Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Iedere zaterdag 19.05 uur op NPO1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Consumentenbond: bedrijven maken opzeggen online account moeilijk

3 jan 2020
  •  
leestijd 1 minuten
Opzeggen unsubscribe account
Het wordt consumenten te moeilijk gemaakt om online accounts of abonnementen op te zeggen. Vooral goede doelen, kranten en energiebedrijven werpen drempels op. Dat zegt de Consumentenbond die onderzoek deed naar het opzeggemak van 125 populaire diensten. Bij een derde van de bedrijven werden moeilijkheden geconstateerd.

Informatie weggestopt

Veel bedrijven sturen de consument nadrukkelijk aan op telefonisch contact, zonder te verwijzen naar andere online opzegmogelijkheden. Daarbij is informatie over online opzeggen vaak diep weggestopt op de site. Het verwijderen van accounts bij bijvoorbeeld sociale media, datingsites en webwinkels bleek soms ook lastig.
Sommige partijen maken opzeggen van accounts en abonnementen wel eenvoudig. Bij financiële instellingen, zoals banken en schadeverzekeraars, maar ook streamingdiensten als Netflix, Videoland en Pathé Thuis zijn niet veel problemen geconstateerd. Dit geldt ook voor de meeste datingsites. Meestal kun je vanuit een eigen klantomgeving een account of abonnement opzeggen.

Aanpassingen

Tien bedrijven pasten hun website aan naar aanleiding van het onderzoek, onder meer RTL XL, Ticketmaster en Greenchoice. Zes andere bedrijven, waaronder vier goede doelen, beloofden beterschap. Volgens de Consumentenbond kwam de rest met smoesjes. Sommige bedrijven beweerden dat klanten  het prettiger vinden om te bellen of dat ze nooit klachten krijgen over opzeggen.
Bron: Consumenten/ANP

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (5)

clearmaker
clearmaker3 jan 2020 - 14:49

MijnDomein.nl is zo'n aardig bedrijf wat domeinnamen *verkoopt*/registreerd , nergens een link om op te zeggen, dan moet je enorm diep zoeken.In 2018 4 juni domeinnaam geregistreerd, pas op 16 juni 2019 een email dat ik nog voor verlenging moest betalen met de gebruikelijke texten als niet betalen invorderingskosten e.d. Na bellen met mijndomein.nl erg kortaf, ik als klant had maar in de gaten moeten houden dat geregisteerd domein automatisch verlengt dan wel minimaal 30 dagen tevoren opgezegd diende te worden.De klantvriendelijkheid is dus ver te zoeken bij dit bedrijf.
Algemeen: onder elke email moet een werkende afmeldlink staan, dat schort er nogal eens aan zelfs bij zeer bekende bedrijven .. als dat eens gehandhaafd zou worden middels boete's, zijn we een aanzienlijke stap verder.

henkie.penkie
henkie.penkie3 jan 2020 - 11:21

Als je ook de link voor uitschrijven aan klikt om je af te malden en je uit te schrijven, hier doen ze echt totaal niets mee en blijven je gewoon e.mails sturen als zo niet mee willen werken hiervoor dan moeten ze deze bedrijvev instellingen en sex handelaren hiervoor een flinke boete laten betalen. Dan zal het beslist werken als ze één keer een boete hebben betaald.

1 Reactie
latevogel
latevogel3 jan 2020 - 15:40

Of je komt op een site uit waar het niet mogelijk is om uit te schrijven, vooral commerciële rotzooi waar je niet om gevraagd hebt maar die aan jouw mailadres zijn gekomen door cookies e.d.. Ga daarom altijd naar "privacy bescherming" bij de zoekmachine en zorg dat je niet gevolgd wordt door bv VPN. Gratis bij Opera provider.

manwijf
manwijf3 jan 2020 - 11:12

Als je zoveel tijd en kansen hebt gehad, wordt het tijd voor blamen en shamen. Kom maar op met namen!

mariodings
mariodings3 jan 2020 - 11:11

En dan blijven de bedrijven buiten schot die wel gegevens over ons hebben, maar waarvan wij niet (meer) weten dat zij die hebben. Bijvoorbeeld omdat ik geen nieuwsbrief meer wilde hebben, blijven mijn gegevens wel bestaan bij dat bedrijf.

connexjohn
connexjohn3 jan 2020 - 11:08

Er zou door de overheid een verplichting aan alle instanties, bedrijven en instellingen opgelegd moeten worden om het opzeggen van een account even makkelijk te maken als het aanmaken van een account!! Op de 'Hoofdpagina' zowel 'Account maken' als 'Account opheffen' aanbrengen!!