Uit onderzoek van NS en TU Delft kwam al naar voren dat twee op de drie forenzen verwachten na de pandemie ook meer thuis te gaan werken. Verder denkt een kwart van de reizigers vaker buiten de spits te gaan reizen.
Op dit moment telt de NS zo'n 2,6 miljoen abonnementhouders. Een groot deel daarvan heeft een kortingsabonnement, zoals het Dal Voordeel abonnement waarmee reizigers buiten de spitsuren met korting kunnen reizen. De meeste NS-klanten lieten hun abonnement ook in de coronacrisis doorlopen. Slechts 5 procent van de mensen heeft sinds de corona-uitbraak een pauze ingelast. De vervoerder heeft in de coronaperiode nauwelijks nieuwe abonnementen verkocht, maar sinds juni groeit het aantal abonnementhouders weer.
Met name bij de duurdere abonnementen, zoals een abonnement op vaste trajecten, lassen meer reizigers een pauze in. Zo lasten 6 op de 10 reizigers bij het traject voor vaste abonnementen een pauze in. Circa 375.000 treinreizigers hebben volgens de vervoerder gebruikgemaakt van de coronaregeling. Hiermee konden ze tussen maart en juli hun treinabonnement aanpassen of tijdelijk stopzetten. Indien gewenst kregen zij hun vooruitbetaalde abonnementsgeld teruggestort. Van de mogelijkheid om een internationaal treinticket te annuleren of om te boeken, maakten 270.000 reizigers gebruik.
Naast de bovenstaande maatregelen heeft de vervoerder ook de zogenoemde Keuzedagen voor bijna een half miljoen 60-plussers verlengd tot het einde van dit jaar. Deze extra voordelige reisdagen naar keuze zijn normaal gesproken slechts twee maanden geldig. Verder zijn andere actiekaartjes tevens langer te gebruiken. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!