Consument moet 'Nee' leren zeggen tegen telefonische verkopers
01-08-2018
•
leestijd 2 minuten
•
90 keer bekeken
•
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet een forse toename van het aantal meldingen over oneerlijke praktijken via telefonische werving. De toezichthouder maant consumenten die worden gebeld door een partij die ze niet vertrouwen. De toezichthouder adviseert: "Zeg duidelijk NEE, beëindig het gesprek en betaal niet". Daarmee kunnen consumenten zichzelf een hoop ellende besparen, aldus de ACM.
Onder druk gezet
Consumenten worden gebeld met een zogenaamd aanbod voor vakanties, cashback- en andere kortingsacties of prijsvragen. Consumenten die slechts hebben ingestemd met het ontvangen van informatie, worden vervolgens sterk onder druk gezet om te betalen.
Aanbiedingen, prijsvragen, kortingsacties
De ACM ziet dat consumenten steeds vaker telefonisch worden benaderd door aanbieders van concepten als kortingsacties, prijsvragen of vakantieaanbiedingen. Vaak gebeurt dit omdat consumenten op internet hebben deelgenomen aan een actie waarbij ze een prijs konden winnen. Als ze daarna worden gebeld lijkt het of ze een prijs hebben gewonnen, maar het is alleen een opstapje naar een aanbod. Als ze aangeven informatie te willen ontvangen wordt dit gezien als een 'ja'. Zo’n 'ja' is meestal ook opgenomen op een bandje dat daarna ten onrechte als pressiemiddel wordt gebruikt om betaling af te dwingen. Daarna volgt vaak een agressieve incasso.
Belangrijkste tips:
- Vul geen prijsvragen of enquêtes op internet in, hoe aantrekkelijk ze ook lijken. Malafide handelaren achterhalen op deze manier je telefoonnummer om je vervolgens lastig te vallen.
- Stem niet toe met het ontvangen van 'vrijblijvende' informatie van een partij die je niet vertrouwt, ook niet om er maar van af te zijn.
- Betaal niet voor een overeenkomst die niet volgens de regels (zoals schriftelijkheidsvereiste en bedenktijd bij telefonische verkoop) tot stand is gekomen, ook niet als je onder druk wordt gezet. Door wel te betalen hou je het probleem in stand. Via de bank kun je een automatische incasso die zonder toestemming is geïnd laten terug storten.
Meldingen welkom bij ConsuWijzer
De ACM heeft de afgelopen maanden
Vakantiegarant
en
Pay Care
gesommeerd om te stoppen met het misleiden van consumenten en voor de praktijken van de bedrijven gewaarschuwd. Consumenten met een klacht over telefonische verkoop of opdringerige incasso's kunnen melding maken bij
ConsuWijzer
.