Postzegels en het verzenden van pakketten worden vanaf 1 januari 2023 volgend jaar duurder, maakte PostNL vandaag bekend. Eén postzegel voor brieven binnen Nederland kost vanaf 1 januari 1,01 euro. Dat is nu nog 96 cent. De grens van 1 euro wordt volgend jaar dus voor het eerst doorbroken.
"Deze nieuwe prijs past, samen met de andere tariefwijzigingen, binnen de ruimte die PostNL jaarlijks van de overheid krijgt om tarieven aan te passen. De nieuwe prijs is, mede door de dalende postvolumes, onvermijdelijk", meldt de post- en pakketvervoerder.
Het basistarief voor brieven naar het buitenland gaat van 1,55 euro naar 1,65 euro. Het versturen van een binnenlands pakket gaat online gefrankeerd 6,95 euro kosten, dat was 6,75 euro. Frankering bij PostNL-punten gaat 7,65 euro kosten. Dat is nu nog 7,25 euro.
PostNL wijst erop dat de kosten stijgen, onder meer door inflatie. "Een gematigde stijging van de tarieven is daarom noodzakelijk", zegt PostNL. Verder meldt het bedrijf dat het tarief voor de decemberzegel dit jaar 0,91 euro bedraagt, net als in 2021. De speciale decemberzegels zijn 5 cent goedkoper dan normale postzegels. ANP
Lees ook de volgende artikelen
Dan ook bezorging BETER, VEEL beter. Regelmatig ontvang ik de TV krant niet waar ik een jaarabonnement op heb. Ook veel post voor een andere straat, zelfde huisnr. Laatst een brief van de Belastingdienst compleet door midden, zowel de envelop als inhoud. Met plakband aan elkaar geplakt en standaard excuusbriefje erbij. Ook hier loopt marktwerking stuk. Net als de Zorg, de Energie, het Openbaar vervoer (NS), ook de PostNl. STOP die marktwerking, die werkt nl. NIET! Terug naar Staatsbedrijven. En kaarten verstuur ik incidenteel alleen nog aan een oude tante of ziek familielid. Rest gaat met eigen gemaakte foto voor persoonlijke touch via Whatts app. PostNL maakt zichzelf overbodig.
Je hebt helemaal gelijk,Helen. Privatiseren zou meer concurrentie geven, en daardoor goedkoper kunnen worden, maar het tegendeel is waar. Al jouw genoemde instanties moeten terug naar de overheid.
Ik ben het volledig met je eens .Ik lig al maanden in de clinch met Post NL.Volgens een app op mijn telefoon zou ik een rouwkaart ontvangen in mei ( en later in juli ) .En de eerste nooit ontvangen en de tweed 5 dagen te laat .Post NL beweert dat rouwkaarten voorrang hebben , nou ik merk er niets van .Ik dien maar klachten in , maar het helpt niets .Dus de dienstverlening verbeteren zou een pre moeten zijn
Helemaal goed, dacht al, waar blijven ze zolang !!..maar ik had liever een bericht gelezen van Post.nl dat ze de bezorg-kwaliteit gingen verhogen..maar dat is een UTOPIE gaat nooit-niet lukken..zonder dat ik denigrerend wil overkomen, de post-bezorgster die bij ons rondloopt..mijn huisnummer heeft ..33 ik ontvang erg veel andere post die op een DRIE eindigen..heeft dus,of slechte ogen of een of andere leesafwijking..het is een grote ramp..klagen bij post.nl is bijna onmogelijk, de slimmeriken proberen zoveel mogelijk buiten schot te blijven..een "robotje" tracht je verder te helpen...
maak maar duurder dan kiezen wij wel voor gaan mailen in december en versturen geen brieven meer ga zo door
Alle bedrijven,die vroeger van de overheid waren, verslechteren en hun service wordt duurder. Dit heet marktwerking. Met de energie loopt het nu goed mis....
Nu de dienstverlening evenredig nog verbeteren,met name door het onjuist dumpen van pakketten uit te bannen en de prijsstijging zou terecht kunnen worden bevonden.
Niets meer met post nl gaan versturen voor een tijdje
Ohhh...da's niet zo makkelijk..verstuur nog weleens wat naar mijn broer in Enschedé..Ermelo...de benzine is net iets te duur...
Wat een kul. Dat Post NL eerst maar eens zijn personeelsbeleid en bezorg beleid aanpast cq verbetert. Ongelooflijk dat je een verhoging durft aan te kondigen. Het bezorgpersoneel wat post Nl in dienst neemt doet waar het zin in heeft en gooit de pakketten over de schutting, bezorgt helemaal niet en staat ongevraagd in je tuin. De pakketten worden bij willekeurige servicepunten afgegeven. En daarvoor moeten we nu ook meer gaan betalen? Schandalig.
onze postbezorgster komt van SANDD ..loopt al een tijdje rond bij ons en het is een ramp..halfblind én erg labiel..bij commentaar wordt ze onvriendelijk. .gooit heel veel verkeerd, ik heb een aantal keer foto's gemaakt van uitstekende post..in de hal met 65 postbussen . . .wel 15 foto's op 1 bezorgdag..dus, kortom; er valt geen commentaar op de bezorgkwaliteit te zeggen..best wel rechtvaardig, die verhoging..( cynisch)
Als de service nou eerst eens verbeterd zou worden en die pakketbezorgers een wat eerlijker bedrag zouden krijgen, dan zou ik een verhoging terecht vinden. Nu roepen ze elk jaar dat ze winst gemaakt hebben, maar het gaat allemaal de zakken van de grote heren in. Vind je het gek dat zelfs webwinkels steeds minder van post.nl versturen en naar DHL ez overstappen.
Ik zit soms ook op een pakje te wachten zou eerst naar huisadres gestuurd worden en dan in eens verandering bij post.nl dat het naar een post.nl gaat daar afhalen maar ik kan niet altijd met de fiets het ophalen ik kan dat niet mee nemen lopen soms te ver ik heb handicap door auto ongeluk dus dan laat ik het maar terug sturen waar het vandaan komt het pakje leuk is anders weinig kleding winkels op Hellevoetsluis dus dan bestellen maar word niet thuis geleverd
Als PostNL de prijzen van pakketpost verder verhoogd raken ze veel klanten kwijt aan DHL. Daar kun je hetzelfde pakket nu al voor 4,50 naar een pick-up point laten versturen of voor 5,75 tot de voordeur.
Ik heb heel veel commentaar op Post.nl en al zeg ik hetzelf..erg terecht..maar DHL kijkt ook niet zo nauw...belt bij ons (65 woningen) aan bij 1 klant, komt met een aantal pakjes dan de flat in en legt het doodleuk op de galerij zonder aanbellen..dus da's ook niks....( ik hoor vaak; tjahh, die hebben het zwaar voor weinig..mijn remedie, dan ander werk zoeken..maar geen knoeiwerk afleveren omdat je het zwaar hebt..
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!