Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Consumentenbond: bedrijven maken opzeggen online account moeilijk

03-01-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
270 keer bekeken
  •  
Opzeggen unsubscribe account
Het wordt consumenten te moeilijk gemaakt om online accounts of abonnementen op te zeggen. Vooral goede doelen, kranten en energiebedrijven werpen drempels op. Dat zegt de Consumentenbond die onderzoek deed naar het opzeggemak van 125 populaire diensten. Bij een derde van de bedrijven werden moeilijkheden geconstateerd.

Informatie weggestopt

Veel bedrijven sturen de consument nadrukkelijk aan op telefonisch contact, zonder te verwijzen naar andere online opzegmogelijkheden. Daarbij is informatie over online opzeggen vaak diep weggestopt op de site. Het verwijderen van accounts bij bijvoorbeeld sociale media, datingsites en webwinkels bleek soms ook lastig.
Sommige partijen maken opzeggen van accounts en abonnementen wel eenvoudig. Bij financiële instellingen, zoals banken en schadeverzekeraars, maar ook streamingdiensten als Netflix, Videoland en Pathé Thuis zijn niet veel problemen geconstateerd. Dit geldt ook voor de meeste datingsites. Meestal kun je vanuit een eigen klantomgeving een account of abonnement opzeggen.

Aanpassingen

Tien bedrijven pasten hun website aan naar aanleiding van het onderzoek, onder meer RTL XL, Ticketmaster en Greenchoice. Zes andere bedrijven, waaronder vier goede doelen, beloofden beterschap. Volgens de Consumentenbond kwam de rest met smoesjes. Sommige bedrijven beweerden dat klanten  het prettiger vinden om te bellen of dat ze nooit klachten krijgen over opzeggen.
Bron: Consumenten/ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!