Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Iedere zaterdag 19.05 uur op NPO1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Half miljoen pakketten te laat bezorgd tijdens de feestdagen

18 jan 2019
  •  
leestijd 2 minuten
cadeau presentje gift 930 520
Rond de feestdagen zijn meer pakketten te laat bezorgd door webwinkels. Ruim 6 procent van de klanten die voor Kerst en Sinterklaas iets bestelt hadden kreeg de bestelling te laat binnen. Dit blijkt uit onderzoek van Q&A research.
"Sinterklaas en Kerst vier je op vaste dagen. Als het cadeau er dan niet is, is het heel ingewikkeld om dat aan kinderen uit te leggen", zegt onderzoeker Frank Quix.

‘Kans dat pakket te laat kwam is toegenomen’

Meer dan 530.000 klanten kregen een pakket te laat binnen. In 2017 waren dat er nog 447.000. "Natuurlijk wordt er meer verkocht, maar er is ook heel veel meer wat te laat is aangekomen", aldus Quix. "De kans dat je pakket te laat kwam, is toegenomen."

Drukte toegenomen

De drukte bij webwinkels is onder andere toegenomen door de populariteit van koopdag Black Friday. “We hadden eigenlijk verwacht dat de bezorging niet slechter zou zijn", zegt Quix. "Kerst viel bijvoorbeeld gunstiger voor de webwinkels en veel aankopen zijn al in het Black Friday-weekend gedaan. En toch zijn de resultaten slechter", zegt Quix.

Klachten

Vooral over webwinkel Bol.com werd veel geklaagd. "We zijn nu eenmaal de grootste en veel cadeaus worden bij ons besteld", vertelde directeur Huub Vermeulen in het NOS Radio 1 Journaal. "Verhalen van klanten die hun cadeau te laat gekregen hebben raken mij altijd weer. Als we beloven iets te leveren, dan moeten we dat ook doen."

Vaak mis rond Sinterklaas

Uit cijfers van Bol.com blijkt dat de bezorging juist iets beter is gegaan, maar dat het betrekkelijk vaak mis ging rond Sinterklaas. De populariteit van Black Friday zou hier de oorzaak van zijn. "Dat gaf een enorme impuls aan verkopen van alle webwinkels, veel meer dan vorig jaar. In die week na Black Friday is er een enorme belasting ontstaan bij alle bezorgdiensten in Nederland. En daar hebben we mee te maken gehad."

Ieder jaar verrast door de drukte

De consumentenbond vindt dat de verantwoordelijkheid bij bezorgers en webwinkels ligt. De omzet stijgt jaarlijks, maar toch worden ze verrast door de drukte. "Dat gaf een enorme impuls aan verkopen van alle webwinkels, veel meer dan vorig jaar. In die week na Black Friday is er een enorme belasting ontstaan bij alle bezorgdiensten in Nederland. En daar hebben we mee te maken gehad."
Daarnaast is ook de consument verantwoordelijk. "Wie op 3 december bestelt, kan onmogelijk verwachten dat zijn pakketje voor 5 december nog binnen is. En helaas constateren we toch ook dat consumenten hierin te naïef zijn en te makkelijk de webwinkel of de bezorger de schuld geven."
Bron: NOS

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (1)

janenan
janenan18 jan 2019 - 19:52

Het komt tenminste nog aan ook al is het te laat. Ik heb op 2 januari jl. een pakket afgegeven voor Post Nl en dat pakket is op 18 januari nog steeds niet afgeleverd waar het moet zijn. Meerdere telefoontjes met verschillende medewerkers hebben geen duidelijkheid gegeven over mijn pakket. Volgens de website is het nog steeds in het sorteercentrum. De ene keer lees ik dat het zal het worden bezorgd op 10 januari, een paar dagen later staat het op 12 januari, maar het is nog steeds niet bezorgd. Een paar dagen geleden werd me verteld dat het aan mij retour gezonden gaat worden . Helemaal te gek. Op mijn vraag 'waarom' kwam geen antwoord. 
Service? Dat woord kennen ze niet bij Post Nl. Ik krijg meer en meer het vermoeden dat het pakket zoekgeraakt is. Afschuifsysteem, daar zijn ze goed in. Dus ga ik eerstdaags de waarde van de inhoud claimen bij Post NL.