Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Luchtvaartvouchers: laatste stand van zaken én kijkersvragen

16-05-2020
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
93 keer bekeken
  •  
Er is de afgelopen maanden een hoop te doen geweest om de vouchers die luchtvaartmaatschappijen sinds de coronacrisis massaal uitgeven bij geannuleerde vluchten. Nederland en andere EU-lidstaten stonden wekenlang lijnrecht tegenover elkaar. En dat leidde deze week tot een hoop turbulentie.
Woensdag sprak de Europese Commissie zich voor de tweede keer in korte tijd uit over luchtvaartmaatschappijen die hun klanten níet de mogelijkheid bieden om te kiezen tussen een voucher of de reissom terug, op het moment dat een vlucht vanwege het coronavirus wordt geannuleerd. Consumenten hebben volgens het Europees consumentenrecht immers recht op geld terug als een vlucht geschrapt wordt en hoeven een voucher niet te accepteren.
Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur, kneep sinds maart een oogje toe door te gedogen dat luchtvaartmaatschappijen direct een voucher aanbieden en consumenten geen mogelijkheid hebben om direct geld terug te krijgen. Zij vroeg de toezichthouder ILT om niet te handhaven op dit punt. Dit om – net als zo’n twaalf andere EU-landen – de reisorganisaties niet verder te belasten.

Draai

Donderdag informeerde de minister de Tweede Kamer dat ze vliegmaatschappijen tóch gaat vragen om consumenten de optie te geven hun geld terug te vragen als hun vakanties door het coronavirus niet kunnen worden uitgevoerd. Ze deed daarnaast wel een beroep op passagiers om de vouchers alsnog te accepteren vanwege de uitzonderlijke situatie. Maar dan alleen wanneer dit financieel “niet bezwaarlijk is”.
De Consumentenbond is blij met dit nieuws. “Juist in tijden van crisis zoals deze moeten consumenten kunnen vertrouwen op sterke rechten. Het niet naleven van bestaande regels op terugbetaling zou een gevaarlijk precedent hebben geschapen en heel slecht voor het vertrouwen van consumenten in de reis- en toerismebranche. We zijn blij dat het kabinet de aanbevelingen uit Brussel overneemt.”

KLM

Vliegmaatschappij KLM maakte donderdag bekend dat ze haar klanten de mogelijkheid gaat geven om geld terug te krijgen als hun vlucht de komende tijd wordt geannuleerd. Het betreft vluchten die vanaf 15 mei worden geannuleerd door de vliegtuigmaatschappij. KLM meldt daarbij dat klanten wel iets langer op hun geld moeten wachten, als ze voor de geld-terug-optie kiezen. Consumenten die reeds een voucher hebben ontvangen vissen vooralsnog achter het net als ze – met terugwerkende kracht – alsnog hun geld terug willen hebben.
Daarover zegt de Consumentenbond: “Krankzinnig. Die vouchers zijn consumenten in veel gevallen opgedrongen of werden ongevraagd opgestuurd. En dat was onrechtmatig, zo is bij herhaling door zowel ons als de Europese Commissie gezegd. Ook consumenten van wie eerder vluchten zijn geannuleerd hebben gewoon recht op hun geld terug.”
KLM laat ons in een schriftelijke reactie weten dat consumenten die reeds een voucher hebben ontvangen, niet alsnog voor restitutie kunnen kiezen. “Vouchers blijven restitueerbaar aan het einde van de geldigheidsperiode van twaalf maanden.” De volledige reactie van KLM op deze en aanvullende vragen, vind je hier.

Vouchers worden meer waard

Op vrijdag meldde KLM dat reizigers van wie de vlucht wordt geannuleerd 15 procent méér waarde aan vouchers krijgen dan de tickets oorspronkelijk kostten. Dit geldt ook voor de eerder uitgegeven vouchers, deze zullen dus ook meer waard worden. KLM komt met deze stap om het voor reizigers aantrekkelijker te maken om hun (geannuleerde) tickets om te zetten in een voucher.
De vijftien procent aan extra waarde vervalt op het moment dat de vouchers na twaalf maanden niet gebruikt zijn en – conform de voorwaarden – worden uitbetaald.

Andere vliegmaatschappijen

Op het moment van de uitzending andere vliegmaatschappijen als Transavia en Corendon zich nog niet expliciet uitgelaten over hoe zij om zullen gaan met de beslissing van het ministerie.

Studio

In de studio van Kassa reageert Joyce Donat van de Consumentenbond op de ontwikkelingen van deze week. Daarnaast beantwoordt ze kijkersvragen van consumenten die de redactie van Kassa hebben benaderd.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!