Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Essent krijgt boete voor negeren Bel-me-niet

16-04-2014
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Logo_Essent.jpg
Energiebedrijf Essent moet een boete betalen van 47.500 euro voor overtreding van de telemarketingregels. Dit maakte de Autoriteit Consument & Markt (ACM) donderdag bekend.
Commercieel aanbod
Het bedrijf had volgens de toezichthouder in de periode 2010 en 2011 grote aantallen consumenten gebeld met een commercieel aanbod, terwijl die stonden ingeschreven bij het Bel-me-niet Register. Essent had verzuimd die adressen uit het belbestand te verwijderen. De toezichthouder begon een onderzoek naar aanleiding van klachten van consumenten bij ConsuWijzer, het consumentenloket van ACM.
Werving
Essent maakte voor de werving gebruik van telefoonnummers van consumenten die hun gegevens hadden achtergelaten via enquêtes op websites. Het bedrijf mag die gegevens alleen gebruiken voor telefonische werving als consumenten daar uitdrukkelijk en ondubbelzinnig om hebben gevraagd. Dit bleek niet altijd het geval, aldus ACM.
Irritatie
,,Veel consumenten kiezen ervoor zich in te schrijven bij het Bel-me-niet Register, omdat zij niet ongevraagd gebeld willen worden'', zegt Anita Vegter, bestuurslid van ACM. ,,Als zij dan tóch worden gebeld, ondermijnt dit het doel van het register: het verminderen van de consumentenirritatie over ongevraagde telemarketing.'' ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!