'Kerstslag in supermarkten'
07-12-2012
• leestijd 1 minuten
In de supermarkten gaat een grote kerstslag uitbreken en dat is goed nieuws voor de consument. ,,Je kan de kerstmaaltijd nu net zo goed samenstellen bij de Lidl als bij de Albert Heijn'', zegt retail- en merkendeskundige Paul Moers. Het is volgens hem nog nooit eerder voorgekomen dat de supers elkaar zo fel beconcurreren op kerstproducten. ,,Supermarkten zien dat als ze nu niet toeslaan, het een waardeloos jaar wordt’’, weet Moers.
Kerstmaaltijd
In voorgaande jaren ging de consument volgens de supermarktdeskundige standaard naar Albert Heijn voor kerstproducten als een hertenbiefstuk, een mooie ham of speciale groenten. Maar nu storten ze zich allemaal op de kerstmaaltijd. ,,C1000 zet binnenkort de tegenaanval in met een prachtige kerstcommercial. Lidl heeft een 'Sterrenfeestbrochure' uitgebracht, met een prachtig kerstassortiment'', zegt Moers. ,,Een Spaanse Serranoham voor 49,99 euro en een Italiaanse topwijn, Valpolicella. Een hartstikke kostbare wijn die ze aanbieden voor 9,99 euro.’’
Totale supermarktomzet
De hevige strijd onder de supers komt volgens Moers vooral omdat de totale supermarktomzet dit jaar slechts met 1 procent is gegroeid. ,,Gecorrigeerd voor inflatie is de omzet dus gedaald; ook dat is voor het eerst in de geschiedenis’’, zegt Moers. De supermarkten beconcurreren elkaar sowieso steeds meer door met aanbiedingen te komen. ,,Ze kunnen alleen nog groeien door mensen weg te halen bij elkaar. De supermarktwereld is in paniek.''
ANP