Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Unilever maakt A-merken bijna 10 procent duurder en boekt miljardenwinst

  •  
25-07-2023
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
1554 keer bekeken
  •  
unilever-logo930x520

Levensmiddelenbedrijf Unilever heeft in de eerste helft van dit jaar de nettowinst met bijna 21 procent zien toenemen tot 3,9 miljard euro. Het bedrijf van A-merken als Dove, Knorr, Rexona, De Vegetarische Slager, Hellmann’s en Magnum profiteerde flink van prijsverhogingen voor zijn producten. 

Unilever-producten stegen in de eerste zes maanden met gemiddeld 9,4 procent in prijs. Met de hogere prijzen voor producten wil het Britse bedrijf "de gestegen kosten voor grondstoffen en materialen compenseren."

De totale omzet ging in het eerste halfjaar met 2,7 procent omhoog tot 30,4 miljard euro in vergelijking met een jaar eerder. Bij alle divisies waaronder persoonlijke verzorging, voeding en ijsjes zag Unilever de omzet groeien.

'Graaiflatie' ontkend

Unilever wordt sinds 1 juli geleid door de Nederlander Hein Schumacher. Zijn voorganger Alan Jope weerlegde eerder dit jaar de kritiek dat Unilever zou profiteren van de inflatie door prijzen extra te verhogen. Jope ontkende met klem dat Unilever aan 'graaiflatie' doet: “We hebben lang niet alle kostenstijgingen doorberekend.”

Bronnen: ANP/Parool

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.