Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Klant KLM kan geld terugkrijgen

14-05-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
86 keer bekeken
  •  
klm schiphol 1127
Vliegmaatschappij KLM gaat klanten de mogelijkheid geven om geld terug te krijgen als hun vlucht de komende tijd geannuleerd wordt. KLM reageert daarmee op de richtlijn van de Europese Commissie. De luchtvaartmaatschappij waarschuwt wel dat klanten iets langer op hun geld moeten wachten.
Klanten konden eerder al een voucher krijgen ter waarde van de geboekte vliegtickets. Die optie blijft bestaan, maar wordt binnenkort aantrekkelijker gemaakt. Volgens een woordvoerster van KLM geldt het nieuwe beleid van gelijk geld terugkrijgen niet voor de mensen die al een voucher hebben gekregen.

Vouchers omstreden

KLM moest het merendeel van zijn vluchten annuleren nadat er grootschalige reisbeperkingen ingesteld werden om het coronavirus te bestrijden. De gedupeerde reizigers kregen als tegemoetkoming een voucher. Als zo'n voucher niet of meer deels is gebruikt, kan het na twaalf maanden omgezet worden in geld.
Volgens de Europese Commissie zijn de vouchers omstreden, omdat het Europese passagiersrecht voorschrijft dat een passagier moet kunnen kiezen tussen geld terug of een omboeking. Nederland en andere Europese landen staan tijdelijk de uitgifte van vouchers toe omdat omboeken onmogelijk zou zijn en luchtvaartmaatschappijen nauwelijks inkomsten hebben.

Toezicht

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gaat er weer op toezien dat consumenten hun geld terug kunnen vragen. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) had eerder gezegd dat het toezicht niet hoefde tot 30 juni. Ze komt daar nu op terug. Het was voor KLM een extra reden om de komende tijd weer met geldteruggaranties te gaan werken bij geannuleerde vluchten.
KLM wijst er verder op dat de situatie in de luchtvaart "iets meer" is gestabiliseerd. Steeds meer landen hebben Covid-19 grotendeels onder controle en versoepelen daarom de lockdownmaatregelen. De luchtvaartmaatschappij kan daarom weer voorzichtig naar meer bestemmingen vliegen. Daarnaast krijgt KLM noodsteun vanuit de Nederlandse overheid. De financiële steun is tussen de 2 miljard en 4 miljard euro.

Reactie Consumentenbond

De Consumentenbond laat weten blij te zijn met het besluit van KLM en minister Cora van Nieuwenhuizen dat klanten geld terug kunnen vragen. Helemaal tevreden is de consumentenorganisatie nog niet. De bond wil namelijk dat de geldteruggarantie ook met terugwerkende kracht geldt.
De Consumentenbond vindt het daarnaast ook nog een probleem dat vouchers vooralsnog geen garantiestelling is. Volgens Brussel zou dat wel moeten, maar minister Van Nieuwenhuizen wil dat op Europees niveau regelen. De Consumentenbond vindt dat dat te veel tijd kost, waardoor consumenten in de tussentijd het risico lopen met lege handen achter te blijven als een luchtvaartmaatschappij failliet gaat. ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!