Kassa

Europese Commissie: geld terug bij geannuleerde vlucht

13-05-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
60 keer bekeken
  •  
spaargeld rekenmachine 1127
De Europese Commissie wil dat consumenten hun geld terug kunnen krijgen als hun geboekte vlucht vanwege het coronavirus is geschrapt. Dit blijkt uit een uitgelekt document over hoe het toerisme deze zomer kan worden hervat. Het besluit van de commissie wordt naar verwachting woensdagmiddag bekendgemaakt. 
Daarnaast schrijft de commissie dat ze het voor EU-burgers mogelijk wil maken om op vakantie te gaan. Hiervoor wordt een stappenplan gepresenteerd voor de geleidelijke opheffing van grenscontroles en reisbeperkingen in de EU. De commissie stelt onder meer coronaprotocollen voor treinen, vliegtuigen en hotels voor.

Minister: steun voor luchtvaartmaatschappijen

Sinds maart knijpt minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) een oogje dicht door vouchers in plaats van geld terug te gedogen. De bewindsvrouw wil voorkomen dat bedrijven zoals de KLM nog meer in de financiële problemen komen als consumenten massaal gebruikmaken van hun recht op financiële compensatie. Van Nieuwenhuizen wil samen met ten minste twaalf andere EU-landen de reisorganisaties niet verder belasten. Daarom heeft de minister gevraagd om de wet die de compensatie regelt tijdelijk buiten werking te stellen. 
Volgens de Europese Commissie is het juist nu belangrijk om consumentenrechten te behouden. Bedrijven zouden op een andere manier gesteund moeten worden. Maatschappijen kunnen volgens de commissie staatssteun aanvragen of een beroep doen de Europese Investeringsbank (EIB).

Reisbranche niet eens met besluit EC

Brancheorganisatie ANVR waarschuwt de Europese Commissie dat de Nederlandse reissector omvalt als klanten massaal hun geld terug zouden vragen. Volgens de organisatie is het eenvoudigweg niet mogelijk om klanten meteen terug te betalen na het massaal annuleren van veel reizen en vluchten. 
Daarnaast benadrukt de brancheorganisatie dat pakketreizen die worden aangeboden door ANVR-leden gedekt worden door het garantiefonds SGR. Als een reisbureau failliet gaat, komen consumenten die een voucher hebben niet met lege handen te staan. De reisbranche hoopt wel dat gedupeerde reizigers alsnog voor coronavouchers kiezen in plaats van geld. Bron: ANP, NOS 
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (5)

aad piraat
aad piraat14 mei 2020 - 14:40

Het is gewoon weer hetzelfde verhaal als bij de bankencrisis. Wij (de CEO's) helpen in de hebzucht van het op korte termijn denken gebaseerde potverteren van de behaalde korte termijnwinsten bij de geringste tegenwind een bedrijf naar de Filistijnen en laten daar gewoon de burger voor opdraaien. En vanwege het enorme succes van deze visie en het hieraan gekoppelde verdienmodel kennen wij onszelf hiervoor enorme salarissen en bonussen toe onder toestemming van de in het gewin meeliftende speculatieve aandeelhouders. Om reden van het verzaken van hun taak om voor de langere termijn voldoende buffers op te bouwen bij hen onder de pluk ze wetgeving nu voldoende gelden terug te vorderen is natuurlijk weer uit den boze. Nee, nee we halen alles wat we nodig hebben om het bedrijf te redden en daarmee onze eigen riante positie gewoon weer bij de burger. 

cjgk
cjgk13 mei 2020 - 16:05

Door verandering van luchtvaart protocollen tav het passagiersvluchten, moeten passagiers die al reeds veel eerder een Europese vlucht geboekt hadden, en zich niet willen conformeren aan veranderde vliegconsequenties, zoals het dragen van ontoelaatbare mondkapjes gedurende de gehele vlucht, deze vrij zijn om die vlucht alsnog te annuleren met volledige refund van hun vlucht!

directtrack
directtrack13 mei 2020 - 14:43

Zoals in het FD viel te lezen worden beleggers zich ervan bewust dat bedrijven met buffers en veerkracht interessanter zijn om in te beleggen. Airlines zijn een onderdeel van de infrastructuur voor de Europese burgers, daar horen buffers en veerkracht bij.  Daar hebben luchtvaartmaatschappijen zich niet naar gedragen. De EC heeft teveel naar de airline lobby geluisterd en heeft niet helpen voorkomen dat ze geen reserves meer hadden. Luchtvaart is een van de weinige diensten waar je vooraf het hele bedrag moet betalen en er maar op moet vertrouwen dat alles goed gaat. De airlines zaten/zitten op het geld van de boekingen van passagiers. Waar is dat gebleven? Dat hoort in een pot te zitten tot de dienst geleverd is. De EC heeft geen belang bij omvallen van luchtvaartmaatschappijen. Zij moet de balans vinden tussen de belangen van burgers en bedrijven. Het oude systeem moet zo snel mogelijk veranderen naar een transparant systeem  zodat de passagier keuzes kan maken op basis van betrouwbare gegevens en betrouwbaarheid van de airline. De overheid dient het kader van de infrastructuur vast te stellen waarin spoorwegbedrijven, spoor infrastructuur, wegverkeer, luchtvaartmaatschappijen, luchthavens en luchtzijdige infrastructuur zich tot elkaar verhouden.

simon55
simon5513 mei 2020 - 11:52

Ik denk dat de Europese Commissie graag zou zien dat mensen massaal hun geld terug kunnen krijgen , en wel per onmiddellijk.  Zodat luchtvaartmaatschappijen massaal omvallen , want dat is gewoon hun opzet.

harrybre
harrybre13 mei 2020 - 11:36

Door dat voucher systeem helpt de burger de vliegmij aan financiering. NIET = grotere kans op omvallen of saneren, waarbij staatgesteunde maatschappijen de kans krijgen alles voor een prikkie op te kopen: Etihad, Emirates, Air China enz. Kunnen we de Nachtwacht ook al vast niet verkopen aan Xi ?

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!