Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Iedere zaterdag 19.05 uur op NPO1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Een JA-JA-sticker tegen papierverspilling: hoe zit dat precies?

19 dec 2019
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
123 keer bekeken
reclame folders ja-ja-sticker
Na Amsterdam en Rotterdam gaan de gemeenten Utrecht, Haarlem, Nijmegen en Tilburg ook aan de JA-JA-sticker. De sticker moet papierverspilling tegengaan. Door brievenbussen zonder deze sticker mogen geen reclamefolders en in sommige gevallen ook geen huis-aan-huisbladen meer worden geleverd.
In de huidige situatie, die nu nog in het merendeel van alle gemeenten geldt, zijn er drie opties. Geen sticker betekent dat men ontvankelijk is voor zowel reclamefolders als huis-aan-huisbladen. Dan is er de NEE-JA-sticker die aangeeft dat alleen huis-aan-huisbladen gewenst zijn. Tot slot is er de NEE-NEE-sticker voor de geheelonthouders. Die analogie wordt door de JA-JA-sticker in een aantal grote steden omgekeerd: zónder deze sticker ontvang je in elk geval geen reclame en in sommige gevallen ook geen huis-aan-huisbladen.

Milieuwinst of niet?

Het CBS berekende eerder dat in 2015 gemiddeld 55 kilo oud papier per huishouden werd opgehaald. Daarin is het papier dat in de normale vuilniszak belandt niet meegenomen. De gemeente Utrecht schat dat met de aankomende maatregel per huishouden zo’n zeventig kilo papier kan worden bespaard op jaarbasis. De reclamefolders zijn vaak verpakt in plastic. Met de invoering van de JA-JA-sticker wordt ook daarop bespaard.
Volgens de reclamebranche levert de besparing van het papier vrijwel geen milieuwinst op, omdat het papier voor reclamefolders al wordt gemaakt van gerecycled papier. Daarnaast beargumenteren ze dat het gebruik van papier juist bijdraagt aan de aan de groei van de Europese bossen doordat er meer bomen geplant dan gekapt worden. Ook wijst de branche erop dat Nederland het hoogste inzamelingspercentage van oud papier van heel Europa heeft. Kassa zocht eerder de zin en onzin van afval scheiden uit en liet zien wat er bij het oud papier mag.

Mazen in de wet

De sticker werd in juli dit jaar geïntroduceerd in Rotterdam en wordt vanaf 2020 gehandhaafd. De gemeente verwacht zo’n drie miljoen kilo oud papier te besparen. Dat is meer dan de 1,8 miljoen kilo die Amsterdam verwacht te besparen. In beide steden vormen huis-aan-huisbladen een uitzondering; die mogen namelijk nog wel worden geleverd als men geen sticker heeft. De uitzondering in de hoofdstad is reden voor reclamemakers om met een eigen huis-aan-huisblad te komen vol met reclame. Daarmee zoeken ze de mazen in de wet op. Kassa deed daar eerder verslag van:

Kritiek

De JA-JA-sticker is een initiatief van de Reclame Code Commissie. In Amsterdam hebben brancheorganisaties van de reclamesector in september dit jaar een rechtszaak tegen de gemeente aangespannen. Die oordeelde dat de sticker in Amsterdam mag blijven. Nu overwegen de organisaties om in beroep te gaan bij de Hoge Raad. Ze stellen dat de milieuclaims die de gemeente doet niet op waarheid berusten en eisen onder meer een schadevergoeding.
Ook MKB-Nederland uit kritiek. Volgens de vereniging zijn het juist lokale ondernemers die in de huis-aan-huisbladen adverteren en door en door het initiatief in steden als Utrecht inkomsten zullen mislopen. In de Domstad wordt ook de verspreiding van huis-aan-huisbladen vanaf 2020 aan banden gelegd.
Wil je naast reclamefolders en/of huis-aan-huisbladen ook verkopers aan de deur weren? Download of bestel dan gratis onze enige echte deursticker.
Bronnen: Gemeente Amsterdam, Gemeente Rotterdam, Gemeente Utrecht, AD, De Gelderlander, KVGO, CBS

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (4)

mjklugt
mjklugt23 dec 2019 - 14:49

Geld en papier verspilling die stickers, degene die geen reclame of huis aan huis bladen wil heeft dit al aangegeven door middel van de ja nee sticker dus is dit VERSPILLING !!!

Kassagebruiker
Kassagebruiker23 dec 2019 - 13:50

Eerst is er de NEE NEE en NEE JA sticker, nu een JA JA sticker. 010, waar is de logica?

1 Reactie
zoom1
zoom123 dec 2019 - 14:36

De logica is ver te zoeken. Ik wil alleen de huis aan huis krantjes. Ik heb nu een NEE JA sticker. Maar in de nieuwe situatie kan ik alleen óf alles óf niets in de bus krijgen. Wordt het voor mij NIETS dus. Overigens ik ben postbode, en ik zie een toename van geadresseerde reclame. Waarbij ik zwaar betwijfel of zulke grote aantallen wel echt klanten zijn. Ik vermoed dat bedrijven gewoon adresbestanden opkopen en zo alsnog bijna deur aan deur (maar nu geadresseerd) reclame kunnen laten bezorgen.

Buitenlicht
Buitenlicht23 dec 2019 - 13:30

Het is buiten-kijf dat de mensen van een stroom ongewenste brievenbus vulling verschoond zullen blijven maar ik meen het een wassen-neus van de gemeentes om te stellen dat er zoveel papier bespaard wordt want: Er worden gigantische hoeveelheden met pakken papier bedrukt die daarna via de distributie bedrijven ( lees pakket-samenstellers) worden rondbezorgd. Dan pas ziet de bezorger ( meestal scholieren of part-time verdieners) wat hij wel of niet in de brievenbussen kwijt kan en het hoeft geen betoog dat de bezorgers dit niet met hun werkgever opnemen. Zo doende is het vechten tegen windmolens van de gemeentes een  wassen-neus .(Kleinigheid:  bij het schoonmaken van de struweel stukjes komen de gemeente werkers vaak stapels onbezorgde folders tegen ; mooi meegenomen !!!)  Fijne kerst allemaal 

xandyra
xandyra19 dec 2019 - 15:53

Ik heb al jaren een (zelf gekochte) ja-nee sticker. Je wil niet weten hoeveel troep er alsnog in je brievenbus krijgt. Terwijl ik alleen het lokale krantje gewoon leuk vind. Die krijg je overigens vaak helemaal niet, of in twee of drievoud. Dus er gaat écht her en der iets niet goed. De regels zijn in elk geval niet écht duidelijk voor bezorgers van al die folders en krantjes.