwezenlijken waren geweest. Daarna had men rustig het systeem verder had kunnen verbeteren en waren veel kinderdagverblijven niet zo ontzettend en onnodig in de sores gekomen.Kijkend naar de feiten is het ook MIJ niet duidelijk, dat dat ding ooit een type-goedkeuring gekregen heeft.


manwijf
manwijf25 nov 2018 - 15:04

Een scootmobiel met slechts 1 wiel aan de voorkant is ook veel instabieler dan die met 2 wielen. Zeker als er een zwaar iemand in zit.

maffy1948
maffy194825 nov 2018 - 10:32

Ik voel me wel veilig, maar als accu's in zes maanden kapot zijn er nu al twee keer nieuwe accu's in zijn gezet binnen een jaar want zo oud is deze dus. aan wie lig dan of je heelhuids aan de andere kant van de weg komt. Je krijg een seintje dat die langzamer gaat rijden of dat er lichtjes gaan knipperen tel ze even gouw hoeveel keer. Als die stopt zonder iets dat je merkt dan staat het lampje al te knipperen hoeveel is het dan al voor bij. Dan rijd die weer gewoon verder en gaat later als een slak verder. Dat is met remmen handel los laten het zelfde de magneet rem pakt de ene keer wel goed en de andere keer ga je nog een stuk door. Hoe te vertrouwen, een ziekelijk piepertje vinden ze nog steeds belangrijker als de rest. Een scootmobiel is voor mij een Matchbox Als ze ook allemaal 12 km zouden rijden zo als ze van de gemeenten besteld en afgesteld zijn zal er ook minder gebeuren. Maar er zijn er die vliegen je voorbij hebben geen fatsoen als er mensen lopen of in winkels als idioten rijden. 

red1
red125 nov 2018 - 9:41

voel je je niet veilig op je scootmobiel ?? ga er dan ook niet mee het verkeer in !! NEEM EERST een paar lessen. En rijd NORMAAL, HOUD JE AAN DE VERKEERS REGELS En VOER DAT DING NIET OP !

1 Reactie
Sander-Kikkert
Sander-Kikkert26 nov 2018 - 9:53

Na meer dan 4 miljoen kilometer gereden te hebben, weet ik heel goed welke regels er zijn en aan gehouden moet worden, maar ik rij nu door ziekte in een scootmobiel, waar de noodrem niet van werkt.Repareren doen ze niet, omdat hij ook op de gashendel remt ( niet goed )Ik vind uw antwoord erg kort door de bocht, want de meeste zijn niet opgevoerd, maar functioneren niet goed en als het je enige vervoermiddel is om uit huis te komen en je boodschappen te kunnen doen, kan je soms niet anders.