Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Ruime meerderheid webwinkels deelt contactgegevens incorrect

25-10-2023
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1894 keer bekeken
  •  
webwinkels

Kun jij de contactgegevens van webwinkels soms niet vinden? Dat is niet gek. Meer dan de helft van de grootste Nederlandse webshops maakt contactgegevens niet goed vindbaar voor consumenten, meldt de Consumentenbond. Volgens de organisatie overtreden zij daarmee ‘massaal’ de regels. 

Sinds mei vorig jaar moeten bedrijven zowel een telefoonnummer als een e-mailadres voor klanten op hun website vermelden op een logische en goed vindbare plek. Gebleken is dat 37 van de honderd door de Consumentenbond onderzochte webwinkels dit doen. Een meerderheid van de webwinkels stopt deze contactgegevens vaak echter in de algemene voorwaarden. Dat is geen logische plek en contactgegevens mogen daarom niet op die plek staan, aldus de bond.

Incomplete contactgegevens

De Consumentenbond keek voor dit onderzoek naar de honderd grootste webshops in Nederland. Iets minder dan de helft (46 webwinkels) daarvan heeft helemaal geen e-mailadres op de website staan, alleen een telefoonnummer. Sommige internationale webwinkels die actief zijn in Nederland vermelden wel een telefoonnummer, maar nemen die volgens de Consumentenbond niet op. Bovendien gaat dat soms om buitenlandse telefoonnummers.

Energieleveranciers

Ook 31 energiebedrijven zijn onderzocht en zij doen het een stuk beter, aldus de bond. Alle 31 onderzochte bedrijven hebben de verplichte contactgegevens op hun website staan. Voorheen voldeed de helft van de energiebedrijven niet aan de wettelijke eisen, zo bleek uit een in maart van dit jaar gepubliceerd onderzoek. De gegevens zijn nu gemiddeld met minder dan twee muiskliks te vinden. Daarbij nemen de bedrijven binnen één minuut de telefoon op.

Sommige bedrijven zijn echter enkel telefonisch of per e-mail bereikbaar voor het afsluiten van nieuwe contracten.

Bereikbaarheid

Consumenten moeten makkelijk een webshop kunnen bereiken als ze dat willen, zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. "Bedrijven moeten zich aan de regels houden en goed bereikbaar zijn. Te vaak maken ze zich er makkelijk van af met contactformulieren of chatbots. Maar dat is onvoldoende."

Enkele bedrijven die geen e-mailadres op hun website vermeldden hebben deze alsnog op de site gezet nadat de bond bedrijven om opheldering had gevraagd. Zie hier een overzicht van de contactgegevens van alle onderzochte bedrijven.

Reactie webwinkels

Directeur Marlene ten Ham van brancheorganisatie Thuiswinkel.org laat weten een goede bereikbaarheid van webshops zeer belangrijk te vinden. De koepelorganisatie spoort leden aan om te voldoen aan alle regels. Ze benadrukt dat er andere manieren zijn om snel een webshop te bereiken naast bellen en e-mailen, zoals via een chat of WhatsApp. "De verplichting om ook altijd een telefoonnummer te vermelden voelt als een stap achterwaarts", zegt ze. Daarnaast is in de wet volgens haar niet duidelijk wanneer contactgegevens vindbaar genoeg zijn.

Amazon, eBay en Shein zijn ook gevraagd om een reactie, maar hebben vooralsnog niet gereageerd.

Moet jij vaak goed zoeken naar contactgegevens van bedrijven? Laat het ons weten in de reacties!

Bron: ANP/Consumentenbond

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!