
Het gebeurt zelden dat er zó veel wordt geklaagd over één bedrijf als in het geval van Termination Experts. De afgelopen maanden ontving Kassa naar schatting tegen de tweehonderd klachten over de opzegdienst, die maar liefst 32 euro rekent voor het versturen van een standaard opzegbrief en mensen vervolgens met aanvullende kosten onder druk zette om vooral te betalen. In veel gevallen liep de rekening op tot wel 72 euro.
Ook bij de Consumentenbond is massaal geklaagd over Termination Experts, en met succes: de consumentenorganisatie heeft het bedrijf gedwongen om een aantal gedupeerden terug te betalen. Heb jij hiermee te maken gehad? Lees hier welke stappen je kunt zetten om je geld terug te claimen van Termination Experts.
Hoe zat het ook alweer met Termination Experts? Wie via een zoekmachine als Google zoekt op termen als 'Netflix opzeggen', 'Telegraaf opzeggen', 'Ziggo opzeggen' of 'Vriendenloterij opzeggen', komt in veel gevallen terecht op de website van Termination Experts.
Vaak gebeurt dat via gesponsorde advertenties die bovenaan in de zoekresultaten komen te staan. Veel mensen kijken niet veel verder dan de eerste pagina en gesponsorde advertenties zijn dan ook een geschikt middel om veel bezoekers naar je website te trekken.
De dienstverlening van Termination Experts bestaat uit het versturen van opzegbrieven voor allerlei abonnementen en overige diensten. Je selecteert het abonnement of de dienst die je wenst te beëindigen, je vult wat persoonsgegevens in en de website genereert vervolgens een standaardbrief met jouw gegevens.
Termination Experts biedt bezoekers de mogelijkheid om een gratis opzegbrief te gebruiken. Dat kan door een standaardbrief te genereren met jouw persoonsgegevens. Vervolgens moet je deze brief wel zelf kopiëren en dien je deze vervolgens ook zelf handmatig te versturen.
Dat klinkt allemaal prima. Termination Experts biedt echter óók een betaalde opzegbrief. En juist daar ging het massaal mis.
In april van dit jaar publiceerde Kassa dit zeer uitgebreide artikel over Termination Experts. Gemist? Lees het nog eens rustig na. Dit artikel loopt verder na onderstaande link.
Op TrustPilot staan inmiddels meer dan tienduizend recensies over Termination Experts, waarvan bijna de helft met één ster zeer negatief is. Dat gaat dus om bijna vijfduizend mensen die zich dermate gedupeerd voelen dat ze de moeite namen om een negatieve recensie achter te laten.
Ook op Facebook is het een drukte van jewelste: in de groep 'Scammed by Termination Experts' (vertaling: 'Opgelicht door Termination Experts') hebben ruim 1600 gedupeerden zich verzameld.
Zelfs Mei Li Vos, voorzitter van de Eerste Kamer, heeft zich op LinkedIn over Termination Experts beklaagd nadat haar moeder van 83 erin was getuind. Vos sprak over 'ouderenmisbruik', een 'gluiperig businessmodel' en 'oplichting'.
Waarom ging het zo massaal mis met de betaalde variant van de opzegbrief?
De website van Termination Experts was zó ingericht dat veel mensen – voor het grootste deel onbewust – kozen voor de betaalde variant van de opzegbrief, die door Termination Experts wordt verstuurd. Termination Experts rekent voor deze service een standaardprijs van 32 euro.
Het enige dat ze daarvoor doen, is een printje maken van een standaardbrief en deze per post versturen. Of jouw opzegging aankomt en/of wordt verwerkt, is jouw verantwoordelijkheid. De Consumentenbond zegt zelfs: "Het opzeggen van het abonnement gebeurt vaak niet."
Dat deze service 32 euro kost, was voor veel gebruikers in het geheel niet duidelijk. Daar zijn meerdere redenen voor. Essentiële informatie – zoals de prijs – werd door Termination Experts in de kleine lettertjes weggestopt. Betaling kon daarnaast gedurende lange tijd alléén achteraf plaatsvinden.
