Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Supermarkten geven onvoldoende informatie over vers afgebakken broodjes

26-09-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
10008 keer bekeken
  •  
brood_20220926

Bijna alle supermarkten geven klanten onvoldoende informatie over de broodjes die in de winkel worden afgebakken, zo is gebleken uit onderzoek van de Consumentenbond. Zo kunnen consumenten moeilijk inschatten hoe (on)gezond deze broodjes zijn. Supermarkten moeten meer én duidelijkere informatie verstrekken.

Voor het onderzoek heeft de Consumentenbond de informatievoorziening op de broodafdelingen van tien landelijke supermarktketens onder de loep genomen. Er was slechts één supermarktketen die klanten consequent op de juiste wijze informeerde.

Directeur Consumentenbond Sandra Molenaar: "In de Warenwet staat dat de benaming wit, bruin of volkoren op het product of op het schap moet staan. Maar alleen Ekoplaza Foodmarqt doet dit consequent bij vers afgebakken broodjes. In de andere supermarkten ontbreekt die informatie en is het lastig voor consumenten om in te schatten hoe gezond de broodjes zijn."

"Supermarkten kleuren hun witbrood donker"

Het overgrote deel van de in de supermarkt afgebakken broodjes bestaat uit witbrood. Dat is minder gezond dan bruin of volkoren brood. Maar supermarkten hebben er een handje van om met trucs de suggestie te wekken dat het gaat om gezond brood. Dat gebeurt bijvoorbeeld door witbrood expres donker te kleuren: de associatie die veel klanten hebben, is immers dat donker brood gezonder is.

Molenaar: "Helaas kun je niet afgaan op de kleur om in te schatten hoe gezond een broodje is, want veel supermarkten kleuren hun witbrood donker. En ook namen zoals desem, spelt, rustiek, bourgondisch, luxe en volgranen bieden weinig houvast, die zeggen niets over de voedingswaarde. Daarom is het zo belangrijk dat supermarkten helder zijn over de ingrediënten, de voedingswaarde en of een broodje wit, bruin of volkoren is."

Beloftes en toezeggingen

Albert Heijn, Aldi, Lidl, Hoogvliet, Plus en Vomar hebben beterschap beloofd en toegezegd snel aan de slag te gaan met het vermelden van de benamingen uit de Warenwet.

Jumbo gaat de klanten in de winkel voortaan verwijzen naar de website en Dirk zegt dat klanten terecht kunnen bij een medewerker voor een etiket. Maar daarmee voldoen Jumbo en Dirk nog steeds niet aan de Warenwet. Coop gaat eerst onderzoeken wat mogelijk is.

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!