Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Chinese webwinkel Temu

16-05-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
7221 keer bekeken
  •  
online shoppen 930

De Consumentenbond heeft samen met zestien andere Europese consumentenorganisaties een klacht ingediend tegen de Chinese webwinkel Temu. Volgens de organisaties houdt de webwinkel belangrijke informatie achter en maakt het bedrijf gebruik van dark patterns om consumenten te beïnvloeden.  

De consumentenorganisaties vinden dat Temu zich niet aan de Europese wetgeving houdt. Het is vaak onduidelijke wie de verkoper van een bepaald product is. Ook is de webwinkel niet transparant over de veiligheid van de producten.

Temu overtreedt Europese wetgeving

Temu maakt daarnaast gebruik van zogenaamde dark patterns. Dit zijn verboden technieken om consumenten te beïnvloeden. Klanten die op een product hebben geklikt krijgen bijvoorbeeld meteen daarna een duurdere variant te zien.

Ook maakt de webwinkel het onnodig moeilijk voor klanten om hun account op te heffen. Dit gaat tegen de Europese wetgeving in.

“Bedrijf opereert op een oneerlijke manier”

Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, laat weten dat ze de klacht hebben ingediend omdat Temu niet op een eerlijke manier opereert. “Het bedrijf houdt zoveel informatie achter dat consumenten geen weloverwogen aankoopbeslissing kunnen nemen. Daarnaast hebben klanten geen idee of het product dat ze kopen wel veilig is."

Ook de manipulatieve technieken waar de webwinkel gebruik van maakt zijn volgens Molenaar problematisch. “Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat ze op een eerlijke manier winkelen en veilige producten kopen. Temu moet zich dan ook gewoon aan de Europese regels houden.”

Temu ligt al langer onder vuur

Eerder was er al kritiek op de producten en werkwijze van Temu. In oktober 2023 kocht een Italiaanse consumentenorganisatie cosmeticaproducten op het platform. Hieruit bleek dat de ingrediënten op de verpakkingen vaak niet kloppen.

Eerder dit jaar beschuldigde een Duitse consumentenorganisatie Temu ervan consumenten te misleiden met productrecensies en de manier waarop kortingen op het platform worden weergegeven.

Wil jij alles weten over dark patterns?

Kassa heeft vorig jaar een heel uitbreid artikel geschreven over deze dark patterns. Wil jij weten hoe websites jouw keuzes proberen te manipuleren? Lees dan onderstaande artikel.

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!