Het één en ander had er de schijn van dat dit bewust zo was gedaan. Die conclusie trekt in ieder geval de Consumentenbond: "Het laten versturen van een opzegbrief kost 32 euro, maar dat is niet direct duidelijk. Veel consumenten dachten direct bij de dienstverlener zelf opgezegd te hebben via het formulier. Dit kwam onder meer door de indeling van de site en het verstoppen van informatie in de kleine lettertjes."
Veel mensen kwamen er zodoende pas achter dat ze gebruik hebben gemaakt van een betaalde dienst zodra de eerste factuur in de mailbox belandt. En weigeren mensen te betalen? Dan werd het bedrag verhoogd naar 52 euro en uiteindelijk zelfs naar 72 euro. Een hoop geld voor het versturen van een simpel briefje.
Verschillende gedupeerden gaven aan dat ze uiteindelijk óók dwingende sms'jes met betaalverzoeken en aanmaningen in de vorm van papieren post in de bus kregen. Wie zelfs dan voet bij stuk hield en weigerde te betalen, kreeg te maken met Gerechtsbode BV. Dat is een incassobureau dat op papier van dezelfde eigenaar is als Termination Experts.
Kortom, dit lijkt een manier om nietsvermoedende gedupeerden extra onder druk te zetten en zodoende een betaling af te dwingen. Niemand zit te wachten op post van een incassobureau en veel mensen betalen maar om ervan af te zijn, ook omdat er in de brieven wordt gedreigd met "mogelijke juridische stappen".
Termination Experts heeft het één en ander op de website inmiddels zó aangepast dat het vooraf duidelijker is dat er betaald moet worden, maar dit is recent gebeurd.

Doordat je nu een betaalmethode (iDEAL of creditcard) moet selecteren vóór het indienen van je opzegging, is het veel duidelijker dat je een betaalde dienst afneemt. Dit is recent aangepast
© via Termination Experts
Directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond zegt: "Termination Experts overtrad meerdere consumentenrechten. Zo waren de kosten en de betaalverplichting vooraf onvoldoende duidelijk en ontbrak de verplichte informatie over de wettelijke bedenktijd van 14 dagen."
Reden genoeg voor de Consumentenbond om in te grijpen. Termination Experts is eerder al door de Consumentenbond aangesproken en ook heeft de organisatie eerder dit jaar voor de praktijken van Termination Experts gewaarschuwd.
De Consumentenbond heeft Termination Experts namens een aantal gedupeerden gesommeerd om de website aan te passen én om de gedupeerden hun geld terug te betalen. Termination Experts gaf aan zich aan de wet te houden, maar toonde zich "uit coulance" bereid om het geld terug te betalen.
Wél stelde Termination Experts een aanvullende voorwaarde, namelijk geheimhouding. Daar gingen zowel de Consumentenbond als de gedupeerden niet mee akkoord, en uiteindelijk heeft Termination Experts deze eis laten vallen.
De Consumentenbond ziet al langer dat consumenten misleid worden door bemiddelingssites die diensten aanbieden terwijl dit gewoon gratis is als je het rechtstreeks doet, zoals het opzeggen van een abonnement.
Ook heeft de Consumentenbond de Autoriteit Consument & Markt op de hoogte gebracht van de werkwijze van Termination Experts en hebben ze de ACM gevraagd om de problemen rondom online bemiddelingssites aan te pakken.
Voor talloze gedupeerden van Termination Experts geldt dat ze op een gegeven moment maar hebben betaald om ervan af te zijn. Geldt dat voor jou? Mogelijk kom je – net als de reeds gecompenseerde consumenten – in aanmerking voor terugbetaling.
De Consumentenbond roept consumenten die onterecht hebben betaald op om zich te melden via Meldpunt Eerlijk.
Vul je e-mailadres en je voornaam in, kies bij Onderwerp voor 'Opzegdiensten' en kies bij Bedrijfsnaam de optie 'Termination Experts'. Deel jouw klacht en/of omschrijf jouw ervaring met dit bedrijf en klik daarna op Maak melding.
Daarnaast luidt het advies van de Consumentenbond nog steeds om rekeningen van Termination Experts niet zomaar te betalen.
Ga via onderstaande button naar Meldpunt Eerlijk
Bron: Consumentenbond
Thema's:
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!