EUclaim publiceert lijst vertraagde vluchten
03-08-2011
• leestijd 1 minuten
Vanaf vandaag publiceert EUclaim dagelijks een lijst met alle langdurig vertraagde en geannuleerde vluchten van en naar Nederland op haar website en die van de Consumentenbond. De lijst kan zowel per luchthaven als luchtvaartmaatschappij opgevraagd worden en gaat terug tot 1 januari. Vertraagde passagiers op deze vluchten kunnen met één druk op de knop hun financiële compensatie claimen.
Tot 600 euro compensatie
EUclaim registreert alle vliegtuigbewegingen boven Nederland. Als een vliegtuig is vertraagd of een vlucht geannuleerd wordt door de medewerkers van EUclaim direct de oorzaak geanalyseerd. Consumenten hebben recht op compensatie indien deze met meer dan drie uur vertraging op de bestemming aankomt. Er mag geen sprake zijn van buitengewone omstandigheden zoals slecht weer en stakingen op de luchthaven. Afhankelijkvan de vliegafstand kan deze compensatie oplopen van 250 euro tot 600 euro.
Duidelijke informatievoorziening
''Het is belangrijk de consument duidelijk te maken in welke gevallen passagiers nu wel of geen recht hebben op compensatie'', zegt Hendrik Noorderhaven directeur van EUclaim. ''In zo'n 35% van alle vertragingen kan een luchtvaartmaatschappij daar niets aan doen. Maar feit blijft dat 65% niet het gevolg zijn van buitengewone omstandigheden. En dan heeft de passagier gewoon recht op compensatie voor verloren tijd die tot 600 euro per passagier kan oplopen. Op de gepubliceerde lijsten kun je in één oogopslag zien of je recht hebt of niet.''