
Kassa deed voor de uitzending van zaterdagavond 20 december kerstboodschappen bij de zes grootste supermarkten van Nederland om de prijzen te vergelijken.
Hoe verschilt het kerstboodschappenmandje ten opzichte van het ‘gewone’ boodschappenmandje? We namen ons boodschappenlijstje mee en probeerden de goedkoopste variant te vinden van 10 kerstklassiekers. De prijsverlaging door aanbiedingen werd buiten beschouwing gelaten (zie de redactionele verantwoording - pdf).
We kochten de boodschappen op 16 december 2025 in Apeldoorn.
In alle supermarkten waren de producten in het eerste filiaal beschikbaar, behalve bij Jumbo: daar ontbraken de cranberries. Hiervoor zijn we uitgeweken naar een tweede filiaal.
Tussen de duurste supermarkt (Jumbo) en de goedkoopste (Aldi) zit een prijsverschil van 4,20 euro.
De uitslag van de test verbaast retailkenner Paul Moers niet: “Discounters zoals de Aldi en de Lidl kunnen veel goedkoper zijn dan de servicesupermarkten. De Albert Heijn, Plus en Jumbo bijvoorbeeld hebben ongelofelijk veel producten. Discounters hebben dat niet. Ze beperken het aantal producten en kiezen alleen de ‘hardlopers’: producten die heel snel verkocht worden. Vaak heb je dan één, hooguit twee soorten. Zo kunnen ze veel goedkoper zijn.”
Bekijk de Kassa-reportage hieronder. Dit artikel loopt verder na onderstaande video.
Jumbo stelt dat de prijsvergelijking een vertekend beeld geeft, omdat niet de goedkoopste producten zijn meegenomen, maar producten die aansluiten bij de voorkeurshoeveelheden op onze boodschappenlijst. Zo was er wel een goedkopere huismerkvariant van de pommes duchesse, maar in een andere hoeveelheid dan op ons lijstje. Voor de carpaccio bestaat eveneens een goedkopere optie, maar die voldoet niet aan onze criteria, omdat de pijnboompitten ontbreken.
Albert Heijn laat weten dat een vergelijking op basis van reguliere prijzen, waarbij Bonusaanbiedingen buiten beschouwing blijven, volgens hen geen volledig beeld geeft van wat klanten daadwerkelijk betalen. Daarnaast wijst Albert Heijn erop dat verschillen in kwaliteit kunnen doorwerken in de prijs.
Lidl geeft aan dat wij aanvankelijk een te dure variant van de feeststol hadden meegenomen. Deze goedkopere optie bleek inderdaad aanwezig en is alsnog verwerkt in de berekening. Dit had geen invloed op de derde plaats van Lidl in de eindrangschikking.
Plus geeft geen inhoudelijke reactie. Dirk heeft helemaal niet gereageerd.
Aldi geeft aan ontzettend blij te zijn dat zij als goedkoopste supermarkt uit de vergelijking zijn gekomen.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!