PostNL heeft toegegeven dat criminelen via de verhuisservice van het bedrijf frauderen. Criminelen laten post via de service doorsturen naar een ander adres en gaan zo aan de haal met de privégegevens van nietsvermoedende burgers. Dat meldt
Sp!ts.
De vorm van fraude kwam aan het licht door
een ingezonden brief
op de populaire weblog GeenStijl. In de brief laat iemand weten dat de post van zowel zijn bedrijf als zijn persoonlijke post niet meer aankwam, en bestellingen van duizenden euro's op zijn rekening werden verhaald. Ook een nieuwe bankpas en een DigiD kwamen in handen van criminelen. PostNL nam zijn klachten echter niet serieus, en de consument werd naar eigen zeggen behandeld als 'een zak stront zonder naam en met nummer'.
De PvdA stelde naar aanleiding van de brief Kamervragen en wilde weten hoe vaak de identiteitsfraude voorkomt en hoe deze door minister Verhagen van Economische Zaken aangepakt gaat worden. Ook werden vragen gesteld over de behandeling van de klachten door PostNL.
PostNL bevestigde dat identiteitsfraude via de verhuisservice vaker voorkomt, maar wilde niet zeggen hoe vaak precies.