Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Nibud waarschuwt: Klarna Card versterkt het risico op betalingsproblemen

  •  
Gisteren
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
1821 keer bekeken
  •  

Nederland is al langer bekend met het fenomeen achteraf betalen. En dat is populair bij mensen die online shoppen. Zo kun je een product afwachten om te zien of het aan je wensen voldoet. Is dat het geval? Dan betaal je achteraf. Betaaldienst Klarna heeft sinds kort een eigen betaalkaart, de Klarna Card. Daarmee kun je op de pof kopen in (stenen) winkels. Keerzijde van dit betaalgemak: mensen die op dat moment eigenlijk het geld niet hebben, maken er gebruik van. Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) waarschuwt: De Klarna Card versterkt het risico op betalingsproblemen.

Voor het gebruik van een dergelijke kaart zouden dezelfde regels moeten gelden als de regels die gelden voor het verstrekken van een creditcard, bepleit de woordvoerder van het Nibud.

Meer over de Klarna Card in de uitzending van Kassa: zaterdag 6 december 19.15 uur.

Hoe verdienen Klarna en Riverty aan ‘koop nu, betaal later’?

Bedrijven als Riverty en Klarna zijn gespecialiseerd in uitgesteld betalen. Gemak dient de mens, denken veel gebruikers. Maar betaal je te laat? Dan lopen de kosten snel op.

Klarna en Riverty verdienen op twee manieren aan ‘koop nu, betaal later’. Enerzijds krijgen ze geld van winkels waar uitgesteld betalen wordt geaccepteerd. Deze winkels krijgen meer omzet doordat mensen achteraf betalen aantrekkelijk vinden.

Anderzijds verdienen de bedrijven aan mensen die te laat betalen. En dat gaat makkelijker en sneller dan menigeen denkt…

Achteraf betalen: hoe behoud je het overzicht?

Waar je bij een bank-app nog overzicht hebt wat er bij- of afgeschreven wordt en hoeveel saldo je nog hebt, raak je in het web van achterafbetaaldiensten al snel het overzicht kwijt. Want je kunt in één keer achteraf betalen, of in meerdere termijnen. Omdat er meerdere aanbieders zijn, zul je ook van meerdere partijen mailtjes krijgen met daarin een factuur.

Vooral als je er diensten mee gaat betalen zoals een bioscoopbezoek, restaurant, vakantie etc. Dan is het plezier al geweest terwijl je nog moet betalen. Bij producten zou je nog iets terug kunnen sturen. Maar de drempel om iets te kopen als je eigenlijk het geld niet hebt, wordt met de komst van de Klarna-kaart wederom verlaagd.

Maas in de wet: "Klarna Card lijkt op creditcard"

Bedrijven als Klarna maken gebruik van een maas in de wet waarbij ze formeel geen kredietbedrijf zijn omdat je geen extra kosten krijgt als je op tijd betaalt. De bedrijven checken dan ook niet of je kredietwaardig bent: of je schulden hebt, of voldoende inkomen? Het wordt niet gecontroleerd.

Het Nibud waarschuwt hier nadrukkelijk voor. “Consumenten die voor achteraf betalen kiezen omdat ze op het moment van aankoop niet over voldoende geld beschikken om meteen aan hun betalingsverplichting te kunnen voldoen, lopen het risico op betalingsproblemen. De Klarna Card versterkt dit risico.”

De kaart lijkt, ook al door de naamgeving, dezelfde functie te hebben als een creditcard, stelt het Nibud. “Maar de controle op aflossingscapaciteit ontbreekt bij de Klarna Card. Die controle behoedt consumenten voor schulden die zij niet af kunnen lossen omdat zij bijvoorbeeld niet over voldoende inkomen beschikken.”  

AFM wil toezicht op ‘koop nu, betaal later’-bedrijven

De ‘koop nu, betaal later’-bedrijven vallen nu nog niet onder het toezicht van de Autoriteit Financiële Markten. De AFM ijvert hier al heel lang wel voor. Uiterlijk november 2026 wordt de wet veranderd waardoor deze bedrijven wél onder het AFM-toezicht gaan vallen. Tot die tijd wordt een beroep gedaan op zelfregulering door de aanbieders van betaal later-diensten. Maar deze diensten willen niet vooroplopen, en daarmee minder kunnen doen dan de concurrent. Vooral voor mensen met betalingsproblemen en schulden is het zeer onverstandig om gebruik te maken van de betaal later-diensten.

Zit je met vragen?

Raadpleeg Geldfit voor financieel advies

Geldfit.nl, een website met tips en advies over omgaan met geld, krijgt maandelijks duizenden  - vaak jongen mensen - die hen benaderen omdat ze in de financiële problemen zijn gekomen door de betaal-later diensten.

Pauline van Brakel, directeur Geldfit zegt tegen Kassa dat mensen die in de problemen komen door deze diensten, hen kunnen bellen voor advies:

Voor iedereen die toch in de problemen is gekomen door aankopen op afbetaling hebben we een belangrijke boodschap: je bent niet de enige. Heb je vragen of zorgen over geld? Twijfel niet en chat met Geldfit of bel het nummer 0800-8115Geen vraag is te klein of te groot.” 

Reactie Klarna:

We hebben Klarna om een reactie gevraagd en zij laten weten dat de kaart in hun ogen slechts een extra service is die je af en toe zult gebruiken. In principe moet je geen geld uitgeven dat je niet hebt, aldus Klarna. Lees hier de volledige reactie (in het Engels).

Delen:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Gerelateerd

Al 100 jaar voor