Terwijl supermarktketens Jumbo en Plus bijna niet meer de fout ingaan met de kassabon na afspraken met de Consumentenbond, lijkt Albert Heijn zich daar nog maar weinig van aan te trekken. De grootste supermarkt van Nederland komt gemaakte afspraken niet na en zet nog steeds aanbiedingen met een verkeerde prijs op de bon. De bond onderzoekt daarom juridische stappen tegen de supermarkt.
Eind april meldde de Consumentenbond dat voor het derde jaar op rij is gebleken dat er veel is misgegaan bij de prijs die bij artikelen in het schap staat en de prijs die aan de kassa wordt gerekend. De prijs van een op de zes gekochte aanbiedingen bleek aan de kassa niet te kloppen. Die fouten zijn in de meeste gevallen in het nadeel van de consument.
De bond eiste dat de supers de problemen voor 30 juni zouden oplossen. De directies van AH en Jumbo beloofden dat klanten het product dat met een verkeerde prijs op de bon staat gratis zouden krijgen. Ook zouden ze zogenoemde mysteryshoppers inhuren om de fouten op te sporen, en onjuiste prijsborden weghalen.
Bij Jumbo is dat ook echt gelukt. Ook Plus haalde veel onjuiste prijsborden uit de filialen. "Maar Albert Heijn komt, ondanks herhaalde verzoeken van de Consumentenbond, niet over de brug met rapportages van de beloofde extra controles", aldus de bond. Verder staan er nog steeds fouten op de bon, hangen er reclameborden in de winkel met prijzen die sinds oktober 2022 niet meer kloppen en komt AH de toegezegde prijsgarantie niet na. Zo weten kassamedewerkers niet van de garantie en wordt het product niet gratis meegegeven wanneer de bon niet klopt.
"Fouten op de kassabon zijn een oneerlijke handelspraktijk. Daarom onderzoekt de Consumentenbond nu juridische stappen tegen Albert Heijn om een einde te maken aan deze situatie", zegt directeur van de bond Sandra Molenaar. Verder moeten alle drie de supers van de bond met een plan komen om klanten te compenseren voor foute kassabonnen van de afgelopen jaren.
Bron: Consumentenbond/ANP
Thema's:
Het is bijna altijd dat je na afrekenen naar de servicebalie moet omdat het weer fout is. Er kan geen excuses vanaf. Als je vergeet om gelijk je bon na te kijken verwachten ze dat je snel terug komt om het te regelen anders krijg je je teveel betaalde geld niet terug. Verder reclame bordjes bij producten waar je vervolgens de normale prijs voor betaald. En zo kan ik nog ff door gaan.
De controles op de "Kassa-bon" en aanmaningen duren al veel te lang. Deze grootgrutters verdienen lekker "extra" aan de z.g. fouten van de medewerkers. Het wordt de hoogste tijd dat AH en collega's voor de rechter eens aan de prijzen gehouden worden want het is gewoon ( te veel betaald) geld van iedereen . En zoals het zich laat aanzien liggen "ze"niet wakker van een klant die dan maar naar de concurrentie gaat. Door o.a. dit soort feiten worden de (voedsel) prijzen nodeloos opgedreven en wees gerust ,U !!!! als laatste in de keten betaalt het gelag ......
Hoge bomen vangen veel wind , maar bij mijn ah wordt het altijd netjes afgehandeld .statiegelden kan je zelf scannen
AH hoort bij de grootste graaiers wat met foute prijzen aangaat ,en als je dan terug naar de service balie laten ze lang wachten kijken naar je van daar heb je weer zo n zeikerd . voor mij zwaai zwaai AH .
Helaas kan ik er over meepraten. Ondanks dat de producten in een onjuist schap lagen en daarmee onjuist geprijsd, weigerde de betreffende AH-medewerker het voor de geadverteerde prijs mee te geven. Uiteindelijk besloten het product niet te kopen. Tevens is dit niet de eerste keer dat mij dit is overkomen.
Komt, ook bij de lidl ook regelmatig, en dan krijg je van die rare antwoorden we hebben veel artikelen waar we de prijzen van moeten wijzigen kan niet tegelijk, paar dagen nog niets veranderd. Jumbo hier ook nog lang niet vrij van fouten, maar die weten wel hoe te handelen met verkeerde prijzen.
Vorige week stond er 19,27 teveel op de kassabon (online). De bonus van de Andrelon shampoo en conditioner 1+1 gratis was vergeten.......je moet toch alles goed nakijken
weggevallen...bij Dirk is het ook niet pluis ..komt het ook erg vaak voor...en uitsluitend in het "nadeel" van de klant...
Vreemde m/i verkeerde kop...appie maakt nog steeds fouten op de kassabon.. verderop..jumbo en plus gaan BIJNA niet meer in de fout dus alleen Appie in de kop is niet helemaal terecht...
IS al jaren schering en inslag. Ooit eenaanbieding van pakjes boter van € 1,99 voor € 1,79 per pakje. Echter, ieder tweede pakje was € 1,80 ... kwam door afronding werd gezegd ... maar, wat maakt die cent nu uit? Dat geldt natuurlijk ook voor AH en niet alleen voor mij.
Nou, die ene cent maakt veel uit, want elk 3e pakje gaat de afronding omlaag als het 1,79 is, met elk 2e pakje 1,80 verdienen ze lekker. Ik koop de laatste tijd nog maar heel weinig bij de AH, alleen de dingen die Dirk en Aldi niet hebben, of die een betere kwaliteit hebben, want bijv aardbeien zijn bij Dirk en Aldi vaak al half aan het rotten als je ermee thuis komt.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!