Op basis van een steekproef van de Consumentenbond blijkt dat supermarkten wel eens de fout in gaan met hun aanbiedingen. Klanten betalen in sommige supermarkten soms meer voor aanbiedingen dan de prijs die bij het schap staat aangegeven. Dat geldt met name voor klanten van Jumbo en Albert Heijn.
De Consumentenbond controleerde de prijzen van 90 aanbiedingen bij vestigingen van vijf supermarktketens. Van elke keten werden drie filialen bezocht. Bij Jumbo bleek de prijs van 31 aanbiedingen bij de kassa af te wijken van de prijs bij het actieschap. Bij Albert Heijn week de prijs 22 keer af.
Als voorbeeld noemt de Consumentenbond de gerookte zalm van Jumbo. Op de kassabon stond die aangeslagen voor 5,99 euro, in de winkel werd de zalm aangeprezen voor een ‘Altijd Lage Prijs’ van 4,99 euro. Bij Albert Heijn betaalden mysteryshoppers 8,99 euro voor batterijen, terwijl het prijskaartje bij een display 5,39 euro vermeldde.
Bij Jumbo en Albert Heijn, zo concludeert de Consumentenbond, werden klanten dus benadeeld. Bij Aldi, Plus en Lidl daarentegen, waren de enkele fouten bijna altijd in het voordeel van de klant, waardoor klanten aan de kassa minder betaalden voor actieproducten dan zij in eerste instantie verwachtten.
Jumbo, Albert Heijn en Plus laten in een reactie weten het onderzoek van de Consumentenbond serieus te nemen. De supermarktketens erkennen dat er fouten worden gemaakt, maar garanderen wel beterschap. Die belofte deden de supermarkten eerder ook al, na eerder onderzoek van de consumentenorganisatie naar prijsafwijkingen.
Bron: Consumentenbond/ANP
Thema's:
Whats new pussicat. Ik kijk mijn bon AH Bonus en bonus box. En omrekening naar gewicht wordt lastiger. Mijn AH aan de overkant, 81 jaar, ik ga niet meer voor aanbiedingen waarvoor in het verleden de auto nodig was. En voor dikwijls enkele centen, excuus want het telt wel. Ben een bevoorrecht mens. ik schaam soms en het is geen botertje bij de boom. Vraag mij af of de jeugd deze uitdrukking kent.
Dit gebeurt al jaren en regelmatig wordt er weer aandacht aan besteedt. De meeste klanten controleren hun kassabon niet en daar moeten deze firma,s het van hebben. Over een paar dagen zijn we dit al weer vergeten en hebben deze winkels weer vrij spel. Dus mensen, controleer altijd uw kassa bon, want de grootgrutters, lees graaiers, zullen hier NOOIT mee stoppen!.
Er gaat geen week voorbij of ik kom praktisch bij alle zaken wel een af geprijsd artikel tegen, waarbij de kassa''s de oorspronkelijk prijs doorberekend wordt. In de grote massa die men zich nog steeds kan veroorloven kennelijk valt het dan niet op als je de bonnen niet controleert. Aldi, plus, Lidl zijn geen uitzondering hierop. Ook de zgn voordeel aanbiedingen lijkt de winkel niet op te verdienen, echter alles is minder waar. Het gaat hier om omzetsnelheid. Toelichting: een duur product wordt niet zo snel verkocht dus weinig winsten. Het dure produkt met kleine winst gaat vele malen harder dan toen de prijs nog duur was. Doordat deze sneller omzet zijn de winstmarges vele malen groter.
Ja vaak erg verwarrend bij jumbo ook al eens mee gemaakt ah kom ik niet vaak trouwens jumbo ook niet vaker naar lidd goed op de prijzen letten kaas eieren brood vaker op de markt kopen die super markten verdienen een Gods vermogen
Houd ze eens een maandje of 2 bij van welke supermarkt dan ook. Je staat versteld. Hoe je genaaid wordt, deze week bij AH Heineken bier 13,99. Volgende week aan Premium aanbiedingen 15,86. Heerlijk zo een kaart
Begrijpelijk dat door de enorme schommelingen het "prijs-gedoe" niet altijd goed wordt bijgehouden..een paar tikkies op de computer en de prijs is aangepast..maar de kaartjes in de schappen..tjaahhh..niet zo van belang..bij Dirk al 3x aangegeven dat een bepaald artikel 50 cent goedkoper is geprijsd in het schap, heeft tot nu toe geen resultaat gehad..jahh van 1.99 naar 2.49..eigenlijk merk je dat ze je een zeur vinden..
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!